Har en 1 ½-plans villa på 90m2 med jordvärme. Och nu i Dec 2010 hade jag en förbrukning på drygt 1600kWh vilket resulterade i lite styva 3000 spänn med rörligt elpris hos E-ON.

Nog för att spisen gått på högtryck veckan innan jul, julbelysning, stillastående kärnkraftverk och svinkallt ute. En morgon för snart två veckor sedan stod termometern på -25,2 när jag vaknade... q(;^;)p

Men va fan.. 3000 spänn...

Nä i mitt nästa hus ska jag köra med vattenmantlad pellets/vedkamin, acc-tank och 12 volt elsystem, när den konverteringen är klar ska E-ON få skicka ut tekniker med stora bultsaxen och klippa av ledningen... Solpaneler, vindkraftverk och stöd-elverk blir min melodi... d^_^bd^_^bd^_^b

Vare det inte enklare att binda priset?
Byta elleverantör?

Gör det!

Lycka till, vi kanske kan få lite uppföljning på ekonomin ;)

Men det skiljer ju bara småpengar mellan de olika el-leverantörerna... All skatt, transportavgift, nätavgift och moms osv tillkommer ju oavsett vilka jag trycker kontakten i arslet på :wow:

1600 kWh skulle kosta mig idag ca 2000:-

Kolla en gång till!

Men visst är det trevligt med levande ljus och en middag lagat på den gamla kaminen.

Du ska sluta använda.. ja, allt man har i hemmet också alltså? :)

//Patrik

Har du sett den här sidan: http://nseffektivareenergi.se/huset ?

Jag finner tanken tilltalande, men tror inte att man tjänar på det i längden. Om man satsar på att minimera förbrukningen genom solvärme, bra isolering, pellets, energisnåla apparater med mera så tror jag att man kommer mycket billigare undan än om man dessutom skall skapa elen själv. Om du skapar el med ett bensin eller dieseldrivet elverk lär det bli på alla sätt sämre än att vara ansluten till nätet. Både ekonomiskt och miljömässigt. Solpaneler och vindkraft må vara miljömässigt bra, men knappast ekonomiskt. Lycka till.

Erik

Tyresö
Du kan även då köpa en motionscykel och koppla på en 12 V-generator till hjulet, så får du både motion och gratis el.

Det där med enbart 12 V-system i huset, var en väldigt intressant idé tills jag kom att tänka på min fru och hennes hårfön (230 V). Det är bara hennes hårfön som kraschar idén. Till alla elverktyg kan man använda ett elverk, just då när dom används, tror det skulle bli mycket billigare i slutänden - eller inte....FK-trådarna i väggen måste ju vara enorma, för att inte skapa spänningsfall från ena till andra änden i huset, vilket skulle fördyra installationen enormt.

Avemo skrev:
Har du sett den här sidan: [länk] ?

Jag finner tanken tilltalande, men tror inte att man tjänar på det i längden. Om man satsar på att minimera förbrukningen genom solvärme, bra isolering, pellets, energisnåla apparater med mera så tror jag att man kommer mycket billigare undan än om man dessutom skall skapa elen själv. Om du skapar el med ett bensin eller dieseldrivet elverk lär det bli på alla sätt sämre än att vara ansluten till nätet. Både ekonomiskt och miljömässigt. Solpaneler och vindkraft må vara miljömässigt bra, men knappast ekonomiskt. Lycka till.

Erik
Men va fasen... Ja det är ju ett sätt att bli fristående utan att minska "överkonsumtionen" som det så fint heter. Den installationen kostar ju säkert mer än huset och lär inte bli mycket billigare än den starkström dom hade förbrukat från elnätet i ören/kWh räknat när prylarna börjar bli till åren och gå sönder... q(;^;)p

70 LED-spottar ??? Jo det var ju över 200 m2 att belysa... förvisso... men min kåk är på ca 170 m2 sammanlagt på de olika våningsplanen och kommer inte ha så massiv belysning. :wow:

Om jag inte minns fel så är det rätt hyfsade förluster i en 230v sinus-converter? Kan ju vara bra idé att minimera brukandet av 230-prylar...

EDIT/
Ska lägga upp elschema en dag på hur jag hade tänkt mig en installation som räcker gott och väl med betydligt lägre budget än ovanstående exempel.

Redigerat:
2 kW hårfön, 166A vid 12V........

Tur du tyresö att du har betongbilen med 24 V så kanske det är kvar 12 till fönen.

Protte

Tyresö
prototypen skrev:
2 kW hårfön, 166A vid 12V........

Tur du tyresö att du har betongbilen med 24 V så kanske det är kvar 12 till fönen.

Protte

Hahaha, nej jag har en betongpump - men finns det 12 V hårfönar? Tror att omvandlaren 12 V 166 A är lika stor som ett mindre kärnkraftverk.

En tränningscykel med dynamo...

Det har väl funnits fönar hos CO, men jag orkar inte leta.
En omvandlare för 2 kW bär du i ena handen men batteriet.....

Protte

Ja räknade lite på det häromdagen och är inne på liknande tankar nu när man ska bygga nytt hus.
Dieselbränsle får jag tag i till rimliga slantar och batterier till militära backupsystem brukar bytas ut lite då och då så att man kan få nga KAH för småslantar och det räcker ju för all belysning, kyl, TV osv.
Sedan får man köra elverket på 15KW ngn timme om dagen för att ladda batteri och köra spisen mm men kommer man ner under ett par liter diesel per dag i snitt så är det billigare än köpeelen.
Dessutom så kan man optimera och ladda alla datorer, mobiler, mp3, batterimaskiner osv i bilen medans man iaf kör och har "gratis" överskottsel där.

Tyresö
En fundering om hur brandsäkert ett 12 V-hus är, med tanke på att ett 12 V-system lättare skapar en gnista och kan antända något. 230 V-system är ju betydligt tryggare då.

Fast det går väl att brandskydda anslutningar och andra riskfaktorer som kan skapa gnistor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.