H
L Liljeros skrev:
Jag tycker en större fråga egentligen är vad ni tänkt uppföra för "staket" som ger insynsskydd men är bygglovsbefriat ? Runt 1,1m brukar kommunerna tillåta som mest eller bor ni en kommun som tillåter mer, mängden luft är oftast irrelevant.

Om ni inte får bygga ett högre staket är det ju en ickefråga?

Enda lösningen för att få bygglovsbefriat insynsskydd är buskar eller annan växtlighet, plank får bara uppföras lokalt vid uteplats.
Tillägger, och 4.5 m från tomtgäns.
 
H HEM2121 skrev:
Tillägger, och 4.5 m från tomtgäns.
Precis, förutsatt att man inte har grannmedgivande då. Plank vid uteplats är ju i 9 av 10 fall ömsesidiga även om det kan finnas dom som vill ha det som det alltid varit ...
 
L Liljeros skrev:
Jag tycker en större fråga egentligen är vad ni tänkt uppföra för "staket" som ger insynsskydd men är bygglovsbefriat ? Runt 1,1m brukar kommunerna tillåta som mest eller bor ni en kommun som tillåter mer, mängden luft är oftast irrelevant.

Om ni inte får bygga ett högre staket är det ju en ickefråga?

Enda lösningen för att få bygglovsbefriat insynsskydd är buskar eller annan växtlighet, plank får bara uppföras lokalt vid uteplats.
Varför tror du att de är ute efter ett staket som ger insynsskydd? Tvärt om har TS beskrivit att de ska ha ett staket/spalje som inte hindrar insyn.

Vi ska inte bygga plank, utan det blir stängsel eller spaljé fri från bygglovsplikt som inte täcker insynen.
 
H
L Liljeros skrev:
Precis, förutsatt att man inte har grannmedgivande då. Plank vid uteplats är ju i 9 av 10 fall ömsesidiga även om det kan finnas dom som vill ha det som det alltid varit ...
Ja, så är det men det kan ju vara en utsikt, skuggning eller liknande som man värdesätter.
 
G g.kraft skrev:
Det är ju bara prata med grannen om planerna och vara lyhörda för deras önskemål. Att sätta sraket en bit in med någon omöjlig plätt mellan är kanske mest juridiskt korrekt men klart mest opraktiskt. Bäst är ju att komma överens om gemensamt staket. Sen får ni nog pynta själva då de säkert är nöjda som det är. Är det möjligt kan man ju även bo in sig lite innan man börjar bygga en borg. Då hinner ni känna lite på tomten och grannarna.
Ja, det är inte det första vi kommer göra. Men jag vill börja tänka på det redan nu för att kunna presentera förslag på olika tänkbara lösningar. Även få lite inspiration hur andra har löst det!
 
  • Gilla
g.kraft
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Det här med "deras" staket står....
Det finns ju en hyfsad chans att det är "ditt" staket som står i tomtgräns...
Det måste ju vara det vanligaste sättet man delar av mellan två tomter på, förr innan folk blev så egoistiska och tänkte mest på sej själv, då satte man upp ett staket tillsammans och i samförstånd, det funkade ett par ägarbyten eller så till nya typen av husägare tar över och inte förstår gemensamt ägande eller underhåll.
Det följde inte med ett servitut för staketet, vilket innebär att vi båda är ansvariga för underhåll av staket som står vid tomtgräns om jag förstår.

Staketet går runt grannens tomt, men endast långsidan av vår tomt. Finns olika lösningar på det, antingen att vi bygger vidare så att det även går runt vår tomt, och att det får stå kort som det är på långsidan. Eller att vi gör något gemensamt med grannarna om de kan tänka sig att uppgradera. Eller att vi sätter något lite längre in på vår tomt. Vi är rätt öppna och vill att det ska vara en bra lösning för både grannarna och oss. :)
 
L Liljeros skrev:
Jag tycker en större fråga egentligen är vad ni tänkt uppföra för "staket" som ger insynsskydd men är bygglovsbefriat ? Runt 1,1m brukar kommunerna tillåta som mest eller bor ni en kommun som tillåter mer, mängden luft är oftast irrelevant.

Om ni inte får bygga ett högre staket är det ju en ickefråga?

Enda lösningen för att få bygglovsbefriat insynsskydd är buskar eller annan växtlighet, plank får bara uppföras lokalt vid uteplats.
Vi kommer inte bygga ett plank eller mur, utan det blir troligen ett stängsel eller en luftig spaljé. Har redan pratat med min kommun om detta, så vet att det vi tittat på inte omfattas av bygglovsplikten.

