Min fastighet heter (Järfälla) Björkliden 157:25
Kommunen hänvisar till denna detaljplan:
https://dokument.jarfalla.se/Planhandlingar/B_1961_07_12_A.pdf
Det här är troligen min okunskap, men när man läser den hittar jag ingen referens till Björkliden 157:25
Den finns med på kartan i dokumentet, (längst upp till vänster)
Läser man under "Beskrivning" i Bilaga A, så nämns Björkliden 1:1-48:1, 60:1-69:1, 145:1-154:1 (Jag tolkar den upphöjda siffran som siffran efter kolon, eller har jag fel) men sen tar det slut.
Dvs man kommer inte till 157:25
Även i Bilaga B är det likadant.
Eller missar jag någonting, alternativt räcker det med att den är med på kartan för att den skall gälla?
En av sakerna jag framförallt är ute efter här är att få en byggnadsarea som är över 150kvm.
/Jocce
Kommunen hänvisar till denna detaljplan:
https://dokument.jarfalla.se/Planhandlingar/B_1961_07_12_A.pdf
Det här är troligen min okunskap, men när man läser den hittar jag ingen referens till Björkliden 157:25
Den finns med på kartan i dokumentet, (längst upp till vänster)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läser man under "Beskrivning" i Bilaga A, så nämns Björkliden 1:1-48:1, 60:1-69:1, 145:1-154:1 (Jag tolkar den upphöjda siffran som siffran efter kolon, eller har jag fel) men sen tar det slut.
Dvs man kommer inte till 157:25

Även i Bilaga B är det likadant.
Eller missar jag någonting, alternativt räcker det med att den är med på kartan för att den skall gälla?
En av sakerna jag framförallt är ute efter här är att få en byggnadsarea som är över 150kvm.
/Jocce
Jag har för mig att det är kartan som gäller. Fastighetsbeteckningar kan ju uppstå genom avstyckningar inom det detaljplanerade området efter att planen införts.
Finns det något som verkligen pekar på detta, eller är det något som kommunen alltid "antar"?H hempularen skrev:
Fastigheten har alltid haft samma beteckning enligt kommunen.
/Jocce
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 281 inlägg
Precis, en detaljplan reglerar (eller utgör en plan för) marks användning. Inte direkt fastigheter (som ju också är mark).
1960 års flygfoto visar att denna mark var karg bevuxen naturmark när planen ritades. Man antog således först planen, sen styckades fastigheter av och bebyggdes:
1960 års flygfoto visar att denna mark var karg bevuxen naturmark när planen ritades. Man antog således först planen, sen styckades fastigheter av och bebyggdes:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 281 inlägg
Du har redan fått flera korrekta svar. Det som hänt är att tomter inom planområdet avstyckats och då gäller ju planens villkor. Gamla Kallhäll var ett äldre villaområde, som till och med tillhörde en annan kommun initialt. Genom åren så har sedan nya fastigheter tillkommit.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Frågor kring flera solcellsanläggningar på en fastighet
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Krav på separata elanslutningar när ändringar görs på fastigheter?
Juridik -
Vad är det för kablar/ledningar som går till denna stolpe?
El -
Byta packningar i denna kran?
Vatten & Avlopp -
Nya EU-regler kan tvinga fastighetsägare till kostsamma renoveringar?!
Övrigt husrelaterat