Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
P-bolaget ska bevisa att TS brutit mot reglerna, exempelvis genom "ventilkontroll". TS behöver inte bevisa ett smack!

Som jag ser det spelar det ingen roll. För att kontrollavgift ska kunna debiteras enligt "Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering" krävs bland annat att parkeringsreglerna är tydligt angivna med vägmärken som används på korrekt sätt. Om någon "tycker" att det dessutom ska finnas ytterligare restriktioner är helt irrelevant när det gäller rätten att debitera kontrollavgift, anser jag.
P
Tillstånd

Berätta hur denna skyltning fungerar då.

Jag kan utforma vilket tillstånd jag vill i princip dessa kan bli ogiltiga av tusen olika anledningar.

Fairlane Fairlane skrev:
Om de gjort ventilkontroll eller inte vet jag inte, de har inte presenterat någon dokumentation i ärendet överhuvudtaget, bortsett från själva lappen som satt på rutan.


Det argument jag använder är inte "känner" eller "ingen har sagt" utan, det står inte på vare sig på skyltning eller på parkeringstillståndet. Skyltningen säger bara att tillstånd krävs och på parkeringstillståndet står det att man max får stå 24 timmar. Om det är 24 timmar i sträck, 24 timmar per vecka, per månad, per kvartal, per år eller något annat anges inte, vilket gör den enda rimliga tolkningen är 24 timmar i sträck.


Ja, det är så jag tror att det hela har startat. Jag gissar att styrelsen kom på att 24 timmar i sträck inte räcker då folk kan ta bilen till jobbet varje dag och därmed få rätt att parkera på platsen övrig tid. Som vanligt så är styrelsen inte proffs, så här anser jag P-bolaget borde hjälpt de att ta fram glasklara regler (och skyltar), så jag lägger skulden på proffsen, dvs P-bolaget. De borde aldrig accepterat ett regelverk som är så oklart och svårtolkat som det är och de borde sett till att skyltningen är tydlig och klar.


Tillståndet är helt klart giltigt, det ifrågasätter de inte, utan de menar att jag stått längre än tillåten tid.


Svårt, jag skulle snarare säga nästan helt omöjligt.
Det var först efter 3:e parkeringsboten och 5-6 frågor som jag fick informationen från parkeringsbolaget. Föreningen har ingen sådan information publicerad heller. De har ingen webbsida, men även om en sådan hade funnits så anser jag att det inte räcker. I Stockholms stad finns det parkeringar som är uppmärkta "7 dygn". Skulle jag ställa mig där 4 dagar i början av månaden och 4 dagar i slutet av månaden och få böter anser jag att det är helt galet. De ska då inte kunna hävda att den informationen finns på www.stockholm.se att det är 7 dygn per månad.

Eftersom de fortfarande inte förklarat hur dessa 7 dagar räknas. Måndag till söndag eller från att bilen parkerades första gången eller något annat. Om det är från första gången bilen parkeras så kan det bli problem också. Säg att jag parkerar bilen så här:
Måndag: 8 timmar
Torsdag: 14 timmar
Tisdag: 14 timmar
Beroende på hur man räknar så kan jag då antingen ha en period på 22 timmar följt av en ny period på 14 timmar, eller en period på 8 timmar följt av en period på 28 timmar. Om ingen parkeringsvakt noterat att bilen stod där på måndag så kan det bli riktigt rörigt.


Ärendet är pausat, tror jag. Svårt att veta då parkeringsbolaget inte kommunicerar. Jag har fått en bekräftelse på att ärende parkerades i början på november och jag har inte fått någon information om att man avslagit min överklagan. I slutet på November så fick jag ett meddelande om att de skulle undersöka saken vidare och häromdagen kom nästa livstecken i form av en påminnelse.


Ja, vi har försökt med styrelsen några vändor, men ärligt talat verkar de inte förstå. De har skrivit av 2 av 3 böter, då vi inte hade kontrollnumret för den tredje tillgängligt när de frågade om det. De har fått det också, men verkar tro att de redan har skrivit av den, trots att vi förklarat flera gånger att det är 3 böter och de bara skrivit av 2.

Har haft fullt upp här idag så är lite disträ.

Står det någonstans på ditt tillstånd vad som gäller eller säger som det är någon slags muntlig info ?

Står det inget så säger du att du gärna tar det till Svea juridik så kommer dom skriva av den direkt ifall det är som beskrivet.

Vilket p bolag är det ?
 
Fairlane
Sittställning Forlowt skrev:
Står det någonstans på ditt tillstånd vad som gäller eller säger som det är någon slags muntlig info ?
Så här det står:
"Tillståndet gäller endast 24 timmar på gästparkeringarna på <gata1> och <gata2>.
Vid parkering längre tid kontakta <parkeringsbolaget>, telefon <telefonnummar>.
All parkering inom områdena är förbjuden utom på markerade P-platser.
Undantag: 10 minuter för lossning och lastning av gods samt avlämning och hämtning av passagerare."
 
