24 255 läst · 73 svar
24k läst
73 svar
Inga fler visningar enl. mäklaren
Tråden visar att många fortfarande anser att det är säljarens marknad och att man kan kosta på sig att neka spekulanter. Det borde betyda att det inte är så farligt än med vändningen på fastighetsmarknaden.
Själv börjar jag inse att jag aldrig skulle köpa ett hus under sådana omständigheter. Ska jag bli tvungen att ta hastiga beslut blir svaret nästan automatiskt nej.
Var på två visningar i Sverige (år 2007) och priset drog iväg direkt. Vi var så långsamma att mäklaren inte uppfattade att vi var intresserade
Sedan köpte vi tomt och byggde nytt. Blev en härlig långsam process med mycket tid till eftertanke.
Innan dess köpte och sålde vi hus i Holland. Där är det alltid köparens marknad. Har man tur har man 1 spekulant i veckan och den får egen visning (av mäklaren). Därefter blir det förhandling med spekulanten och nästa spekulant släpps inte in i processen innan förra spekulanten har dragit sig ur.
Även här gillar jag den långsamma processen, som gör att man kan fundera över en av livets största affärer.
Själv börjar jag inse att jag aldrig skulle köpa ett hus under sådana omständigheter. Ska jag bli tvungen att ta hastiga beslut blir svaret nästan automatiskt nej.
Var på två visningar i Sverige (år 2007) och priset drog iväg direkt. Vi var så långsamma att mäklaren inte uppfattade att vi var intresserade
Sedan köpte vi tomt och byggde nytt. Blev en härlig långsam process med mycket tid till eftertanke.
Innan dess köpte och sålde vi hus i Holland. Där är det alltid köparens marknad. Har man tur har man 1 spekulant i veckan och den får egen visning (av mäklaren). Därefter blir det förhandling med spekulanten och nästa spekulant släpps inte in i processen innan förra spekulanten har dragit sig ur.
Även här gillar jag den långsamma processen, som gör att man kan fundera över en av livets största affärer.
Jag menade inte att man skulle neka spekulanter, utan att spekulanterna får om det är intresserade göra vissa uppoffringar eller omprioriteringar.
Är man intresserad så får man lösa detta. Antingen genom att fråga efter en egen visning.
får man inte det då får man gå på de visningar som erbjuds. svårare än så är det väl inte.
Man tar sej tid att gå på visning eller ordna ombud, det gör man väl om man är intresserad.
Som säljare vill man inte att tiden mellan visningarna ska dra ut på tiden, då kan faktiskt spekulanter också dra sej ur. Spekulanterna har ibland flera intressanta hus som de tittar på samtidigt.
(det är en även del pyssel innan en vining)
Plocka bort värdesaker/ en del personliga saker, städa, och fixa för man vill att det ska se fint ut.
Är man intresserad så får man lösa detta. Antingen genom att fråga efter en egen visning.
får man inte det då får man gå på de visningar som erbjuds. svårare än så är det väl inte.
Man tar sej tid att gå på visning eller ordna ombud, det gör man väl om man är intresserad.
Som säljare vill man inte att tiden mellan visningarna ska dra ut på tiden, då kan faktiskt spekulanter också dra sej ur. Spekulanterna har ibland flera intressanta hus som de tittar på samtidigt.
(det är en även del pyssel innan en vining)
Plocka bort värdesaker/ en del personliga saker, städa, och fixa för man vill att det ska se fint ut.
En viss flexibilitet kan man som köpare förvänta sig tycker jag. Det gagnar bara säljaren eftersom det ger möjlighet till ett högre slutpris. Ifall säljaren ovillkorligen inte kan tänka sig en privat visning eller en extra visning så kanske det inte är den säljaren man vill göra en affär med?
Naturligtvis är det mäklaren som ska hålla även en privat visning. Skulle aldrig visa själv. En ambitiös mäklare ser till att lösa detta och stämma av med säljaren.
Ombud är som sagt en god idé. Då kan ni som köpare vara med i budgivningen. Men självklart ska ni se objektet innan ni skriver kontrakt.
Ombud är som sagt en god idé. Då kan ni som köpare vara med i budgivningen. Men självklart ska ni se objektet innan ni skriver kontrakt.
