31 004 läst · 87 svar
31k läst
87 svar
Indol värmepumpsberedare -Världsnyhet eller lurendrejeri?
Det känns ju som en bättre lösning många gånger. Men det är också många som beskrivit lösningen att pumpen tar inomhusluft, kyler den och blåser ut den. Det gäller att granska vad man får.M matsapajken skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 303 inlägg
Det finns några som både tar inneluft och uteluft. Det blir lite som en hybrid mellan LVVP och FLVP när man behöver mer flöde än ventilationen ger. Ganska snyggt att det ändå bara paketeras i en enhet som inte står ute och fryser på.
En värmepump tar värmen från omgivningen, det måste finnas en utedel som pumpar in värmen från utomhusluften in i vattnet i beredaren. Det är samma fysikaliska princip som används i tex ditt kylskåp men från ditt skåp pumpas värmen ut från skåpet istället. 360% verkningsgrad betyder att du får 260% mer energi än vad den el du stoppar in är i energi. Min daikin luftvärmepump har 400% verkningsgrad här i Norden, den ger mig 4 kWh värme om jag stoppar in 1 kWh el i den. Bor man i varmare klimat så ökar denna verkningsgrad, den blir allt effektivare ju varmare det är ute. En het sommar kan du vända processen och pumpa ut värme ur kåken istället, precis som med kylskåpet, men det vet du ju.J Jochi skrev:Företaget indol.se annonserar om fantastiska varmvattenberedare som i deras film Indol - Promo 2 påstås har 360 % verkningsgrad. De skall värma tappvatten effektivitet med värmepump i beredarna. Inte ett ord sägs vad värmepumpen kyler för att hämta värmen.
Har någon erfarenhet av produkterna eller kan bidra med förklaring till hur de fungerar?
Dessa beredare är i princip frånluftsvärmepumpar. Dvs. "utedelen" sitter i själva beredaren som har anslutningar för till- och frånluft. Grundtanken är att den skall jobba med varm inomhusluft, även om det är tekniskt möjligt att mata den med utomhusluft.C civilare skrev:
Om beredaren tar värmen från inomhusluften, vad är då nyttan annat än möjligen sommartid då man vill ha svalare inomhus? Har termodynamikens lagar upphävts hos dessa underverk?C cpalm skrev:
Ja, då är det väl effektivare att sätta in en flvp som värmeväxlar frånluften i huset och sedan koppla ihop värmen från den med din vvb? Alltså att frånluftsvärmepumpen värmer vattnet i varmvattenberedaren.MultiMan skrev:
En flvp kostar dubbelt så mycket och om man skall få ut max av den så krävs ett rätt stort installationsjobb. Här är det bara två hål i väggen. Tror det blir svårt att räkna hem en installation av flvp.E Einh skrev:
/N
Sant. Och i Skåne funkar det kanske dessutom att låta värmepumpsberedaren värmeväxla utomhusluft?N niblom skrev:
Ok låter smart, just nu vädrar jag bara ut inomhusluften via ventilationen. Hur stor är delen som absorberar ventilationsluften? Jag behöver någon form av mekanisk ventilationC cpalm skrev:
då?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Värmepumpsberedare i hus som värms av luftluftvärmepump?
Fråga värmeexperten söndag 2 februari 20-22 -
Erfarenheter av värmepumpsberedare
Vatten & Avlopp -
Indol EcoHeat vs Clivet Swan 2.0
Värmepumpar -
Låg takhöjd, får jag plats med en värmepumpsberedare?
Värmepumpar -
Kompressor Indol värmepumpsberedare
Värmepumpar