O oliven1 skrev:
och det är bara det jag säger att ett stängsel/spalje kan kräva bygglov även fast tjänsteman på kommunen säger att det inte krävs ofta med argumentet att det är just en spaljé och luftigt.

med tanke på den risken så kan det vara bra att få grannens medgivande så man inte riskerar att få ett klagomål och tvingas riva sin spaljé.

för rent krasst så kräver en luftig spaljé runt sin trädgård ofta bygglov, det är ingen rättighet att ha skydd runt sin tomt annat än ett lågt staket.
Absolut! Men jag upprepar (och har sagt tidigare i tråden) att vi kommer EJ att bygga något som vi kommer att behöva bygglov för. Vare sig på höjden eller när det kommer till insyn. Vi kommer att följa gällande regler. Och om vi skulle bygga något som kräver bygglov så kommer vi att ansöka om bygglov.

Höjden skiljer sig från det låga staket som är satt på långsidan idag. Det är olika lösningar på det som jag undrar över, inte vilken typ av staket som kräver bygglov. Det är såklart relevant, men jag är väl medveten om det. :)

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Får mig osökt att tänka på hur en kommunal tjänsteman tyckte det skulle vara bra att ha en liten inofficielll gångväg mellan bakgårdarna i ett område i min kommun. Sagt och gjort lades en 1,5 meter bred remsa in som avskiljare mellan tomterna i detaljplanen. Vad samma tjänsteman inte tänkte på är att folk generellt inte vill ha folk smygande på sina bakgårdar och att även små gångvägar skall skötas.
[bild]
Bra exempel på när häcken inte ska planteras i tomtgräns utan dras in en bit på tomten.

• Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
P
D Danne824 skrev:
Du kanske ska fundera på att ha en mindre rastgård för djuren än hela tomten?
Det kan bli väldigt tråkigt för hundarna om de inte får vara med resten av familjen ute på tomten.

Redigerat:
P
F FruNilsson skrev:
Du fattade väl att skadan redan var skedd. ”Grannrelationen” är redan körd när vissa gör som dom vill och det är tämligen många som struntar i lagen. Det är därför vi har lagboken, läs o följ. Man köper en fastighet, inte grannar, och dom byts ju dessutom.
Det är fullt möjligt att tidigare fastighetsägare var överens om att uppföra ett staket "i" tomgränsen. I största sämja.

P
G G.L. skrev:
Varför vill man som nyinflyttad ha ett högre staket än befintligt? Kanske inte den första åtgärden för att skapa god grannsämja.
Varför skulle det vara negativt för grannsämjan?

• Gilla
Shyvana och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför skulle det vara negativt för grannsämjan?
Förstår inte heller det.

Jag skulle inte se det negativt för sämjan om våra grannar vill ha ett lägre eller högre staket än var vi avser att ha runt vår tomt. Det finns betydligt värre saker. 😅

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Så ni har två staket? Känns ju inte som en snygg lösning.... 🙄
Nja. Hittills har vi ju inte uppfört vårt och jag är ganska säker på att det gamla staketet kommer åka ner när vårt åker upp. Det är gammalt och förfallet så jag tror inte grannen lär vilja ha det kvar. Och vårt lär bli högre och tätare så i så fall ser det konstigt ut på grannens sida, inte min. 😂 Men eftersom vi har lite olika ekonomisk nivå kan jag inte gärna påföra grannen att delta i något som jag vill ha. Då är det väl bättre att jag sätter det på min tomt, så får hen göra som hen vill på sin.

Vi bor dessutom ute i skogen så det är inte sådär himla petigt hur det ser ut mellan buskar och träd.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Lite OT men jag har sett en snygg lösning jag inte riktigt vet hur den klassas. Två rader stolpar, ca 30 cm emellan, om var sida gränsen med armeringnät mellan stolparna och en tät murgröna som växer i nätet. Ser precis ut som en häck om man inte tittar noggrannt.

S Shyvana skrev:
Hej!

Vi har köpt en ny fastighet, där grannen har ett lågt staket längst med långsidan av tomtgränsen. Staketet står på tomtgränsen, men vi har inte blivit upplysta att det finns något avtal/servitut gällande detta.

Staketet går längs med långsidan och in på grannens tomt, alltså har vår fastighet inget staket annat än det som grannen har.

Det sista vi vill är såklart att detta ska påverka vår nya granne negativt. Vår ambition är att sätta en högre spaljé och hägna in hela vår tomt. Högre än det grannen har, det är alldeles för lågt för oss. Hur löser man detta bäst?

- Frågar grannen om de går med på att vi sätter en högre spaljé längs denna sträcka? Det kommer ju dock att krocka med hur deras nuvarande staket ser ut.

- Be grannarna flytta in sitt staket en bit, och sätta vårt staket en bit in på vår tomt? Så att båda kommer runt och kan utföra underhåll utan att gå in på den andres tomt?

Någon som varit i liknande situation, och hur har det löst sig?
Hur många gånger per årtionde tror du att Ni kommer att beträda den andres tomt för underhåll?

Jag håller med alla som oroar sig för framtida osämjor med grannar i framtiden. Det utgör faktiskt ett riktigt hot mot sinnesfriden.
Jag har försökt själv genom att plantera en häck långt in på min fastighet med resultatet att grannar ”annekterat” min tomt fram till häcken och har synpunkter på när jag vårdar min tomt på ”deras” sida om häcken. Så dubbla staket är inte en dum idé och märks inte så mycket om tomtgränsen är baksida/baksida för era hus.

En del kanske tycker jag är en grinig typ som håller på mitt men det handlar mest om hur grannar beter sig mot mig.
En granne till en av mina fastigheter har tex fått fälla ett hundratal träd på min mark för att få fin havsutsikt, självklart efter ett avtal hur allt skulle skötas/utföras.
Människor med ”sunt förnuft ” är tyvärr en bristvara i vårt land då de flesta anser att grannar ska rätta sig efter deras pipa utan rimlig motprestation/ ersättning för att de ska få en fördel. Alla borde vända på tanken och tänka hur mycket är det värt för mig och utgå ifrån det när sedan grannen kontaktas med önskemål om förändringar på deras fastigheter.

Blev tyvärr lite OT men jag kan inte sluta förundras av hur många resonerar, att vad man ska behöva tåla bara för att man bor i villaområde.

/ Björkskär

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
P
B Björkskär skrev:
Jag har försökt själv genom att plantera en häck långt in på min fastighet med resultatet att grannar ”annekterat” min tomt fram till häcken och har synpunkter på när jag vårdar min tomt på ”deras” sida om häcken.
Fortätter grannarna att ha "synpunkter" även efter att du har förklarat var tomtgränsen går?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Jag föreslår att man när man sätter staket nära fastighetsgränsen (inte på den eller med någon del in på annan fastighet!) göra staketet "modulärt" demonterbart. Dvs vare sig man behöver underhålla hela staketet (typ måla) eller reparera en mindre del, så ska man kunna demontera den delen enkelt, typ så bara stolparna ner i marken står kvar.
Då kan du underhålla den demonterade delen på en bekväm plats på din tomt.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur många gånger per årtionde tror du att Ni kommer att beträda den andres tomt för underhåll?
Det lär inte vara ofta. Vi står mellan lite olika alternativ, det finns ju underhållsfria staket och stängsel idag till exempel.

P
En sån fråga kan man ju också diskutera med grannen och komma överens om.

S Shyvana skrev:
Det lär inte vara ofta. Vi står mellan lite olika alternativ, det finns ju underhållsfria staket och stängsel idag till exempel.
Fick ni upp någon spaljé eller? Hur är grannsämjan? 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.