BirgitS BirgitS skrev:
Eller så är det så att TS har missat att banken kommer att utföra mer än bara en överföring
Ja så kan det naturligtvis vara. Jag förstår dock inte varför flera verkar förutsätta att TS fråga är felaktig.

BirgitS BirgitS skrev:
En ren överföring behöver man inte någon hjälp med, mer än höjd beloppsgräns.
Om hjälpen består i att tillfälligt höja beloppsgränsen eller faktiskt utföra överföringen kvittar väl men vi verkar överens att något av detta självklart ingår, kostnadsfritt eller för en "struntsumma". Eller?
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Om hjälpen består i att tillfälligt höja beloppsgränsen eller faktiskt utföra överföringen kvittar väl men vi verkar överens att något av detta självklart ingår, kostnadsfritt eller för en "struntsumma". Eller?
Japp, är det bara en inrikes överföring har jag aldrig hört talas om någon bank som tar extra betalt för det.
Detta handlar om något annat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Man får titta på hur köpeavtalet är utformat. Om det bara står att pengarna skall vara på köparens konto en viss dag kan man ju uppfylla det och utföra den transaktionen utan hjälp av banken. Sen får ju säljaren uppfylla sin del bäst han kan.

Man får se det som en försäkring mot okänd säljare.
 
M merbanan skrev:
kan man ju uppfylla det och utföra den transaktionen utan hjälp av banken.
Fast viss hjälp måste man antagligen ha då beloppsgränser ofta stoppar "självbetjäning". Hjälpen borde dock kunna begränsas till att någon i bankkassan utför den överföring som man beordrar.
 
Eremitkräfta Eremitkräfta skrev:
Hejsan,
Jag har köpt ett hus och vi kommer inte att ta ett bolån då vi sparat ihop till hela beloppet.
Sparar gör vi via Swedbank och nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen vilket de ta ut en avgift på 4000kr Vilket känns som ett straff för att vi inte ska ta ett jäkla bolån! Vi har ju trots allt våra lönekonton via Swedbank!! Men det verkar inte spela någon roll! 😤

Min fråga till er är om någon här har tips på om det finns banker som inte tar ut en avgift eller som åtminstone har en lägre avgift?

Oerhört tacksam för svar
Trevlig kväll!
Vi köpte hus på samma sätt nyligen och fick också betala 4000.- vi har Handelsbanken. Kändes jävligt surt men i sammanhanget så är det ändå småpengar när man handlar för x antal meloner!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Eremitkräfta Eremitkräfta skrev:
Hejsan,
Jag har köpt ett hus och vi kommer inte att ta ett bolån då vi sparat ihop till hela beloppet.
Sparar gör vi via Swedbank och nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen vilket de ta ut en avgift på 4000kr Vilket känns som ett straff för att vi inte ska ta ett jäkla bolån! Vi har ju trots allt våra lönekonton via Swedbank!! Men det verkar inte spela någon roll! 😤

Min fråga till er är om någon här har tips på om det finns banker som inte tar ut en avgift eller som åtminstone har en lägre avgift?

Oerhört tacksam för svar
Trevlig kväll!
Byt bank innan!
 
Eremitkräfta Eremitkräfta skrev:
Hejsan,
Jag har köpt ett hus och vi kommer inte att ta ett bolån då vi sparat ihop till hela beloppet.
Sparar gör vi via Swedbank och nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen vilket de ta ut en avgift på 4000kr Vilket känns som ett straff för att vi inte ska ta ett jäkla bolån! Vi har ju trots allt våra lönekonton via Swedbank!! Men det verkar inte spela någon roll! 😤

Min fråga till er är om någon här har tips på om det finns banker som inte tar ut en avgift eller som åtminstone har en lägre avgift?

Oerhört tacksam för svar
Trevlig kväll!
Gör en vanlig överföring till mäklarens klientmedelskonto. Därifrån görs sedan betalningen på tillträdet.
 
Eremitkräfta Eremitkräfta skrev:
Hejsan,
Jag har köpt ett hus och vi kommer inte att ta ett bolån då vi sparat ihop till hela beloppet.
Sparar gör vi via Swedbank och nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen vilket de ta ut en avgift på 4000kr Vilket känns som ett straff för att vi inte ska ta ett jäkla bolån! Vi har ju trots allt våra lönekonton via Swedbank!! Men det verkar inte spela någon roll! 😤

Min fråga till er är om någon här har tips på om det finns banker som inte tar ut en avgift eller som åtminstone har en lägre avgift?

Oerhört tacksam för svar
Trevlig kväll!
Att göra en överföring till ett konto eller bankgiro kostar inget! Be att själv få föra över pengarna istället.. I Danske Bank kan man föra över 1,25Mkr per dag
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför verkar ni mena att det är normalt med en avgift för att ta ut (överföra) pengar från sitt lönekonto?
Det skulle väl vara för att det utförs ett arbete med den överföringen.
Och det finns kostnader för datorsystem, mjukvara och underhålla av detsamma. Och kostnader för säkra transaktioner och backuper. Och redovisning.

