24 340 läst · 73 svar
24k läst
73 svar
Inga fler visningar enl. mäklaren
Moderator
· Stockholm
· 53 038 inlägg
Att bara knalla dit kan gå bra eller dåligt, kanske fifty-fifty. Men försök ringa eller något. Kolla först så det inte är en väldigt gammal säljare, som kanske hamnat på vårdhem.
Det kan ge resultat att säljaren tar mäklaren i örat.
Det kan ge resultat att säljaren tar mäklaren i örat.
Den absolut sämsta visning jag någonsin varit på var när vi klev upp i ottan och åkte 15 mil bara för att på plats få reda på att visningen var inställd, annonsen var borta och mäklaren hade gått under jorden.
När vi fick tag på mäklaren på måndagen visade sig att säljaren avslutat affären sent på kvällen innan visningen med en köpare som gjort upp med säljaren direkt utan att mäklaren var inblandad. Dessutom till ett, enligt min bedömning, rätt kraftigt underpris - men då såg vi ju i och för sig aldrig objektet i verkligheten.
Det framkom visserligen inte om köparen fått någon privat visning av säljaren eller om köparen kände till objektet sedan tidigare (det hade varit ute ett år innan). Men det visar ju att det onekligen kan löna sig att kontakta säljaren direkt. Givetvis kan det mycket väl slå åt helt andra hållet. Personligen har jag aldrig "vågat" mig på det, men med lite fingertoppskänsla, så varför inte...
När vi fick tag på mäklaren på måndagen visade sig att säljaren avslutat affären sent på kvällen innan visningen med en köpare som gjort upp med säljaren direkt utan att mäklaren var inblandad. Dessutom till ett, enligt min bedömning, rätt kraftigt underpris - men då såg vi ju i och för sig aldrig objektet i verkligheten.
Det framkom visserligen inte om köparen fått någon privat visning av säljaren eller om köparen kände till objektet sedan tidigare (det hade varit ute ett år innan). Men det visar ju att det onekligen kan löna sig att kontakta säljaren direkt. Givetvis kan det mycket väl slå åt helt andra hållet. Personligen har jag aldrig "vågat" mig på det, men med lite fingertoppskänsla, så varför inte...
Gå dit och snacka lent med säljarna direkt. Och gör det innan visningen, antingen får ni se det direkt då ni ringer på eller så kommer dom troligtvis att se till att ni får en visning direkt när ni kommer hem. Det är ju ganska självklart att det Ligger i säljarnas intresse med många reella budgivare. Och så blir det en snygg knäpp på näsan till mäklarn också.
Ni kanske tom kan lägga ett bud direkt och ställa in visningen. Sånt gillar mäklare, då kan dom skriva "sålt innan visning för att jag är så jävla bra" i nästa annonsbilaga.
Ni kanske tom kan lägga ett bud direkt och ställa in visningen. Sånt gillar mäklare, då kan dom skriva "sålt innan visning för att jag är så jävla bra" i nästa annonsbilaga.
Precis. Som harry73 skrev ovan lägg ett villkorat bud - över det liggande högsta budet. Detta bud måste mäklaren framföra till säljaren.harry73 skrev:
I mina öron låter det som en lat mäklare och som troligen har fast arvode. Då vill mäklaren bara få ett snabbt avslut och skiter i priset. Hade mäklaren fått 10% extra så hade det troligen varit annat ljud i skällan.
Vi har vår lgh ute till föräljning och har öppen visning på söndag. Idag visar vi den privat för en spekulant som inte kan komma på den öppna visningen. Självklart vill vi ha så många spekulanter som möjligt.
Självklart ska man väl inte lägga ett bud om man inte är intresserad?!
Däremot så gå och knacka på. Var inte påstridig. Säg bara som det är. "Mäklaren vill inte att jag ska få se huset, jag är bortrest på visningen." "Kan du säga till mäklaren att han ska ordna en extravisning. Eller kan jag kanske få komma någon gång efter kontorstid och se den. "
Det du vill är ju att berätta för säljaren att du är intresserad men att du såklart vill se vad det är du ska buda på. Då kommer säljaren säga till mäklaren att detta måste du fixa, det är din arbetsuppgift som mäklare.
Sen om säljaren inte vill att du ska komma in just den kvällen som du knackar på, det måste man såklart ha överseende med. Jag skulle aldrig heller släppa in någon. Men om mäklaren aktivt har valt bort en intressent så hade jag blivit förbannad på mäklaren och sagt att detta får du fixa.
Däremot så gå och knacka på. Var inte påstridig. Säg bara som det är. "Mäklaren vill inte att jag ska få se huset, jag är bortrest på visningen." "Kan du säga till mäklaren att han ska ordna en extravisning. Eller kan jag kanske få komma någon gång efter kontorstid och se den. "
Det du vill är ju att berätta för säljaren att du är intresserad men att du såklart vill se vad det är du ska buda på. Då kommer säljaren säga till mäklaren att detta måste du fixa, det är din arbetsuppgift som mäklare.
