Hej! Jag har en källare som idag helt saknar ventilation. Det har funnits ventiler tidigare men de täpptes igen vid en tillbyggnad.
Huset är från 1947 och det är självdrag i huset samt PAX-fläktar i badrummen.
I källaren finns varken till eller frånluft vilket gör att det blir otroligt instängt och fuktigt. Någon som vet på ett ungefär vad man behöver sätta in? Källaren är indelad i 4 rum, öppet mellan dem, ca 60 kvm.
I källaren finns varken till eller frånluft vilket gör att det blir otroligt instängt och fuktigt. Någon som vet på ett ungefär vad man behöver sätta in? Källaren är indelad i 4 rum, öppet mellan dem, ca 60 kvm.
Finns det någon skorsten i huset och kanske ett fd pannrum i källaren?Johan Van Kuyl skrev:
Hej! Jag har en källare som idag helt saknar ventilation. Det har funnits ventiler tidigare men de täpptes igen vid en tillbyggnad.
Enklaste sättet att få ventilation i källaren är då att öppna spjäll till skorstenen. Sen att man ser till att det finns tilluft i ett par rum, sen från en tvättstuga brukar det finnas frånluft och mitt går till just skorstenen. Så ventilerar jag min gamla källare, funkar utmärkt.
Ja det finns skorsten i huset som går ner i källaren. Sätter man självdrag eller en PAX-fläkt då? Lite tilluftsventiler då och sen kanske en som går till skorstenen...P paralun skrev:Finns det någon skorsten i huset och kanske ett fd pannrum i källaren?
Enklaste sättet att få ventilation i källaren är då att öppna spjäll till skorstenen. Sen att man ser till att det finns tilluft i ett par rum, sen från en tvättstuga brukar det finnas frånluft och mitt går till just skorstenen. Så ventilerar jag min gamla källare, funkar utmärkt.
Det är lämpligt med frånluft i tvättstugan, ständigt gående fläkt typ Pax Calima, samt i ett av de andra rummen. Om båda är på 10-11 l/s så uppnår man rekommendationen som huggan skrev om. Tilluftsventil i de två andra rummen.
Självdrag räcker gott och väl, kolla om du ser något spjäll att öppna. Man ser det enkelt med en tändare att man har självdrag, lågan drar iväg.Johan Van Kuyl skrev:
Men du behöver även tilluft men steg 1 är att kolla att du har självdrag i skorstenen.
Men hur vet man att självdraget är tillräckligt för att skapa en välventilerad källare där det inte blir fuktproblem efter 10 år i något rum?P paralun skrev:
Jo själv så mäter jag hela tiden och kör med två grundinställningar beroende om det är vinter eller sommar.BirgitS skrev:
På sommaren kan det bli högre luftfuktighet men då har jag en mindre luftavfuktare som får startas i perioder.
Mycket nöjd med lösningen.
Då kan det ju vara bra för TS att veta att det är nödvändigt att skaffa mätutrustning om han ska kunna lita på att självdraget räcker.P paralun skrev:
Tack för era svar! Jag tar kontakt med en firma och tar med mig av denna informationen. Ska kolla om det finns självdrag i källaren då det kanske kan vara användbart i så fall.
Klicka här för att svara