Om du vill stå för det gratis så har du ju en möjlighet att starta en bank och leverera gratis.
Tror du blir populär bland kunderna.
Alfredo Alfredo skrev:
Varför verkar ni anta att det "handlar om mer än att föra över pengar" när TS skriver "nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen"? I andra situationer skulle detta antagande kallas grundlöst då man normalt antar att det TS skriver är sant. 😉
Därför att just bostadsköp involverar mer än bara en kontoöverföring.

Det står ju i sig TS fritt att lösa det med en ordinär överföring. Bara överföra stålarna till säljarens konto. Och så vänta på att säljaren ser att överföringen är gjord så att denne kan skriva på köpet. Säljarens bank lär dock inte gå med på det.

(Men jag kan beskriva en del kul saker som kan hända om man gör på det viset. Ja, inte kul för TS alltså. Finns ju skäl till att man INTE gör så).

Alfredo Alfredo skrev:
Är det någon skillnad om jag för över pengar för att köpa en bil, lite aktier, en fastighet eller en bostadsrätt? Var finns denna skillnad angiven i någon banks kontovillkor. Eller pratar vi om en beloppsgräns. Samma villkorsfråga då.
Ja det är det ju. Finns t ex pantbrev för fastigheter.
Tvivlar på att det är en fråga om belopp. Transaktionen går genom samma system även för billiga fritidshus.
En beg bil kan du köpa med Swish. Kan behöva ställa upp beloppsgränsen dock.
Alfredo Alfredo skrev:
Och min åsikt är tvärtemot er. Om vi nu antar att det TS önskar av banken är det TS skriver, alltså en ren överföring av kontanter från eget konto till något konto någon annanstans, så är det enligt min åsikt inte rimligt med någon extra avgift.
Jag respekterar din åsikt. Förverkliga den genom att starta en bank. Kanske slå dig ihop med TS. TS vill nog ha en hederlig bank. Vad sägs om "Hederliga Alfredos Bank".
 
D daVinci skrev:
Jag respekterar din åsikt.
Hur kan du respektera något som du inte läst eller i vart fall uppenbarligen inte förstått? Ska du kommentera min åsikt är det mer givande om du åtminstone försöker förstå vad den är.

Läser du sista stycket en gång till ser du att det i princip innehåller samma sak som det du skriver ovan.
 
C cpalm skrev:
Beställer du pengarna är det nog inget problem. I bankomat eller oannonserat över disk är så klart beloppsgränsen mycket mycket mycket lägre.

Men de pengarna blir ju sedan otroligt svårt att omsätta. Om du är hederlig vill säga.
Mataffärer, bygghandel, bilhandlare, systembolaget etc, finns massor av affärer som tar emot kontanter, om du bara portionerar ut det lite, så gör du snabbt av med en miljon💸💸💸
 
Eremitkräfta Eremitkräfta skrev:
Hejsan,
Jag har köpt ett hus och vi kommer inte att ta ett bolån då vi sparat ihop till hela beloppet.
Sparar gör vi via Swedbank och nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen vilket de ta ut en avgift på 4000kr Vilket känns som ett straff för att vi inte ska ta ett jäkla bolån! Vi har ju trots allt våra lönekonton via Swedbank!! Men det verkar inte spela någon roll! 😤

Min fråga till er är om någon här har tips på om det finns banker som inte tar ut en avgift eller som åtminstone har en lägre avgift?

Oerhört tacksam för svar
Trevlig kväll!
Du ska köpa ett hus kontant och förvånas över 4000kr i avgift för tjänsten att banken utför ett arbete åt dig? Du måste förstå att miljardvinsterna inte kommer av sig själv, och nu ska du dessutom ta ut dina sparade pengar från banken så att dom inte kan låna ut dina pengar till hög ränta till andra, nä du, hur kan du med!!
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan du respektera något som du inte läst eller i vart fall uppenbarligen inte förstått? Ska du kommentera min åsikt är det mer givande om du åtminstone försöker förstå vad den är.

Läser du sista stycket en gång till ser du att det i princip innehåller samma sak som det du skriver ovan.
Jag har läst. Och förstått. Men läste du vad jag skrev.

En överföring till annat konto är det uppenbarligen inte frågan om. Eller hur?

En överföring till säljarens bankkonto gör ju bara TS på egen hand. Och det tar inte banken några 4000:- för. Eller hur?

Således är det inte bara en kontoöverföring. Eller hur?
 
Jag gjorde mitt första kontanttillträde mars 2018. Min dåvarande bank Skandiabanken tog inte ut någon avgift för det. Nästa gång det var dags för kontanttillträde december 2020 ville dock banken ha 7500 kr! Jag bytte genast bank till Marginalen Bank. Några år senare köpte vi ett dyrare objekt och behövde därför låna lite pengar. Det komiska är att köparen hade Skandiabanken och fick ett avgiftsfritt kontanttillträde i januari i år. Skandiabanken verkar ha ändrat sig igen. Kolla med dessa banker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Crewzer Crewzer skrev:
Gör en vanlig överföring till mäklarens klientmedelskonto. Därifrån görs sedan betalningen på tillträdet.
Varför tror du att mäklaren skulle gå med på att bli indragen i transaktionerna?
Då åker ju mäklaren på att betala dessa 4000.

Troligen är det så att ska man använda Tambur så kostar det. Och så fort det är pantbrev inblandade så är det Tambur som gäller.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.