L LennartMimmi skrev:
Min son tappade sin leksakstelefon, jag tror den mestadels är av trä, ner i toastolen. Där har den kilat in sig i avloppet längst ner, den kan även ha svällt i vattnet. Jag har försökt med de verktyg jag kan hitta i köket men den sitter fast. Det går att spola, men det kan bli problem om det är mycket bajs.

Något tips om hur man ska få ut den? Vilket verktyg ska jag leta efter?
Ta loss stolen. Töm på vatten. Montera en hårtork som får torka föremålet några timmar.

• Gilla
rmr
  • Laddar…
J Janne Solvik skrev:
Ta inte risken att den åker ner i avloppet, o fastnar där..

Lossa stolen och hantera det när den är loss…

Om du kan få in tv ändar av ett tunnare rep , på varsin sida om träbiten kan du kanske dra ut den med ändarna…
Det är ju inte så bra att han stoppar ner en tv också🤣

• Gilla
  • Haha
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Men om su stänger av vattnet på morgonen och spolar bort det som finns i stolen, då borde telefonen torka och bli mindre i storlek. Har ni flera toaletter kan det ju torka en längre tid

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Janne Solvik skrev:
Ta inte risken att den åker ner i avloppet, o fastnar där..

Lossa stolen och hantera det när den är loss…

Om du kan få in tv ändar av ett tunnare rep , på varsin sida om träbiten kan du kanske dra ut den med ändarna…
Hur bor du ? Eget avlopp eller kommunalt. Jag skulle aldrig försöka spola ner den. Vad händer längre in i avloppet ? Får du inte upp den med dina egna knep, ta bort stolen som dom flesta i tråden föreslår.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
L LennartMimmi skrev:
Problemet är att man inte får tag. Det bara glider.
Sätt fyr på huset det kommer aldrig gå bättre att börja om 🤔

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Du kan inte stänga av vattnet till toastolen så spolar du och då slipper du vattnet i röret när försöker lossa leksaken.
K Kane skrev:
Hur tänker du nu?
Bara att stänga av vattnet till toastolen och sen spola. Då fylls ju inte tanken på igen och inget nytt vatten rinner ner i stolen. Hur tänkte DU?

• Arg
  • Haha
  • Gilla
fsn och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
C Citrona skrev:
Bara att stänga av vattnet till toastolen och sen spola. Då fylls ju inte tanken på igen och inget nytt vatten rinner ner i stolen. Hur tänkte DU?
Kröken (över)fylls av spolvattnet, och lite stannar kvar.

Cisternen/tanken (i ryggen) fylls av vattenröret.

• Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kröken (över)fylls av spolvattnet, och lite stannar kvar.

Cisternen/tanken (i ryggen) fylls av vattenröret.
Ja såklart 🤯

• Gilla
leifherlin
  • Laddar…
Men hur länge har den legat i stolen innan du upptäckte den?
Har ju svårt att tänka mig att den ska ha svällt så mycket direkt att den fastnat pga det.
Hur stor är den? 10*5*2cm ? Kan inte svälla mer än nån mm och då på bredden, längden förmodligen inte alls

useless useless skrev:
Muggen är från 1955 och har en brun Gustafsbergsknopp man drar i.

Kan du inte lägga upp en film där du spolar så att vattenlåset töms?
Som du ser är det inga problem och får du inte bort vattnet första gången så gör du om proceduren. Inga konstigheter och sedan hur vissa gör när dom tömmer vattenlås ur toan vill jag inte ens tänka på.Ang din spolning verkar det inte vara 12 liter.Är flotören längst ut på armen?

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Magnusalsjon och 6 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Nej när du tömmer behållaren och stängt vattnet och spolar så får du inget vatten kvar i kröken.Det märker du när du lyfter av toan så kommer det vatten från behållaren som finns kvar men lyfter du rakt upp så blir det inget spill.Lite teknik Mao.
Hur skulle vattnet i kröken försvinna?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Hur skulle vattnet i kröken försvinna?
Allt handlar om trycket mellan skålen och avloppet.Skulle ja ställt mig på en stol exempel så blir det ännu större tryck vattenlåset skulle tömmas ännu mera pga baksuget som uppstår. Hur skulle annars skiten försvinna när du spolar men samtidigt finns vatten kvar i låset?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Allt handlar om trycket mellan skålen och avloppet.Skulle ja ställt mig på en stol exempel så blir det ännu större tryck vattenlåset skulle tömmas ännu mera pga baksuget som uppstår. Hur skulle annars skiten försvinna när du spolar men samtidigt finns vatten kvar i låset?
Jag vill att du går till ditt eget badrum. Stänger av vattnet till toan. Spolar. Sedan spolar igen. Och igen. Och visar när vattnet "försvinner" från kröken. Filma gärna det hela och lägg upp här.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag vill att du går till ditt eget badrum. Stänger av vattnet till toan. Spolar. Sedan spolar igen. Och igen. Och visar när vattnet "försvinner" från kröken. Filma gärna det hela och lägg upp här.
Ser eller hör du inte att vatten låset är tomt?Vart kommer ljudet annars ifrån?

V växelventil skrev:
Som du ser är det inga problem och får du inte bort vattnet första gången så gör du om proceduren. Inga konstigheter och sedan hur vissa gör när dom tömmer vattenlås ur toan vill jag inte ens tänka på.Ang din spolning verkar det inte vara 12 liter.Är flotören längst ut på armen?
Var är telefonen..?

• Haha
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.