Sittställning Forlowt skrev:
P Tillstånd Berätta hur denna skyltning fungerar då.
Jag kan utforma vilket tillstånd jag vill i princip dessa kan bli ogiltiga av tusen olika anledningar.
Jag förstår inte riktigt vad du frågar mig om. Vad ska jag berätta? Jag vet inget om hur skyltningen ser ut i detta fall.
 
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du frågar mig om. Vad ska jag berätta? Jag vet inget om hur skyltningen ser ut i detta fall.
Jag menar set är jävligt smidigt ifall man har ett ess i rockärmen...

Fairlane Fairlane skrev:
Så här det står:
"Tillståndet gäller endast 24 timmar på gästparkeringarna på <gata1> och <gata2>.
Vid parkering längre tid kontakta <parkeringsbolaget>, telefon <telefonnummar>.
All parkering inom områdena är förbjuden utom på markerade P-platser.
Undantag: 10 minuter för lossning och lastning av gods samt avlämning och hämtning av passagerare."
Ser alla tillstånd likadana ut? Finns det någon tid på dom annars, typ datum det löper ut t.ex.

För å ena sidan kanske man kan tolka det som att det löper ut efter använda 24 timmar men det är helt orimligt då du skulle behöva hämta ett nytt varje
gång.. så då antar vi att det gäller 24 timmar åt gången.

Då måste dom gjort VK eller fotat.. men även den bör falla i rätten då tillståndet eller skyltning inte är tidsbegränsad mer än det du skrev ovan.

Äh blir lite spekulerande här..

Men i princip kan man villkora tillstånden väldigt roligt till skillnad från P 7 dygn som blir glasklar i rätten. Det handlar om en ny påbörjad parkering, dvs inte bara köra fram en ruta. Men detr svårt för någon att styrka om inte vk gjorts och hjulen rullar en rimlig bit, men ärligt vem orkar det..

Nu med gdpr så kan du kräva bilder, ifall det ens existerar, skriv då direkt till p bolaget om all info som lagrat om dig.

Låter oavsett som du inte behöver vara orolig, står det som du säger så måste det bli 24 timmar per påbörjat parkering...

Hmm aimo ?
 
Om vi nu spekulerar lite.

Anta att skyltningen är:

Blått parkeringsskylt med ett vitt "P" som symboliserar parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå skylt med vit text "P-biljett" som illustrerar diskussion om parkeringstillstånd och regler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast i stället för P-biljett står det "P-tillstånd krävs".

Antag vidare att det på P-tillståndet skulle stå mycket tydligt att man får parkera max 24 timmar per sjudagarsperiod.

Vad skulle då gälla om man överskred 24 timmar per sju dagar men aldrig parkerade mer än 24 timmar i sträck?

Jag skulle hävda att grund saknas för att ta ut kontrollavgift då skyltningen med vägmärken säger att man ska inneha ett tillstånd samt:

Skärmdump av text som diskuterar parkeringsregler och tilläggstavlor enligt svensk lag, med fokus på maxtider och kontrollavgifter.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Anvisningsmarken/parkering/

Min ståndpunkt är att eventuell maxtid per vecka måste anges genom användandet av vägmärken. I detta fall antar jag någon form av tilläggstavla.

P-bolaget skulle säkert hävda att jag brutit mot de tydliga villkoren på mitt tillstånd och att de därför har rätt att ta ut kontrollavgift.

Vad hovrätten eller möjligen HD skulle säga vet jag inte. :D

Nu vet jag att i TS fall framgick det inte ens på tillståndet något om maxtid per vecka men jag spekulerar som sagt.
 
Fairlane
Sittställning Forlowt skrev:
Ser alla tillstånd likadana ut? Finns det någon tid på dom annars, typ datum det löper ut t.ex.
Ja, alla ser likadana ut, skulle jag åtminstone tro. Varje lägenhet får två parkeringstillstånd som de kan lämna ut till tillfälliga gäster. Inget datum eller liknande på dem.

Sittställning Forlowt skrev:
Då måste dom gjort VK eller fotat.. men även den bör falla i rätten då tillståndet eller skyltning inte är tidsbegränsad mer än det du skrev ovan.
Ja, jag förstår inte att du bara skriver av böterna och därefter kontaktar föreningen för att göra om systemet, för som det är nu är det ju inte fungerande.
Å andra sidan har jag ingen aning om hur de tänker. Av 5-6 svar på mina mail (9-10 st) så är det 1 som försöker förklara att det är 24 timmar på en vecka. Resten är antingen automatsvar av typen "Vi har mottagit ditt mail" eller så något i stil med "Vi ska titta på det". Inget om några beslut eller så. Tystnad i 1½ månad innan det helt plötsligt dimper ner en påminnelse.

Jag uppskattar inte heller deras "Du har 8 dagar på dig att svara", medan de själva kan ta betydligt längre tid på sig. Jag har skrivit "Ni har 8 dagar på er att svar, annars betraktas ärendet som nedlagt", men det verkar de inte bry sig om. ;)

Äh blir lite spekulerande här..

