Eremitkräfta Eremitkräfta skrev:
Hejsan,
Jag har köpt ett hus och vi kommer inte att ta ett bolån då vi sparat ihop till hela beloppet.
Sparar gör vi via Swedbank och nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen vilket de ta ut en avgift på 4000kr Vilket känns som ett straff för att vi inte ska ta ett jäkla bolån! Vi har ju trots allt våra lönekonton via Swedbank!! Men det verkar inte spela någon roll! 😤

Min fråga till er är om någon här har tips på om det finns banker som inte tar ut en avgift eller som åtminstone har en lägre avgift?

Oerhört tacksam för svar
Trevlig kväll!
Kolla runt med fler banker.
Jag använde skandiabanken för typ 6-7år sedan vid lägenhetsköp. Dom tog ingen avgift då iallafall.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ursäkta, sista meningen skulle vara: "Men jag vet inte vad andra banker tar."
Min erfarenhet av Swedbank är att det är en skurkbank. LF bank är bättre så prova att byta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är normalt med en sån avgift. Det är inget som ingår i den normala servicen som täcks av lönekonton. Men jag vet vad andra banker tar.
När min bank ville ta ut en avgift så bad jag att få ut mina pengar kontant. Jag fick visserligen vänta några dagar men det kostade inget. Jag blev bara förvånad hur liten hög 300.000 kr är. Hade trot att jag skulle fylla en väska.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
En överföring till annat konto är det uppenbarligen inte frågan om. Eller hur?
Det är i varje fall vad TS skriver att det är frågan om. Så här skriver TS "nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen". Jag tycker TS beskrivning är tydlig och att det enligt TS handlar om just en överföring från TS konto till ett konto någon annanstans.

D daVinci skrev:
En överföring till säljarens bankkonto gör ju bara TS på egen hand. Och det tar inte banken några 4000:- för. Eller hur?
Nej det gör man inte på egen hand om det handlar om lite större belopp. Swedbank har beloppsgränser för överföringar via "självservice" och det är högst troligt att TS överföring överstiger dessa gränser. Så nej, antagligen går det inte att göra på "egen hand".
 
Eremitkräfta Eremitkräfta skrev:
Hejsan,
Jag har köpt ett hus och vi kommer inte att ta ett bolån då vi sparat ihop till hela beloppet.
Sparar gör vi via Swedbank och nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen vilket de ta ut en avgift på 4000kr Vilket känns som ett straff för att vi inte ska ta ett jäkla bolån! Vi har ju trots allt våra lönekonton via Swedbank!! Men det verkar inte spela någon roll! 😤

Min fråga till er är om någon här har tips på om det finns banker som inte tar ut en avgift eller som åtminstone har en lägre avgift?

Oerhört tacksam för svar
Trevlig kväll!
Ta ett litet lån först, lös det efter en månad så löser det sig!
 
Eremitkräfta Eremitkräfta skrev:
Hejsan,
Jag har köpt ett hus och vi kommer inte att ta ett bolån då vi sparat ihop till hela beloppet.
Sparar gör vi via Swedbank och nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen vilket de ta ut en avgift på 4000kr Vilket känns som ett straff för att vi inte ska ta ett jäkla bolån! Vi har ju trots allt våra lönekonton via Swedbank!! Men det verkar inte spela någon roll! 😤

Min fråga till er är om någon här har tips på om det finns banker som inte tar ut en avgift eller som åtminstone har en lägre avgift?

Oerhört tacksam för svar
Trevlig kväll!
Ett jäkla skojeri är vad det är på ren Svenska! Jag har själv fått betala 5000 bara för att banken ska verifiera att jag har rent mjöl i påsen. Skrattretande är det och man kan inte göra ett dugg åt det heller.
 
M
F Frogmaster skrev:
Jag blev bara förvånad hur liten hög 300.000 kr är. Hade trot att jag skulle fylla en väska.
100 sedlar är en bunt på ca 1,2cm, så en miljon i tusenlappar är 12cm hög.
Problemet är inte att transportera dem utan att hitta någon som vill lösa in dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Torgil Sundström skrev:
Vi köpte hus på samma sätt nyligen och fick också betala 4000.- vi har Handelsbanken. Kändes jävligt surt men i sammanhanget så är det ändå småpengar när man handlar för x antal meloner!
Det är fel resonerat av dig. 4000 är 4000 oavsett sammanhang.
 
