Hej!
Har hamnat i en liten knepig situation.

Vi har hittat vårt drömhus, grundat på vad vi sett från bilderna i annonsen och övrig information om huset, som vi verkligen vill köpa. Vi skulle dock vilja se huset innan vi köper.Tyvärr är vi bortresta vid den planerade visningen som är 1 vecka efter att huset annonserades ut. Vi har varit i kontakt med mäklaren för att påtala att vi ej kan närvara och frågat om det finns möjlighet att se fastigheten vid ett annat tillfälle. Fått till svar att det bara var en visning som gäller. Jag blev förvånad över att mäklaren säger nej till fler visningar, speciellt med den diskussionen som pågår just nu med fallande bostadspriser. Eller är jag ute och cyklar? Att lägga bud utan att sett huset på plats är inte aktuellt. Tilläggas bör att prisbilden på huset är avsevärt högre än övriga hus i området.

Vad säger ni? Någon som varit i liknande situation? Hur gjorde ni?

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Berätta för mäklaren att ni är intresserade och att detta måste mäklaren föra vidare till säljarna. Sen är det upp till säljaren om den vill att det ska visas fler ggr. Det kan ju inte mäklaren säga nej till. I värsta fall får ni väl gå dit när inte mäklaren är med...

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kontakta säljaren direkt om inte mäklaren vill. Ni kan kanske få en inofficiell visning med ägaren.

• Gilla
Saintus och 3 till
  • Laddar…
C
L letarhusnu skrev:
Vad säger ni? Någon som varit i liknande situation? Hur gjorde ni?
Det här hänt oss några gånger.

Initialt får man väl konstatera att mäklaren inte har någon visningsplikt, så om mäklaren känner att det kommer att bli avslut med de spekulanter de redan har så kan man ju rent krasst inse att de inte är så sugna att genomföra ytterligare en visning även om säljaren säkerligen inte har något emot det. Med andra ord - hade du varit ensam spekulant så hade mäklarens intresse varit betydligt större.

Det första jag skulle göra är att fråga mäklaren om det finns möjlighet att titta exteriört på egen hand. Det kan de knappast svara nej på. Följdfrågan är då om det är OK att gå in på tomten och titta. Detta har vi gjort några gånger vilket resulterat i att vi kunna avfärda dessa objekt då de helt enkelt inte motsvarat den bild vi fått från annonsen.

Vid dessa tillfällen har det inte varit någon hemma, annars skulle jag dessutom ringa på och prata med säljaren, men det behöver man ju inte nämna för mäklaren.

Kontakta säljaren direkt som andra skriver tror jag också är en mycket bra idé även om jag inte har någon egen erfarenhet av detta.

Slutligen skall man inte vara så rädd för att lägga ett bud på ett osett objekt. Ett bud är inte bindande och vill inte mäklaren visa så får de skylla sig själva om du backar ur när du väl fått se huset. I praktiken brukar dock mäklarens intresse öka betänkligt så fort de förstår att man är en seriös spekulant som vill vara med i matchen. Lägg dig lågt så kan du åtminstone följa övriga bud som kommer in. Ofta faller det ju redan där och då är det ju ibland nästan skönt att man inte slösat bort sin tid på en visning.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
D09
Skicka ett ombud som filmar live till er.
( kanske inte så ”korrekt” )

Därefter kanske ni har tillräckligt för att lägga ett bud.

Annars om det är drömhuset så kanske det är värt att prioritera om resan trots att det svider.
(Om möjligt alltså) Det är ju ändå en stor affär.

• Gilla
episcopus
  • Laddar…
Prata med säljarna, det har vi gjort nångång, säger det nej så är det ju så, och som redans sagts, lägg ett bud och se..taskigt att boka av ev resa för att mäklaren är trög! Han borde vara mer villig att sälja..

Vi har ju ingen aning om vad det handlar om för resa. Men är man seröst intresserad så borde man ju prioritera visningen.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Nä, nåt viktigt är det, bokad resa eller begravning, men borde ju absolut gå att lösa om man vill sälja, eller få till ev budgivning..

Tack för era svar!
Vi har frågat, via mäklaren, om säljaren kan tänka sig visa huset själv vid tillfälle. Enligt mäklaren är det inte aktuellt.

Vår tanke är nog att ta kontakt med säljaren direkt istället, som en del av er föreslagit. Får se var det tar vägen.

Frånvaron beror på att vi är bortresta på jobb. Vi har självklart försökt styra om det men är inte möjligt med kort varsel.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
C
L letarhusnu skrev:
Vi har frågat, via mäklaren, om säljaren kan tänka sig visa huset själv vid tillfälle. Enligt mäklaren är det inte aktuellt.
Det är enligt min erfarenhet så gott som aldrig aktuellt om man frågar mäklaren. Säljaren skall hållas utanför denna del av processen. Det kan man väl förvisso ha en viss förståelse för - samtidigt är de allra bästa visningarna jag varit på de där säljaren själv varit med.

harry73
Läg ett bud villkorat med att ni får en extra visning.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Läg ett bud villkorat med att ni får en extra visning.
Risk att mäklaren ignorerar budet då. Men det är väl i princip bara att bjuda, om du vinner så kräver du att få en visning innan du skriver på.

Lite oseriöst kanske, men det kan den late mäklaren ha.

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Men varför inte knalla dit och ringa på? Ägarna öppnade och bjöd på husesyn.
Så gjorde jag, när jag köpte mitt hus.

Man skall inte joxa till det.

Staffan

• Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Men det är väl säljaren som inte vill hålla på att städa, flytta katterna och hålla sig undan en ledig dag? Varför är ni så säkra på att det är mäklaren som sätter sig på tvären?

Jag anlitar mäklare för att slippa ha kontakt med köpare.

• Gilla
-MH- och 6 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående inlägg, många likt mig vill ha så lite kontakt med köparen som möjligt. Tänk om det är fler än du som vill men inte kan komma på visningen, ska alla ringa på då? Jag skulle inte släppa in någon utan skulle hänvisa till visningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.