När jag sålde så frågade mäklaren mig hur många visningar jag som säljare var beredd att genomföra. Det är säljaren i samråd med mäklaren som bestämmer hur många visningar som genomförs.

Hade någon ringt mig och tjafsat om visningar så hade jag bara hänvisat till mäklaren och redan listade visningar.

Det tog mig 2-3h att förbereda huset inför visning, trädgården exkluderad. Nu har jag hund så jag hade en del extra att plocka bort. Men efter två specialvisningar för folk som bara ”ville titta”, lärde jag mig snabbt att tacka nej till sådana arrangemang.

Detta enda visningstillfälle är kanske det enda säljaren har, att ställa iordning huset. Du vet ju ingenting om säljarens livspussel. Det finns säkert en väldigt bra anledning till att det bara blir en visning.

• Gilla
Shiraz
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nu verkar det dessvärre finnas ett antal klantiga mäklare på marknaden. Vi var på en visning i måndags där mäklaren ringde oss på kvällen och då berättade att det fanns två bud på huset, något som inte syntes på Hemnet. Vi bad att få tänka på saken över natten och hörde inget mer ftån mäklaren igår. Sedan så försvann objektet från Hemnet - utan att mäklaren återkopplat till oss. Nu så var inte huset helt rätt för oss, men att mäklaren inte ens orkade skicka ett SMS för att fråga om vi ville lägga ett bud anser jag vara direkt tjänstefel.

Om vi hade varit intresserade så missade mäklaren alltså en spekulant som hade kunnat gå in i budgivningen. Den mäklaren skulle jag inte rekommendera.
Fast då ligger nog ändå pucken hos er. Är nog ganska många som säger så som inte är intresserade så jag förstår att inte mäklaren hinner ringa igen. Hade ni velat köpa hade ni nog lagt ett bud...ni kan ju alltid ångra budet...

• Gilla
Saxdaling
  • Laddar…
S Shiraz skrev:
Fast då ligger nog ändå pucken hos er. Är nog ganska många som säger så som inte är intresserade så jag förstår att inte mäklaren hinner ringa igen. Hade ni velat köpa hade ni nog lagt ett bud...ni kan ju alltid ångra budet...
Fast hur svårt är det för mäklaren att skicka ett SMS och fråga? Det är köparens marknad i Stockholm nu och mäklarna måste göra sitt jobb ordentligt. Jag hade blivit skitsur på vår mäklare om han hade slarvat med uppföljningen på det här viset. Det hade f ö varit skillnad om vi inte hade hört av oss på antal dagar eller veckor, nu handlade det om mindre än ett dygn.

Ja, fast ni hade inte lagt ett bud och säljaren kanske fick ett villkorat bud som de tog.

• Gilla
Nillea
  • Laddar…
Tycker mäklaren beter sig konstigt. Hade jag varit intresserad av huset men inte kunnat gå på visningen och mäklaren inte orkar göra något, hade jag kontaktat säljaren och frågat snällt om de kunde visa huset vid annat tillfälle. Inte kan väl en säljare bli stött om en person ringer eller knackar på med en enkel fråga? Det är ju bara att säga nej i så fall om det inte passar. Dessutom får ju säljaren veta hur engagerad mäklaren är...

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
När vi köpte vårt nuvarande hus för 20 år sedan. Så vägrade mäklaren att visa huset först. Lång historia, men vi hade starka indicier att mäklaren ville köpa huset själv via bulvan. Hon gjorde allt för att bli av med oss som spekulanter. I desperation ringde hon till min bankman och försökte övertala henne att jag omöjligen kunde ha råd att köpa huset...

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle ringa upp säljaren och tala om att vi önskar en extra mäklarvisning. Säger inte att nedanstående historia är relevant i TS fall, men detta hände oss för ett antal år sedan när vi behövde större lägenhet och samtidigt ville komma närmare barnens skola. Lägenheten vi var intresserade av hade lagts ut och visats i december samt början av januari utan att bli såld, trots hög efterfrågan på lägenhetstypen (stor jugendlägenhet med extra allt), suverän planlösning, bra läge geografiskt och i huset, OK förening samt uppseendeväckande lågt utgångspris även med hänsyn till att ytskikt och våtrum var ålderstigna. Vi hittade annonsen först när visningsdagarna redan passerat, eftersom vi hade annat för oss under julledigheten än att plöja lägenhetsannonser. Mäklaren segdrog på när vi kunde få en extravisning, var svår att nå och vi fick inga besked. När vi efter någon vecka händelsevis passerade fastigheten och porten öppnades så frågade vi om vi fick komma in för att titta på gård och trapphus och nämnde att vi var spekulanter på en lägenhet i fastigheten. Det visade sig vara den åldriga lägenhetssäljaren vi stött på och han gav oss mer än gärna en grundlig visning av såväl lägenheten som alla gemensamma utrymmen. Lägenheten var konstigt möblerad, rejält ostädad och så långt ifrån stylad man kunde komma, men i grunden en pärla. När vi sedan la bud, det begärda utgångspriset, hos mäklaren så kom det ett enda lamt motbud innan vi vann budgivningen precis över utgångspris.Vi fick i samband med kontraktsskrivningen veta att säljaren innan vårt första bud bara hade fått ett rent skambud på lägenheten. Hela processen kändes märklig, men vi konstaterade att mäklaren var inkompetent, att vi hade haft väldig tur och säljaren otur. Några år senare fick jag en mer komplett förklaring, när jag råkade jobba i ett projekt där jag upprepat kom i kontakt med en kollega till mäklaren vi köpt igenom (de arbetade på samma mäklarkontor). Hen berättade för mig att mäklaren just fått sparken efter att det uppdagats att han satt i system att rigga visningar och budgivningar så att han själv, via en bulvan, kunde köpa lägenheter han mäklade till underpris och sedan snabbt sälja dem vidare till marknadspris. Verksamheten bedrevs i en av de allra mest attraktiva delarna av Stockholms innerstad, så det rörde sig om stora summor han lurade säljarna på. Saken sopades under mattan av kollegorna, av rädsla för dålig publicitet, och mäklaren gick bara runt hörnet och fick jobb hos en konkurerande mäklarbyrå i samma kvarter. Med detta sagt så har trots allt merparten av de fastighetsmäklare jag stött på varit trevliga, ärliga och idogt arbetande, om än med något varierande kompetens.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
När min sambo sålde sin lägenhet fanns det en budgivare med som inte sett lägenheten i Stockholm för att han jobbade i Göteborg. Han kunde inte heller ta sig till Stockholm och skriva kontrakt i veckan, utan först till helgen. Han la högsta budet, men verkade inte seriös så vi lägenheten såldes till den som kom tvåa i budgivningen.

