janwide
L lonanders skrev:
Ip 20 är ok om höjden är över 225 cn
OK. Du har rätt. Jag skulle ändå aldrig sätta IP20 över duschen. Skulle å andra sidan inte sätta någon spot rakt över duschen eftersom jag hellre har ljuset från sidan.

Nu ska jag gå och skruva fast teve-fjärren i bordet ;)
 
  • Gilla
lonanders
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
OK. Du har rätt. Jag skulle ändå aldrig sätta IP20 över duschen. Skulle å andra sidan inte sätta någon spot rakt över duschen eftersom jag hellre har ljuset från sidan.

Nu ska jag gå och skruva fast teve-fjärren i bordet ;)
jag är ju behörig elinstallatör och bor i ”Världens smartaste” villa, sommarhus och lägenhet! Mundal, Gotland och Gran Canaria! Just nu Gran Canaria.
 
janwide
L lonanders skrev:
jag är ju behörig elinstallatör och bor i ”Världens smartaste” villa, sommarhus och lägenhet! Mundal, Gotland och Gran Canaria! Just nu Gran Canaria.
Förstår inte hur någon kan vilja lämna novembervädret i Sverige!
 
  • Gilla
lonanders
  • Laddar…
Halogen spott?
Skulle aldrig montera det i tak?!!!
P. G. A. Värmeutveckling....
 
  • Gilla
lonanders
  • Laddar…
HeikkiNarva HeikkiNarva skrev:
Halogen spott?
Skulle aldrig montera det i tak?!!!
P. G. A. Värmeutveckling....
Det går om man har en box runt om, vi hade tidigare 50W halogen som vi bytt mot IKEA Tråfri på 5 W LED
 
janwide
HeikkiNarva HeikkiNarva skrev:
Halogen spott?
Skulle aldrig montera det i tak?!!!
P. G. A. Värmeutveckling....
Det har vi i vårat kök. Meckigt att montera men när de väl sitter där så är det ju bra och fungerar fint. Snyggt ljus!
 
D Derbyboy skrev:
I badrummet (158x188cm) funderar jag på 2 stycken Hide a lite Quick iso med dim to warm.

[länk]

Det är ett litet badrum men jag funderar på om två räcker, vad säger ni?
350 lumen styck, jag säger nej
 
I artikeln står det att man måste sänka taket. Är det avrådande att ha säkerhetsboxar/pottor på vinden/bjälklaget när det kommer till spottar i våtrum?

Övrigt o min personliga uppfattning att folk har på tok för många spottar i ett rum, och jag håller med en annan i tråden om att spottar också kan blända lätt. Jag tänker sätta 2st(!) spottar i mitt badrum på 140x200cm (stark plafond finns ovanför spegel). I vardagsrummet blir det också spottar, 4st, för att punktbelysa tavlor.
 
Vilka spottar sätter du i badrummet? @Dracula
 
Det finns spottar som går att trycka upp rätt in i isoleringen också. Då behöver man inte sänka taket. Finns på hide-a-lite, sg, selga, Ahlsell..
 
V Vilde skrev:
350 lumen styck, jag säger nej

Vad tror du om jag kör tre stycken?
 
Skaftöö Henrik_Skaftö skrev:
Placera ej en spot ovanför duschen, du får reflektion upp i taket!

Man kan även måla ovansidan på takduschen för att få bort reflektion :)
Har just satt mattsvart lyktfilm från Biltema.

Badrumsinteriör med mattsvart lyktfilm applicerad på fönster i taket, vita kakelväggar och duschhuvud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt badrum med vita kakelväggar, takdusch och infällda spotlights mot vit paneltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller upp en bilfälg täckt med mattsvart lyktfilm i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Tycker tvärtom föregående, att många man kommer hem till har för få/svaga , känns som att gå runt i någon form av dimma oavsett hur högt man försöker så upp ljuset.
Så har de byggt hos mig. Antingen för klena eller för få. Köket är en katastrof, de satt 3 spottar endast i närheten av köksbänken, men resten av rummet är mörkt.

Jag personligen hade nog satt upp 2 kretsar där ena är mysbelysning och andra är dimbar från mys till städ.

I vardagsrummet sitter 3 halogen som i fullt läge är som dimrad belysning, blir skitsur över det varje dag så snart åker skiten ut och byts till led =)
 
  • Gilla
lonanders
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Så har de byggt hos mig. Antingen för klena eller för få. Köket är en katastrof, de satt 3 spottar endast i närheten av köksbänken, men resten av rummet är mörkt.

Jag personligen hade nog satt upp 2 kretsar där ena är mysbelysning och andra är dimbar från mys till städ.

I vardagsrummet sitter 3 halogen som i fullt läge är som dimrad belysning, blir skitsur över det varje dag så snart åker skiten ut och byts till led =)
Välj Zigbee gu10 så kan du styra varje lampa individuellt
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.