6 692 läst · 50 svar
7k läst
50 svar
Ingen starkström i mitt nästa hus! ;)
Hur menar du nu?
Det är väl inte strömmen utan spänningen som skapar ev ljusbågar så ett system med högre spänning är mer sannolikt att slå gnistor såvitt jag förstår det?
Det är väl inte strömmen utan spänningen som skapar ev ljusbågar så ett system med högre spänning är mer sannolikt att slå gnistor såvitt jag förstår det?
Tyresö skrev:
Menade förövrigt inte att ha 12V till annat än belysning eg. Elverket kommer att vara kopplat till ordinarie system tillsammans med en inverter 12-230V så att man alltid har tillgång till 230V.
Ev förluster man får i den avges i form av värme så det är ju eg ingen förlust irl
Ev förluster man får i den avges i form av värme så det är ju eg ingen förlust irl
Tossegubbe skrev:
Nej, det är faktiskt så att ju lägre volt-tal, ju mer gnistbildning blir det vid en kortslutning. Jag har svårt att tänka mej att det kan bli en stor ljusbåge vid en kortslutning med vanlig enkel villa-el (230V 10 A) - det blir åtminstone ingen gnista, som det blir med ett 12 V-system. Fast det är nog bättre att våra elektriker på forumet reder ut begreppet.
Redigerat:
Jodå det kan allt blixtra ordentligt i en skadad/sliten strömbrytare tex.
Hurtillvida det blir mer gnistor vid en kortslutning vet jag inte men risken för kortslutning utan fysisk beröring ökar iaf vid högre spänning.
Hurtillvida det blir mer gnistor vid en kortslutning vet jag inte men risken för kortslutning utan fysisk beröring ökar iaf vid högre spänning.
Tyresö skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 842 inlägg
Njejj. Ljusbågar uppstår om man försöker bryta stora strömmar. Typfallet kanske är att en elektriker råkar kortsluta ngt. i en större central med ett verktyg (tänk stooora säkringar), när verktyget då dras bort och man alltså försöker bryta strömmen så uppstår en ljusbåge. Spänningen över ljusbågen är typiskt ganska liten när ljusbågen väl är tänd, jämför med en elsvets, den jobbar normalt på låg spänning. Ljusbågen kan tom, ha lägre resistans än verktyget du håller i handen, då vandrar ljusbågen, söker en startpunkt med så låg matningsimpedans som möjligt, den kan då komma nära personen som får brännskador. Hela förloppet går oftast över på någon sekund, innan säkringen löser. Men den kan hinna ställa till oerhörda skador innan dess, kortslutningsströmmen kanske är 2-3 000 A.Tossegubbe skrev:
Brandrisken ökar med lägre spänning, i form av att dåliga kopplingar med större sannolikhet utsätts för stora strömmar och går varma. Det finns säkert massor av kopplingar i våra hus som är så däliga att de kan börja brinna, men just den gruppen kanske aldrig utsätts för någon stor ström, och ingen märker felet.
Ett modernt hus med någorlunda normala hushållsapparater är inte realistiskt att köra på 12V system (idag).
Medlem
· Stockholm
· 27 inlägg
Hahhaha
Jag har minsann tänkt samma tanke ...sa7ato skrev:
Har man ett elverk med 80% verkningsgrad så blir diesel/bensin-elen billigare än Vattenfalls-elen.Avemo skrev:
Spis och ugn kör man givetvis inte på el, utan gasol.
Men 80% har ju inget verk, förstås. Vad kan dom billiga diesel-kinesverken ha? Kanske 30%, ev lite mer.
Större mer professionell utrustning kan nog säkert komma upp i minst 40-50%.
Med elverk slipper man en del fasta avgifter, men åker istället på oljebyten, underhåll och återanskaffning på gammal och/eller utsliten material.
Kapitalbindningskostnad tillkommer också.
Än så länge vinner nog Vattenfall ekvationen, men blir det dubbelt så dyrt som nu, utan att bränslet följer med upp i samma grad så vete tusan ... :x
Fast gasolen i småflaskor som t.ex en P11 är ju mycket dyrare än elen.
En P11 innehåller motsvarande 140 KWh ock kostar 350 på macken. Det blir ju 2,5 kr per KWh
Svårt att få till ekonomin med gasolen om man inte köper väldigt stora volymer eller fuskar med skatten..
Eee. Man bara grillar eller eldar i den lilla kökskaminen. Ved tigger man sig till...SCB skrev:
Men varför köpa den på det dyraste stället?
Senast jag köpte gav jag ca 200kr utan att fuska med kvitton, iof 10flaskor då men det är ju inget märkvärdigt.
Senast jag köpte gav jag ca 200kr utan att fuska med kvitton, iof 10flaskor då men det är ju inget märkvärdigt.
SCB skrev:
80% verkningsgrad i en diselmotor, det vore nåt. Den teoretiska maximala verkningsgraden för de temperaturer det handlar om i en diesel ligger nånstans kring 70%. Stora fartygsdieslar kan komma upp i 50%. En liten dieselmotor ligger nog i allmänhet runt 30-35% som bäst.Mikael_L skrev:Har man ett elverk med 80% verkningsgrad så blir diesel/bensin-elen billigare än Vattenfalls-elen.
Spis och ugn kör man givetvis inte på el, utan gasol.
Men 80% har ju inget verk, förstås. Vad kan dom billiga diesel-kinesverken ha? Kanske 30%, ev lite mer.
Större mer professionell utrustning kan nog säkert komma upp i minst 40-50%.
Men på vintern kan man ta tillvara värmen för uppvärmning och då ökar verkningsraden rätt bra. Men eftersom allt bränsle tveklöst kommer att öka i pris minst lika mycket som el kommer det att bli rätt dyrt. Dessutom ska alla elverk ha service med filter och oljebyten var 2-300 timma ( om man har ett "profsverk") och kör man mycket blir det var fjortonde dag.
Visst. Men även om man fyller sin flaska på gasdepån för 200 så blir det ändå dyrare än el.Tossegubbe skrev:
Och det var ju det som hela tråden handlade om. Att minska andelen dyr el till förmån för billigare energiformer.
Som sagt. Håller man på med småflaskor så kommer elen alltid att vara billigare.