Jag skulle nog tänka likadant idag om vi skulle sälja ett hus. Om någon vinner budgivningen utan att ens varit och sett huset så hade jag nog valt att sälja till densom kom tvåa i budgivningen. Kanske tappar man en slant där, men det är lika troligt att man vinner på det just eftersom det är troligt att det blir som man föreslår i denna tråden, man lägger högsta budet och sen hoppar av efter att man sett huset.

Själv har jag tittat på en lägenhet åt en kompis som inte kunde då det var visning (han köpte) och jag har också tagit en egen lägenhet efter att syrran och en fd flickvän tittat på en lägenhet som jag inte hade möjlighet att se.

Är själv mäklare och de få gånger detta hänt mig är när säljaren klart och tydligt sagt att de endast vill ha 1 visning.
Kontakta mäklaren och fråga varför de bara är 1 tillfälle. Beror det på säljarens önskemål tror jag ni är rätt körda om ni tar kontakt med säljaren direkt.
Skicka ett ombud som kollar åt er.

• Gilla
ByggarenEmil och 4 till
  • Laddar…
Har varit med om detta flera gånger. Jag har också hört historier om mäklare som har egna intressen i huset och inte visar huset för alla intresserade, pratar ner huset för att på så vis komma över det själv billigt , eller någon bekant till mäklaren. Det är tråkigt med mäklare som sköter kontakten med köparna slarvigt. På så vis blir inte huset exponerad för den marknad det kan bli.
Kontakta säljaren och informera om läget. Säljaren kan ha nytta av känna till mäklarens agerande. Det är också alltid säljaren som väljer vem den vill sälja till och till vilket pris, om det finns kunder.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nu verkar det dessvärre finnas ett antal klantiga mäklare på marknaden. Vi var på en visning i måndags där mäklaren ringde oss på kvällen och då berättade att det fanns två bud på huset, något som inte syntes på Hemnet. Vi bad att få tänka på saken över natten och hörde inget mer ftån mäklaren igår. Sedan så försvann objektet från Hemnet - utan att mäklaren återkopplat till oss. Nu så var inte huset helt rätt för oss, men att mäklaren inte ens orkade skicka ett SMS för att fråga om vi ville lägga ett bud anser jag vara direkt tjänstefel.

Om vi hade varit intresserade så missade mäklaren alltså en spekulant som hade kunnat gå in i budgivningen. Den mäklaren skulle jag inte rekommendera.
Vi var på en husvisning, berättade att vi var intresserade av objektet och att vi troligen ville lägga bud. Dagen efter såldes objektet (till ett pris vi absolut varit beredda att matcha) till en annan spekulant som var på samma visning. Utan att mäklaren varit i kontakt med oss.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag har haft slumpen att få samma mäklare vid både köp av lägenhet och hus. Första gången skulle vi få en "privat" visning, då glömde mäklaren det och kom med andan i halsen när vi ringde. Lägenheten var obebodd så vattenlåsen hade torkat, ni kan ju tänka er hur det stank i hela lägenheten :D

Nästa gång gick det bättre för mäklaren, men hen glömde bland annat att informera om att fiber strax skulle installeras. Jag gick själv på första visningen och min sambo var med på den andra visningen, men vi kom till huset lite för tidigt, och sprang på säljaren, som glatt berättade allting om huset. Tror det var en fördel i processen att han träffades oss och såg att vi var "bra" människor.

AndersPS AndersPS skrev:
Vi var på en husvisning, berättade att vi var intresserade av objektet och att vi troligen ville lägga bud. Dagen efter såldes objektet (till ett pris vi absolut varit beredda att matcha) till en annan spekulant som var på samma visning. Utan att mäklaren varit i kontakt med oss.
Sorgligt. Som sagt - hur svårt är det att skicka ett SMS för mäklaren för att fråga om ni är intresserade av att delta i budgivningen?

H
Detta är bara ett bevis på att mäklaren har för hög lön så att dom ids inte jobba liiiite till för att få flera intressenter på objektet så att säljaren får rätt betalt för huset enligt rådande marknad.
Det är min spontana tanke i alla fall.

• Gilla
Micc och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Sorgligt. Som sagt - hur svårt är det att skicka ett SMS för mäklaren för att fråga om ni är intresserade av att delta i budgivningen?
Har varit med om samma sak men då har köparen villkorat att de skriver kontrakt direkt och att de inte har krav på besiktning. Visst blir man sur men om jag var säljare så hade jag också velat ha möjlighet att göra detta val.

• Gilla
Ensam kvinna kan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.