6 440 läst · 55 svar
6k läst
55 svar
Inkassokostnader i samband med tvist?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 237 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 237 inlägg
Jag vet inte ens om det är kalendervecka, så otydligt är det. Jag har frågat ett antal gånger och inte fått svar.J jonaserik skrev:Eftersom dom säger att att det är 24 timmar så ska dom även i skriftlig form förevisa att det gäller per kalendervecka. Ett krav från dig , samt att ett krav på deras bevis i form av anteckningar eller foton och dessa ska visas i original och inte med någon kopia. det sägs att ventilerna stod så och så , bara begära ut P-hens block och kolla . tänk på att det text/penna är lika , så det inte har är en efterhandskonstruktion. Förhppningsvis är det två olika som skrivit. Hojab är ett skit företag och försöker skrämmas med inkasso och tinget. Har själv varit i delo med dom och därom blev det intet fördom.. Bevisbördan fanns inte i juridisk from.
De har inte presenterat ett smack mer än kontrollavgiftslappen.
Nej, ingenting om det heller.J jonaserik skrev:
Begär ut anteckningarna som det sägs ha gjorts, om det är för ventiler eller vad som helst, dom är skyldiga att utlämna dessa uppgifter.
Edit BRF betalar inget för övervakningen, Hojab lever på att sätta s.k. kontrollavgift , det är inte böter, bara blåljus som kan ge böter.
Edit BRF betalar inget för övervakningen, Hojab lever på att sätta s.k. kontrollavgift , det är inte böter, bara blåljus som kan ge böter.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 237 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 237 inlägg
Jag kan begära ut vad som helst, de svarar inte. Vi får väl se om det blir bättre nu när det är Hojab, innan var det väl ett dotterbolag eller vad det kan vara.J jonaserik skrev:
Jo, jag vet att det inte heter böter, mer än i folkmun.
Troligen betalar inte BRF för övervakningen som du säger. Jag satt själv som ordförande i en BRF för ett antal år sen. Vid vår parkering hade Q-Park en skylt. Vi hade inget avtal med Q-Park, men jag brydde mig inte om det, kanske skrämde det bort någon felparkerare. Problemet började när de faktiskt satte böter på en av våra gäster. Jag fick bråka med de som fasen. "Ni kan inte bötfälla folk, vi har inget avtal". Fick prata med någon chef som sa att vi hade avtal, det var överenskommet med förra ordföranden. Dubbelkollade det snabbt, men nejdå, varken förra eller förrförra (fler fanns inte). Meddelade chefen på Q-park som var envis med att det fanns ett avtal. Jag bad om en kopia och det skulle han skicka. Fick ingen kopia, ringde igen "jag skickar idag", fick ingen kopia etc. Efter många turer kom det fram att de hade skrivit avtal över 10 år tidigare med den som ägde huset då (det var tidigare hyresrätter, numera bostadsrätter). Det var tydligen vårt fel att vi inte sagt upp ett avtal som vi inte kände till, fanns inte i några papper vi köpet.
Jag frågade om inte ett seriöst bolag åtminstone då och då borde kontakta sin kund för att se om de var nöjda och/eller ville ändra något, men det tyckte de inte var så noga. Sen frågade de om vi inte ville ha ett avtal med de, varvid jag helt enkelt svarade "Om vi ska ha ett avtal med något parkeringsbolag så ska det vara med ett seriöst och ni är inte seriösa".
Q-Park, en cancersvulst på samhällskroppen. Nåväl, tyvärr så är parkeringsbolagen nödvändiga i Stockholm . Min förening hade en parkeringsplats som krävde handikappstillstånd men bara tillät 1 timmes parkering. Det lärde sig folk fort att ingen brydde sig om det och stod där hela tiden. Att ha andra regler än de som kommunen har i övrigt blir bara problem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 237 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 237 inlägg
Ja, Q-Park ger jag inte mycket för, iallafall inte den chefen.M merbanan skrev:Q-Park, en cancersvulst på samhällskroppen. Nåväl, tyvärr så är parkeringsbolagen nödvändiga i Stockholm . Min förening hade en parkeringsplats som krävde handikappstillstånd men bara tillät 1 timmes parkering. Det lärde sig folk fort att ingen brydde sig om det och stod där hela tiden. Att ha andra regler än de som kommunen har i övrigt blir bara problem.
Ja, parkeringsvakter behövs absolut och hade jag gjort fel, exempelvis stå 24h+ i sträck så hade jag betalat utan att protestera, men när man inte är tydliga med reglerna och sätter lapp efter lapp, trots att man ber de förklara vad man gör för fel så man kan undvika det, ja då kan de dra åt h...vete.
Jag tänkte just säga det: de uppgifter de har om dig räknas som personuppgifter enligt GDPR, och omfattas därför av GDPR. Du har rätt att begära ut de personuppgifter som valfritt företag har om dig, och företaget är skyldigt att skyndsamt hantera en sådan begäran. Enligt denna länk har de max en månad på sig: https://gdprhero.se/gdpr-hero-blogg...eter/ratt-till-tillgang/ratten-till-tillgang/Forlowt skrev:
Om Hojab inte svarar på din begäran tillräckligt snabbt kan du anmäla dem till Integritetsskyddsmyndigheten (f.d. Datainspektionen). I bästa fall konstaterar dessa att Hojab inte lever upp till sina skyldigheter/dina rättigheter och kan tilldöma dem en sanktionsavgift.
Edit: "dig" syftar i det här inlägget huvudsakligen på TS och inte Forlowt, vars inlägg jag besvarade.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 237 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 237 inlägg
För några dagar sen kom brevet jag väntat på "Efter noggrann undersökning har vi beslutat att avskriva ärendet".
Oklart vad de gjort för noggrann undersökning, men skönt att slippa fundera på detta.
Oklart vad de gjort för noggrann undersökning, men skönt att slippa fundera på detta.