När jag tänker efter så tappade jag ju själv ner tandborsten i stolen för en vecka sedan.. som tur var, var det bara att plocka upp den lite snabbt igen.

L LennartMimmi skrev:
Min son tappade sin leksakstelefon, jag tror den mestadels är av trä, ner i toastolen. Där har den kilat in sig i avloppet längst ner, den kan även ha svällt i vattnet. Jag har försökt med de verktyg jag kan hitta i köket men den sitter fast. Det går att spola, men det kan bli problem om det är mycket bajs.

Något tips om hur man ska få ut den? Vilket verktyg ska jag leta efter?
Som någon skrev; en polygrip av lämplig storlek så du får ordentligt tag att vicka och dra.

V växelventil skrev:
Ser eller hör du inte att vatten låset är tomt?Vart kommer ljudet annars ifrån?
Men du sa ju att man bara skulle spola med avstängt vatten så skulle vattenlåset tömmas. På din film använder du en hink.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men du sa ju att man bara skulle spola med avstängt vatten så skulle vattenlåset tömmas. På din film använder du en hink.
Hade inte ts en äldre toalettstol?Har jag fattat det som.Den som jag har är en spira med 2 och 4 liters.

Unikt namn
V växelventil skrev:
Som du ser är det inga problem och får du inte bort vattnet första gången så gör du om proceduren. Inga konstigheter och sedan hur vissa gör när dom tömmer vattenlås ur toan vill jag inte ens tänka på.Ang din spolning verkar det inte vara 12 liter.Är flotören längst ut på armen?
Upprepa gärna denna övning med ett trästycke fast i kröken så får vi se hur det går.

• Haha
saiter
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Upprepa gärna denna övning med ett trästycke fast i kröken så får vi se hur det går.
Ts ser ju leksaken så då borde den inte sitta i kröken?

Tror att ts fixade problemet genom det självklara. Köpt en sänksåg. SÅDÄRJA!! Problemet löst🥳

• Haha
pjgb och 3 till
  • Laddar…
Ner med lite havsvatten med bottenskrufs och hoppas på skeppsmask. Det kan gå rätt fort.

• Haha
  • Gilla
Lindyh och 7 till
  • Laddar…
Vadå.... har man inte skurtrasa längre i sin städutrustning, om inte så går det precis lika bra med selleri nej handduk menar jag. Stopppa ner i kröken och du har torrt på minuter. Sen en polygrip.... vrid ett kvarts varv och lirka lite och dra ut, Om det är ett S-lås så har den antagligen inte kommit förbi den andra kröken.

• Gilla
JDA och 2 till
  • Laddar…
En schematisk bild som visar en röd balk utsatt för drag- och tryckkrafter med markerad risk för sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite bakvänt tanke kanske men eftersom leksaken svällt så får man inte ut den nu genom att bara dra i den. Man får böja den litet genom att trycka uppifrån, se bilden. Det ena motverkar litet det andra så man får dra hårdare än man trycker :).

Kan kombineras med att redan nämnda idéer att torka leksaken med hårtork eller liknande och att använda någon modell av polygrip.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kul att så många har så många och bra förslag. Värt att notera att trådskaparen verkar ha lämnat tråden i torsdags. Skulle varit kul att veta vad det var av all dessa förslag som faktiskt fungerade. För rimligen måste detta problem ha hittat en lösning vid det här laget.

• Gilla
CarVal och 2 till
  • Laddar…
Han har väl fullt upp med att lära sig spola kröken så att leksaken kan torka.
Eller är och köper en polygrip.

• Haha
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
@LennartMimmi
Har du fler toaletter så du eventuellt kan tömma denna på vatten med en svamp och låta leksaker krympa lite om den svält?

Har du möjlighet att ladda upp en bild.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jaha okay, nu är jag för gammal tydligen för att fatta att en leksakstelefon är en mobiltelefon. Men det är väl klart att ett barn idag har väl aldrig sett en telefonlur, och som jag trodde fastnat nere i kröken. Men i så fall är det ju bara att ta en järntråd 2-3 mm tjock, göra en krok i ändan, trä in den på översidan och kroka fast. Dra i tråden med ena handen och lirka mobilen med den andra. Vadå mobil av trä ??? Jaha, julklapp från farfar. Fiffigt DIY.

Jag hade ångrat att jag postade frågan, för länge sedan. Mitt tips; Få bort allt vatten och sen i med varm koncentrerad salpetersyra. Vänta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.