Åk dit och titta. Om någon är hemma, ring på och förklara läget och fråga om ni får komma in och titta. Det absolut värsta som kan hända är att säljaren ber er dra åt helvete. Har ni tur får ni en personlig tvåtimmarsvisning av säljaren och mycket mer info än en mäklare kan ge.
Var med i budgivningen och buda på huset även om ni inte fått en chans att se huset.
Vinner ni budgivningen kan mäklaren knappast neka er att få titta på huset och även göra en besiktning.
Så länge ni inte har skrivit under något avtal kan ni alltid dra er ur.
Sedan kan ni alltid anmäla mäklaren till FMI efteråt om han inte uppfyllt sina åtaganden.
Vinner ni budgivningen kan mäklaren knappast neka er att få titta på huset och även göra en besiktning.
Så länge ni inte har skrivit under något avtal kan ni alltid dra er ur.
Sedan kan ni alltid anmäla mäklaren till FMI efteråt om han inte uppfyllt sina åtaganden.
Mäklaren kan hindra TS från att vara med i den officiella budgivningen.
Det är alltid säljaren som bestämmer! När vi budade på det hus vi äger sedan länge fick vi av mäklaren veta att han hade avslutat budgivningen och valt ut en annan spekulant. Eftersom vi insåg att huset var värt långt över slutpriset ringde vi på hos säljaren och fick en lång och trevlig pratstund, då vi råkade tillhöra samma generation och med flera gemensamma värderingar. Vi erbjöd säljaren ett högre pris än vad mäklaren hade fastnat för. Resultatet blev att säljaren gav mäklaren i uppdrag att sälja till oss.
Alltså: Det är aldrig fel att försöka med alla hederliga medel tills affären är klar.
Alltså: Det är aldrig fel att försöka med alla hederliga medel tills affären är klar.
Jocke: Strunta i att ge TS access till ”auktionen” eller strunta i att lägga in buden dör, beroende på hur systemet funkar. Mäklaren är skyldig att informera säljaren om budet, men det behöver inte ingå i den officiella budgivningen, och säljaren behöver inte bry sig om det.
Det är ju säljaren som väljer att acceptera och förkasta en spekulant, inte mäklaren. Verkar dessutom tämligen korkat av mäklaren att dissa en spekulant och kan knappast sägas vara att tillvarata säljaren intresse.D Daniel 109 skrev:
Så hade vi det. Men sen återkom mäklaren efter vår resa och undrade om vi ville komma ändå.. Gissa om vi tyckte vi hade bra läge då.. Blev hyfsat pris också.
Sen finns aldrig det perfekta huset. Samt så mycket man kan se på plats som inte framgår i dokument och bilder. Skulle aldrig skippa en resa för en visning. För att sen kommer dit och se ett potentiellt skick som får en att väns I dörren.
Sen finns aldrig det perfekta huset. Samt så mycket man kan se på plats som inte framgår i dokument och bilder. Skulle aldrig skippa en resa för en visning. För att sen kommer dit och se ett potentiellt skick som får en att väns I dörren.
Nu verkar det dessvärre finnas ett antal klantiga mäklare på marknaden. Vi var på en visning i måndags där mäklaren ringde oss på kvällen och då berättade att det fanns två bud på huset, något som inte syntes på Hemnet. Vi bad att få tänka på saken över natten och hörde inget mer ftån mäklaren igår. Sedan så försvann objektet från Hemnet - utan att mäklaren återkopplat till oss. Nu så var inte huset helt rätt för oss, men att mäklaren inte ens orkade skicka ett SMS för att fråga om vi ville lägga ett bud anser jag vara direkt tjänstefel.
Om vi hade varit intresserade så missade mäklaren alltså en spekulant som hade kunnat gå in i budgivningen. Den mäklaren skulle jag inte rekommendera.
Om vi hade varit intresserade så missade mäklaren alltså en spekulant som hade kunnat gå in i budgivningen. Den mäklaren skulle jag inte rekommendera.
Lägg bud ändå. Det är ändå inte bindande och sedan får ni under er undersökningsperiod med öppen besiktningsklausul titta på det ni skulle tittat på under ordinarie visning. Ni har inget att förlora på detta.