Hej
Jag har precis köpt en kompressor som till synes ser helt ny ut (inköpt på konkursauktion). modellen är från Biltema och heter B3800B 100Ct.
Vid inköpet så satt det en trefas koppling på och när jag satte in den i mitt tre fas uttag på väggen så gick säkringen direkt.
När jag monterade isär trefaskopplingen så fanns det bara 4 sladdar. Gul/grön, Svart, blå,brun, den lilla kunskapen jag har skulle jag vilja koppla in Gul/grön på jord, Blå på N, Svart på L2, brun på L1, då saknas ju L3.
Det som gör mig osäker är att det även på elmotorn står ett stort klistermärke med 230V.
Nä jag monterade isär startknappen fanns det en justering på 10- 13- 16 vad är det för något.
Någon som vet hur det här ska kopplas in?
Niklas
Jag har precis köpt en kompressor som till synes ser helt ny ut (inköpt på konkursauktion). modellen är från Biltema och heter B3800B 100Ct.
Vid inköpet så satt det en trefas koppling på och när jag satte in den i mitt tre fas uttag på väggen så gick säkringen direkt.
När jag monterade isär trefaskopplingen så fanns det bara 4 sladdar. Gul/grön, Svart, blå,brun, den lilla kunskapen jag har skulle jag vilja koppla in Gul/grön på jord, Blå på N, Svart på L2, brun på L1, då saknas ju L3.
Det som gör mig osäker är att det även på elmotorn står ett stort klistermärke med 230V.
Nä jag monterade isär startknappen fanns det en justering på 10- 13- 16 vad är det för något.
Någon som vet hur det här ska kopplas in?
Niklas
10-13-16 verkar vara överströmsinställningen på motorskyddet, posta en bild på motorns märkskylt oxå så kanske vi kan ställa en diagnos 
EDIT: Stickproppen är konstigt inkopplad om det är en 3-fasmotor, 1-fasmotor behöver bara L+N+PE
EDIT: Stickproppen är konstigt inkopplad om det är en 3-fasmotor, 1-fasmotor behöver bara L+N+PE
Kan va att det är en motorhandske då kan det va som så att det är trefas+jord utan nolla.
Hej
Det stämmer att det står att det är en Trefas.
Kan inte tänka mig att den skulle vara från Norge eftersom företaget jag köpte den ifrån var svenskt och låg dessutom i Stockholm så det är inte heller nära till Norge.
Jag har skickat med fler bilder för bättre info.
Är det handsken som är fel?
hur ska den kopplas in?
Det stämmer att det står att det är en Trefas.
Kan inte tänka mig att den skulle vara från Norge eftersom företaget jag köpte den ifrån var svenskt och låg dessutom i Stockholm så det är inte heller nära till Norge.
Jag har skickat med fler bilder för bättre info.
Är det handsken som är fel?
hur ska den kopplas in?
Det kan vara värt att kika i handsken om någon har lagt blå på nolla.
Det är ju en trefasmotor som sagt, skulle den varit omkopplad till 1-fasdrift så borde det synas över bläcken då man har ett bläck mellan två lidningar, och en kondensator mellan två. (bläck: L1-L2, kondensator L2-L3 t.ex.)
Är allt "normalt" så har du brun, svart och blå + gulgrön som kopplas exempelvis Brun L1, Svart L2 och Blå L3 (eller annorlunda för annan rotation).
Nu har du säkert inte tillgång till så mycket testutrustning, men man brukar i många fall isolationsprova motorn för att se att inga värden är konstiga över lidningarna i motorn.
Det är ju en trefasmotor som sagt, skulle den varit omkopplad till 1-fasdrift så borde det synas över bläcken då man har ett bläck mellan två lidningar, och en kondensator mellan två. (bläck: L1-L2, kondensator L2-L3 t.ex.)
Är allt "normalt" så har du brun, svart och blå + gulgrön som kopplas exempelvis Brun L1, Svart L2 och Blå L3 (eller annorlunda för annan rotation).
Nu har du säkert inte tillgång till så mycket testutrustning, men man brukar i många fall isolationsprova motorn för att se att inga värden är konstiga över lidningarna i motorn.
inte alls.Immobil skrev:
I trefasmotorer existerar inte någon nolla utöver den mittpunkt som finns i en Y-kopplad motor. Det finns givetvis olika motorer, men en motor som behöver nolla är mycket sällsynt, och definitivt om det gäller trefasmotorer.
Detta är på många vis precis samma sak som den el som finns i generatorer från elverk, där nollan inte heller "existerar" utan är en mittpunk med "summan" av de tre faserna (0), detta bärs till transformatorn som sedan går till ditt hus. (förenklat sagt)
Hej
Jag har kikat i uttaget på väggen och det är rätt inkopplat.
I kompressorn så har jag kopplat om den blå till L3 med samma resultat. Så fort jag slår på strömbrytaren så går strömmen.
Anledningen till att jag tror den är ny är att det finns ingen smuts i luftfiltret som det borde bli ganska snabbt vid användandet.
När jag första gången kopplade isär trefas kontakten så hade den som monterat den lyckats dra en skruv igenom den blå sladden, jag trodde att det då berodde på detta fel att den inte startade men icke.
Vart ska det vara bryggat om det ska vara det
Mvh
Niklas
Jag har kikat i uttaget på väggen och det är rätt inkopplat.
I kompressorn så har jag kopplat om den blå till L3 med samma resultat. Så fort jag slår på strömbrytaren så går strömmen.
Anledningen till att jag tror den är ny är att det finns ingen smuts i luftfiltret som det borde bli ganska snabbt vid användandet.
När jag första gången kopplade isär trefas kontakten så hade den som monterat den lyckats dra en skruv igenom den blå sladden, jag trodde att det då berodde på detta fel att den inte startade men icke.
Vart ska det vara bryggat om det ska vara det
Mvh
Niklas