elmont skrev:
Priset på el har väl blivit väl oskäligt när folk slutar köpa el och skaffar energin på nått annat vis
Fast dit har vi väl ganska långt. Det har väl alltid funnits entusiaster, uppfinnarjockar, tokstollar (välj själv) som vill vara oberoende av ett elnät. Om dessa börjar räknas i tiotusental är det definitivt ett tecken på att elpriset är högt, men inte när det är enstaka.

Erik

Personligen tycker jag som dom flesta att el är dyrt, men än är det tveklöst prisvärt.

Jag tycker också att det är prisvärt. Jag har bara bott i hus i ett och ett halvt år så jag har inte så breda referensramar beträffande om det är dyrt, men givetvis blir jag inte ledsen om det sjunker. Dock tycker jag inte att oskäligt dyrt som begrepp är förenligt med prisvärt. Jag tror att de som producerar egen el har svårt att matcha priset av inköpt.

Erik

Det finns pelletspannor med ett litet inbyggt elverk.
Kan nog vara en intressant lösning om man vill bli oberoende.

Finns även pellets/vedpannor som har en liten stirlingmotor för att skapa el från överskottsenergin som går förlorad annars. Dock så dyra så att det aldrig kan löna sig :(

De där stirlingmotorerna lär väl gå ner i pris i framtiden kan man gissa...

En ren spekulation men man kan väl gissa att i framtiden driver man stirlingmotorn från t.ex. pellets/vedpanna på vintern, och på sommaren driver man den från solvärme (och för att få tillräcklig temperaturskillnad så kanske man framställer kyla med amoniakkylprincip, också från solvärmen, och då passar man såklart på att låta den kylan funka som AC åxå)...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.