Har fått en offert på 32 tkr installerat och klart inkl rot (se bifogad bild för offerten).
Någon som har några erfarenheter av Inovas takkassetter att dela med sig av?
Gärna erfarenheter kring att ha en takkassett i hallen vid trappen till källaren eller om man bör ha en i vardagsrummet och en i hallen utanför sovrummen (se bifogad planlösning).
Någon som har några erfarenheter av Inovas takkassetter att dela med sig av?
Gärna erfarenheter kring att ha en takkassett i hallen vid trappen till källaren eller om man bör ha en i vardagsrummet och en i hallen utanför sovrummen (se bifogad planlösning).
Det bör räcka med en rejäl takkassett i entréhallen i ett vanligt hus. Kylan sprids långsamt så man får räkna med att det tar flera timmar att få ner innetemperaturen men med frikyla får den kanske vara på hela tiden under varma sommarveckor(?)
Tanken är att ha igång den i stort sett från maj-september. Har diskuterat kring en Innova med kyleffekt på 4,5 kW. Bör detta räcka eller ska man upp ytterligare i storlek? (Har borrhål på sammanlagt 150m).J Josth skrev:
Text från Ahlsell: ”Kylffekter angivna vid max fläkthastighet, vattentemperatur +7°C/+12°C, luft in +27°C torr bulb och 19°V våt bulb samt 50% relativ luftfuktighet. ”J Josth skrev:
Om inte pengarna svider allt för mycket så kör så stor du känner att du har råd med.
Det är skönt att kunna köra den på lägsta hastighet konstant med termostatstyrning på köldbäraren.
Man glömmer bort att de finns där förutom att det är svalt och skönt .
Det är skönt att kunna köra den på lägsta hastighet konstant med termostatstyrning på köldbäraren.
Man glömmer bort att de finns där förutom att det är svalt och skönt .
Håller med. T.ex. Skystar SK62 ger hela 4.5kW vid 12/17 25oC. Då har man bra med effekt även när hålet blir varmt.
Inte just takkassetterna men deras vägg/golv har jag installerat ett flertal av.
Fördelen är att de är prisvärda i jämförelse samt att man har utgång för styrning av cirk.pump som standard
Ljudmässigt ligger de nog lika med övriga i samma storlek
Vattenpumpen klarar trycka 1 meter upp innan självfall vilket är bra
Trådlös fjärrkontroll
Fördelen är att de är prisvärda i jämförelse samt att man har utgång för styrning av cirk.pump som standard
Ljudmässigt ligger de nog lika med övriga i samma storlek
Vattenpumpen klarar trycka 1 meter upp innan självfall vilket är bra
Trådlös fjärrkontroll
Nu är jag åter efter diskussion med firman. Han rekommenderade mig modellen med 4,5 kW då han räknade på ca 3kW från hålet (150 m) vid 12 grader (ca 20 W per meter). Låter detta rimligt eller vad har ni för erfarenheter?
A Akinder skrev:
HejA Akinder skrev:
40w/meter borrhål eller 20m/meter slang. Det blir ca 6kw ur ditt borrhål, +7 grader
men oavsett så ta en mkt större fläktluftskylare typ 9kw är min åsikt