T Torgil Sundström skrev:
Skitstövel!
Av dina totalt 3 inlägg på forumet har du gett invektiv till olika medlemmar 2 av dem, starkt jobbat!
Nu har du chansen igen, få se om du kommer upp i 75%.
 
  • Gilla
  • Älska
GlennB och 2 till
  • Laddar…
H
Eremitkräfta Eremitkräfta skrev:
Hejsan,
Jag har köpt ett hus och vi kommer inte att ta ett bolån då vi sparat ihop till hela beloppet.
Sparar gör vi via Swedbank och nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen vilket de ta ut en avgift på 4000kr Vilket känns som ett straff för att vi inte ska ta ett jäkla bolån! Vi har ju trots allt våra lönekonton via Swedbank!! Men det verkar inte spela någon roll! 😤

Min fråga till er är om någon här har tips på om det finns banker som inte tar ut en avgift eller som åtminstone har en lägre avgift?

Oerhört tacksam för svar
Trevlig kväll!
Jag har inte läst alla inlägg. Ring runt till olika banker och fråga, där du får bäst deal, byt till den banken. Vet inte hur mycket pengar det rör sig om men du kan ju föra över pengar, en del i taget till ett annat konto utan avgift. Är du säker på att det bara är betalning för överföringen, banker brukar vilja sköta om lagfarten också, å andra sidan gäller det när man tar lån till tomt eller hus.
 
Enda sättet att ta del av bankernas övervinster är att köpa bankaktier.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
B Bujin skrev:
Jag gjorde mitt första kontanttillträde mars 2018. Min dåvarande bank Skandiabanken tog inte ut någon avgift för det. Nästa gång det var dags för kontanttillträde december 2020 ville dock banken ha 7500 kr! Jag bytte genast bank till Marginalen Bank. Några år senare köpte vi ett dyrare objekt och behövde därför låna lite pengar. Det komiska är att köparen hade Skandiabanken och fick ett avgiftsfritt kontanttillträde i januari i år. Skandiabanken verkar ha ändrat sig igen. Kolla med dessa banker.
April 2022, Skandiabanken kontanttillträde utan avgift men så har jag varit kund i 25 år, Däremot ställde de mycket höga krav på deklaration av medlen. De kom förvisso från en utökning av befintligt lån men de medlen hade funnits i sparande på annan bank så jag var tvungen att redovisa hela vägen pengarna hade rest.
Rent konkret skulle jag som så många andra nämnt, fråga banken om det minsta möjliga beloppet att ta bolån på, casha resten och sen amortera pronto på lånet. Banken kommer säker ha sin egen definition på kontanttillträde: "Du måste låna 50%, annars betraktar vi det som kontanttillträde"
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Eremitkräfta Eremitkräfta skrev:
Hejsan,
Jag har köpt ett hus och vi kommer inte att ta ett bolån då vi sparat ihop till hela beloppet.
Sparar gör vi via Swedbank och nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen vilket de ta ut en avgift på 4000kr Vilket känns som ett straff för att vi inte ska ta ett jäkla bolån! Vi har ju trots allt våra lönekonton via Swedbank!! Men det verkar inte spela någon roll! 😤

Min fråga till er är om någon här har tips på om det finns banker som inte tar ut en avgift eller som åtminstone har en lägre avgift?

Oerhört tacksam för svar
Trevlig kväll!
Företagskonto/Bankgiro kostar ca 400 kr/år.
Då kan du betala till vem som helst.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Företagskonto/Bankgiro kostar ca 400 kr/år. Då kan du betala till vem som helst.
Fast även företagsbetalningar har beloppsgränser hos Swedbank:

Skärmdump av bankinfo om överföringsgränser, undantag, säkerhet vid internet- och appbetalningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Signerar man två i förening borde gränsen räcka till en skapligt schyst kåk men vad gränsen är vid ensamsignering verkar ej framgå tydligt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast även företagsbetalningar har beloppsgränser hos Swedbank:

[bild]

Signerar man två i förening borde gränsen räcka till en skapligt schyst kåk men vad gränsen är vid ensamsignering verkar ej framgå tydligt.
Bra sammanfattning
Kan skilja något hos olika banker men förmodligen likartat.
 
Eremitkräfta Eremitkräfta skrev:
Hejsan,
Jag har köpt ett hus och vi kommer inte att ta ett bolån då vi sparat ihop till hela beloppet.
Sparar gör vi via Swedbank och nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen vilket de ta ut en avgift på 4000kr Vilket känns som ett straff för att vi inte ska ta ett jäkla bolån! Vi har ju trots allt våra lönekonton via Swedbank!! Men det verkar inte spela någon roll! 😤

Min fråga till er är om någon här har tips på om det finns banker som inte tar ut en avgift eller som åtminstone har en lägre avgift?

Oerhört tacksam för svar
Trevlig kväll!
Ta ut pengarna och sätta in/överföra själv ?
 
T Torgil Sundström skrev:
Tycker inte alls att det är fel, vem är du att döma? Håll dej till ämnet istället för att hoppa på mej så där! Skitstövel!
Trevligt bemötande.
För det första var det inte jag som tog upp ämnet, det var du.
Vad du sen tycker är ju helt upp till dig. Tycker du att 4000 är en struntsumma på t.ex. ICA också?
Det är trots allt samma belopp.
 
kisumisu
A Arne_Planka skrev:
Trevligt bemötande.
För det första var det inte jag som tog upp ämnet, det var du.
Vad du sen tycker är ju helt upp till dig. Tycker du att 4000 är en struntsumma på t.ex. ICA också?
Det är trots allt samma belopp.
Ja så är det ju, det blir mycket mat för 4000kr. Förstår heller inte varför vissa försvarar bankerna och tycker det "struntsumma i sammanhanget" osv.
Vi vet ju inte ens vad ts hus kostar eller har jag missat nåt?

Är ju mer jobb för en bank lägga ut lån om man nu ska diskutera. Men det är ju på lånen dessa lever. Skulle vi ha en rättvis bank så skulle låneräntan och sparränta vara samma eller åtminstone någorlunda nära varandra. Än idag körs det nollränta konton.
 
  • Gilla
Eremitkräfta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.