Sittställning Forlowt skrev:
Låter oavsett som du inte behöver vara orolig, står det som du säger så måste det bli 24 timmar per påbörjat parkering...
Nej, jag känner ingen oro, bara frustration, vill ta ta det till rätten så syns vi där, jag har inte för avsikt att betala för deras otydlighet.

Sittställning Forlowt skrev:
Hmm aimo ?
Nej, Jag kommer meddela vilket i samma tidpunkt de lägger ner eller jag blir kallad till rätten.
 
Sittställning
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, alla ser likadana ut, skulle jag åtminstone tro. Varje lägenhet får två parkeringstillstånd som de kan lämna ut till tillfälliga gäster. Inget datum eller liknande på dem.


Ja, jag förstår inte att du bara skriver av böterna och därefter kontaktar föreningen för att göra om systemet, för som det är nu är det ju inte fungerande.
Å andra sidan har jag ingen aning om hur de tänker. Av 5-6 svar på mina mail (9-10 st) så är det 1 som försöker förklara att det är 24 timmar på en vecka. Resten är antingen automatsvar av typen "Vi har mottagit ditt mail" eller så något i stil med "Vi ska titta på det". Inget om några beslut eller så. Tystnad i 1½ månad innan det helt plötsligt dimper ner en påminnelse.

Jag uppskattar inte heller deras "Du har 8 dagar på dig att svara", medan de själva kan ta betydligt längre tid på sig. Jag har skrivit "Ni har 8 dagar på er att svar, annars betraktas ärendet som nedlagt", men det verkar de inte bry sig om. ;)

Äh blir lite spekulerande här..


Nej, jag känner ingen oro, bara frustration, vill ta ta det till rätten så syns vi där, jag har inte för avsikt att betala för deras otydlighet.


Nej, Jag kommer meddela vilket i samma tidpunkt de lägger ner eller jag blir kallad till rätten.

Så fort det går vidare till möjligen Svea juridik så kommer dom släppa det mest troligt..

Som du märkerr BRF inte så duktiga på att få kontakt med, det är exakt samma för p bolaget.. beroende på vilket bolag så säger vissa p bolag ja till allt som BRFen vill ha helt utan att tänka på konsekvenserna så hamnar du i kläm
 
Fairlane
Sittställning Forlowt skrev:
Så fort det går vidare till möjligen Svea juridik så kommer dom släppa det mest troligt..

Som du märkerr BRF inte så duktiga på att få kontakt med, det är exakt samma för p bolaget.. beroende på vilket bolag så säger vissa p bolag ja till allt som BRFen vill ha helt utan att tänka på konsekvenserna så hamnar du i kläm
Jag hoppas verkligen att de avskriver det hela och helst gör något åt dumheterna.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag hoppas verkligen att de /…/ gör något åt dumheterna.
Är det inte det här som alls får dig att bråka om det? För uppenbarligen är det ett inte obetydligt irritationsmoment att upprepat få böter för något man inte anser vara rimligt motiverat.
 
Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det inte det här som alls får dig att bråka om det? För uppenbarligen är det ett inte obetydligt irritationsmoment att upprepat få böter för något man inte anser vara rimligt motiverat.
Det är en kombination. Jag har inte lust att betala de 1100 kronor vi talar om nu, men visst vill jag få problemet löst för framtiden. För mig verkar det dock löst så länge jag inte byter bil, då jag har fått ett specialtillstånd efter detta, men det är ju fortfarande så att systemet är absurt uselt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Sittställning
Fairlane Fairlane skrev:
Det är en kombination. Jag har inte lust att betala de 1100 kronor vi talar om nu, men visst vill jag få problemet löst för framtiden. För mig verkar det dock löst så länge jag inte byter bil, då jag har fått ett specialtillstånd efter detta, men det är ju fortfarande så att systemet är absurt uselt.

1100!?

Kolla vad kommunens max belopp är för sen överträdelsen.. är det ens rätt.belopp !?
 
Fairlane
Sittställning Forlowt skrev:
1100!?

Kolla vad kommunens max belopp är för sen överträdelsen.. är det ens rätt.belopp !?
Stockholms stad = 1100 kr
 
Sittställning
Fairlane Fairlane skrev:
Stockholms stad = 1100 kr
Fan då, annars hade det varit en grajj
 
Fairlane Fairlane skrev:
Stockholms stad = 1100 kr
Eftersom dom säger att att det är 24 timmar så ska dom även i skriftlig form förevisa att det gäller per kalendervecka. Ett krav från dig , samt att ett krav på deras bevis i form av anteckningar eller foton och dessa ska visas i original och inte med någon kopia. det sägs att ventilerna stod så och så , bara begära ut P-hens block och kolla . tänk på att det text/penna är lika , så det inte har är en efterhandskonstruktion. Förhppningsvis är det två olika som skrivit. Hojab är ett skit företag och försöker skrämmas med inkasso och tinget. Har själv varit i delo med dom och därom blev det intet fördom.. Bevisbördan fanns inte i juridisk from.
 
PS står det något om att dom fotograferat på lappen som du fick rutan så kräver du att få dom fotona, får du inte foto så är det kört för dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.