Sen om säljaren inte vill att du ska komma in just den kvällen som du knackar på, det måste man såklart ha överseende med. Jag skulle aldrig heller släppa in någon. Men om mäklaren aktivt har valt bort en intressent så hade jag blivit förbannad på mäklaren och sagt att detta får du fixa.
Medlem
· Blekinge
· 10 631 inlägg
Du kan lika gärna lägga ett ovillkorat bud. Buden är inte bindande på något sett. Om ditt bud vinner så säger du till mäklaren (efter din tjresa) att du vill se huset nu eller så drar du tillbaka budet. Blir samma verkan som ett villkorat bud med enklare för säljaren att ta ställning.
Att kräva att mäklarn ska fixa det tror jag inträde en bra idé. Men att ta kontakt och börja med att fråga om man får titta utvändigt, är det sedan fortfarande intressant så gissar jag attmöjlighten att titta inne går att lösa. Annars får msn väl göra en bedömning ut efter bilderna och ta övrig inspektion vid en besiktning.
Det stämmer såklart, men som säljare skulle jag vara försiktigt med en spekulant som inte ens var på visning. Risken att den drar sig ut skulle jag bedöma som rätt stor. Då är det bättre med att använda ett bud med att tvinga mäklaren att ta kontakt med säljaren och få till en extra visning.T Thomas_Blekinge skrev:
Det är alltid bra om säljaren ser de som en seriös spekulant
Ring säljaren och hör om det går att ordna med en extra visning för er, eller kanske ytterligare fler som inte kan. Det värsta som kan hända är att de säger nej. Jag skulle inte hålla på och tramsa med villkorade bud hit och dit, både säljare och mäklare anar trubbel bakom sådant och säljer hellre till någon som inte krånglar. Ni kanske inte gillar huset efter att ha sett det, och då faller ju budet.
Att bara ringa på dörren är inte heller så roligt för säljaren. Där står de med sina obäddade sängar, tvätthögen i tvättstugan, disken på bänken, barnens leksaker i trappen och ett badrum som behöver städas.
Att bara ringa på dörren är inte heller så roligt för säljaren. Där står de med sina obäddade sängar, tvätthögen i tvättstugan, disken på bänken, barnens leksaker i trappen och ett badrum som behöver städas.
När jag sålde sist frågade mäklaren hur många visningar jag ville ha, jag sa två. en på en vardag och en visning på en lördag. Det blev en onsdag sedan lördagen veckan efter.
Fick ändå samtal av mäklaren som hade en spekulant som ville komma en annan dag. men jag sa nej. den spekulanten kom sedan på lördagsvisningen.
På onsdagen veckan efter sista visningen skrevs kontraktet.
Är man intresserad av ett hus då får man väl anpassa sej till säljarens önskemål. Man köper knappast hus varje dag.
Visst vissa saker kan komma i mellan som inte går att flytta på. Men då är det väl bara att gilla läget. Jag skulle då ha försökt skicka ett ombud/vän man kan lita på för att titta på huset.
Jag skulle som säljare inte vilja ha besök som ringer på och vill ha privata visningar.
Annat är det väl om det är svårsålt, då får även säljarna vara mer flexibla.
Alla är väl olika. en del kanske accepterar att man visar spekulanterna huset själva, men jag anser att det är mäkarens jobb, annars kan man lika väl sälja privat. (det har jag också gjort)
Fick ändå samtal av mäklaren som hade en spekulant som ville komma en annan dag. men jag sa nej. den spekulanten kom sedan på lördagsvisningen.
På onsdagen veckan efter sista visningen skrevs kontraktet.
Är man intresserad av ett hus då får man väl anpassa sej till säljarens önskemål. Man köper knappast hus varje dag.
Visst vissa saker kan komma i mellan som inte går att flytta på. Men då är det väl bara att gilla läget. Jag skulle då ha försökt skicka ett ombud/vän man kan lita på för att titta på huset.
Jag skulle som säljare inte vilja ha besök som ringer på och vill ha privata visningar.
Annat är det väl om det är svårsålt, då får även säljarna vara mer flexibla.
Alla är väl olika. en del kanske accepterar att man visar spekulanterna huset själva, men jag anser att det är mäkarens jobb, annars kan man lika väl sälja privat. (det har jag också gjort)
Många har nog mäklaren för att ta ansvar för den formella prosessen och pappershantetingen. Det är och en enkel väg att få rätt marknadsföring. Det är inte för att man absolut vill slippa att träffa spekulanter.
Men idén med att skicka ett ombud är inte dum.
Men idén med att skicka ett ombud är inte dum.