Om grannarna skulle vilja ha ett högre plank skulle vi vara öppna för att söka bygglov tillsammans, men det beror ju helt och hållet på deras perspektiv. Är de nöjda som det är så kommer vi inte sätta upp något som räknas som plank.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Varför tror du att de är ute efter ett staket som ger insynsskydd? Tvärt om har TS beskrivit att de ska ha ett staket/spalje som inte hindrar insyn.
Jag kan ha misstolkat denna text:

"Av praktiska skäl så är vi 100% säkra på att vi vill skärma av som vi tänkt. Det har funnits i planerna länge, och är en stor anledning till att det blev just denna fina fastighet!"

Vad skulle vara syftet med att skärma av med en spaljé om man inte är ute efter nån typ av insynsskydd? Hur som helst kommer man behöva få med sig grannen på banan, jag tror inte man kan driva igenom en högre spaljé gentemot kommunen utan att ha grannen med sig på banan. Det ska vara luftig konstruktion och max 1,1m för att få klassas som staket i dom flesta kommuner
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Varför vill man som nyinflyttad ha ett högre staket än befintligt? Kanske inte den första åtgärden för att skapa god grannsämja.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Säker på att det bara är grannens staket? Staketet kan ju lika gärna tillhöra er till hälften.
L Liljeros skrev:
Jag kan ha misstolkat denna text:

"Av praktiska skäl så är vi 100% säkra på att vi vill skärma av som vi tänkt. Det har funnits i planerna länge, och är en stor anledning till att det blev just denna fina fastighet!"

Vad skulle vara syftet med att skärma av med en spaljé om man inte är ute efter nån typ av insynsskydd? Hur som helst kommer man behöva få med sig grannen på banan, jag tror inte man kan driva igenom en högre spaljé gentemot kommunen utan att ha grannen med sig på banan.
Syftet är att vi vill kunna skärma av så att djur och barn kan vara ute mer fritt på tomten, utan oro att de ska röra sig någon annanstans. Det kan likväl vara med ett villastängsel som alltså inte har något skydd mot insyn. Det är mer ur ett säkerhetsperspektiv än något annat.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Varför vill man som nyinflyttad ha ett högre staket än befintligt? Kanske inte den första åtgärden för att skapa god grannsämja.
Det finns bara staket längs med en långsida på tomten. Alltså så saknar vår fastighet ett fullständigt staket, vilket vi behöver. Vi kan tänka oss att fortsätta bygga på det som redan finns såklart så att det inte blir några ändringar alls för grannen, men jag kikar på olika lösningar då det är lågt och äldre.
 
H
S Shyvana skrev:
Det finns bara staket längs med en långsida på tomten. Alltså så saknar vår fastighet ett fullständigt staket, vilket vi behöver. Vi kan tänka oss att fortsätta bygga på det som redan finns såklart så att det inte blir några ändringar alls för grannen, men jag kikar på olika lösningar då det är lågt och äldre.
Barn är så duktiga på att klättra.😉😀
 
S Shyvana skrev:
Syftet är att vi vill kunna skärma av så att djur och barn kan vara ute mer fritt på tomten, utan oro att de ska röra sig någon annanstans. Det kan likväl vara med ett villastängsel som alltså inte har något skydd mot insyn. Det är mer ur ett säkerhetsperspektiv än något annat.
Ni kommer behöva förankra detta, har ni tomt mot allmän mark så är det nog bara att förlika sig med tanken på drygt 1m staket, dom medger ej högre än vad som är förskrivet i deras råd och anvisningar för staket. Alternativet är att svartbygga.
 
Redigerat:
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Säker på att det bara är grannens staket? Staketet kan ju lika gärna tillhöra er till hälften.
Eftersom det inte finns servitut, så blir det väl så att vi är underhållningsskyldiga bägge två. Vi har inga problem med att underhålla långsidan om det är så.

Staketet går enhetligt längs med grannens tomt och pekar utåt, så när det byggdes så var det nog tänkt för just den tomten. Vill mest ha en snygg och effektiv lösning som gynnar alla, framförallt att det inte blir besvärligt för våra grannar.
 
L Liljeros skrev:
Ni kommer behöva förankra detta, har ni mark mot allmän mark så är det nog bara att förlika sig med tanken på drygt 1m staket, dom medger ej högre än vad som är förskrivet i deras råd och anvisningar för staket. Alternativet är att svartbygga.
Jag har en dialog med vår kommun och vi behöver inget bygglov för det vi tänkt. Så det är ingen fråga.

Jag är mer intresserad av hur det kan lösas på ett bra sätt när det redan finns staket på ena långsidan. Så att det blir bra för våra grannar, sen får det gärna vara enhetligt och hållbart också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.