  • Gilla
Eremitkräfta och 2 till
  • Laddar…
Eremitkräfta Eremitkräfta skrev:
Hejsan,
Jag har köpt ett hus och vi kommer inte att ta ett bolån då vi sparat ihop till hela beloppet.
Sparar gör vi via Swedbank och nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen vilket de ta ut en avgift på 4000kr Vilket känns som ett straff för att vi inte ska ta ett jäkla bolån! Vi har ju trots allt våra lönekonton via Swedbank!! Men det verkar inte spela någon roll! 😤

Min fråga till er är om någon här har tips på om det finns banker som inte tar ut en avgift eller som åtminstone har en lägre avgift?

Oerhört tacksam för svar
Trevlig kväll!
Hej, byt bank, det finns de som gör handlingen gratis. Swedbank kan försöka med 5000kr också.
 
C
Olle Jö Olle Jö skrev:
Hej, byt bank, det finns de som gör handlingen gratis.
Vilka banker är det som gör kontanttillträde gratis numera?
 
Eremitkräfta Eremitkräfta skrev:
Hejsan,
Jag har köpt ett hus och vi kommer inte att ta ett bolån då vi sparat ihop till hela beloppet.
Sparar gör vi via Swedbank och nu ska Swedbank hjälpa oss med överföringen vilket de ta ut en avgift på 4000kr Vilket känns som ett straff för att vi inte ska ta ett jäkla bolån! Vi har ju trots allt våra lönekonton via Swedbank!! Men det verkar inte spela någon roll! 😤

Min fråga till er är om någon här har tips på om det finns banker som inte tar ut en avgift eller som åtminstone har en lägre avgift?

Oerhört tacksam för svar
Trevlig kväll!
Hej!
Varför skall du be banken föra över pengar, det kan du väl göra själv över din internet bank.
Be att få säljarens bankkontonummer inkl. clearingnummer.
Skulle det finnas en spärr på grund av att beloppet är för stort så är det bara att gå in på banken och be dem göra överföringen gratis. Inte ditt fel att det ev. finns en spärr. På Handelsbanken är det i alla fall gratis om beloppet skulle vara för stort. Har själv gjort exakt samma sak gratis på HB.
Lagfartsansökan är också gratis om du skickar ett kort brev till Lantmäteriet och anger vilken fastighet du vill söka lagfart för. Att lösa ut lagfarten kostar därefter 1,5% av köpesumman eller tax.värdet beroende på vilket som är högst + 825 kr i exp.avg. Vilka handlingar som skall bifogas kan du googla på.
 
kisumisu
J jonaserik skrev:
Ska förbi banken om någon dag, ska bli intressant vad dom svarar om jag vill ta ut 1 miljon eller mer. Om det finns en maxgräns på uttag.
Det finns maxgränser. Sen att man måste verifiera på olika sätt. Mobilt bank id räckte inte när jag köpte bil.
Var tvungen legitimera mig med bankdosa och sladd när jag betalade fakturan.

När vi installerade bergvärme bad jag företaget dela upp fakturan och då gick det bra betala i olika omgångar. Tror gränsen var 200 000kr per dag med mobilt och 1 miljon med bankdosa sladd.

Men det är sjukt när bankerna får bete sig hur de vill är ju trots allt våra pengar de lånar av oss! Penningtvätt är bara ett dumt svepskäl! För hur kommer det sig att vissa lurendrejare lyckas lura folk på pengar till utländska konton, helt utan vidare och att det ej går spåra plötsligt typ bara "skyll dig självsom lät dig luras"?!

Även om det är pest eller kolera byt bank är min råd till ts och är det så att det tas onödiga avgifter, ta obunden lån som betalas av så fort det bara går!

Själv bytte jag bort Nordea när de vägrade mig lån för att jag ägde ett hus och 2 bilar, alltså ÄGDE utan lån! Handelsbanken bara skakade på huvudet och sade "det där är ju tillgångar som bevisar att du sköter din ekonomi bra". .
 
Redigerat:
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Appendix Appendix skrev:
Jobbar du gratis på ditt jobb?
Antar du jobbar i bank och är bitter för att andra har råd köpa saker utan avbetalning eller är det jantelagen när man ska straffa folk som inte följer normen?

Ts betalar ju redan banken med diverse avgifter. Dessutom läggs bankkontor efter bankkontor ner så kostnaden för bankerna borde ju minska.
 
  • Gilla
  • Älska
Eremitkräfta och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.