Det är ju otroligt svårt för skattmasen att kontrollera om du har det eller ej. De lär ju enbart gå på uppgifterna avseende taxeringsvärdet på huset, och om du senaste 5 åren utnyttjat ROT för sådant arbete. Så tämligen safe skulle jag säga.

Du kommer ju om du tar uppvärmd luft inomhus för att värma vattnet med varm luft som du värmt upp på annat sätt, och således inte få någon reell vinst i att byta till en värmepumpsberedare då du får värma luften först med elradiatorer alltså 1:1 (1 kw = 1 kw värme), för att sedan värma vattnet igen. Då är det bättre att byta till en vanlig varmvattenberedare med elpatron, det lär vara mer energieffektivt, och då värmer du vattnet 1:1 istället för säg 1:1,5

Tar du däremot luften utifrån, och även blåser ut kalluften, så ser ekvationen rejält mycket bättre ut. Dock gäller det att kolla hur långt ner den kan ta värme ur utomhusluften, Indolen pallar tydligen bara ner till 0, sedan kickar elpatronen igång 100%, och stödjer vid grader under +5

Kolla även vad det är för varmvattentemperatur du får i en värmepumpsberedare, 55 grader är inte jättevarmt. Rekommendation är att det lägst skall vara 60 grader i beredaren och 50 vid tappställena. Detta enligt folkhälsomyndigheten. Har du 55 grader i beredaren så är det inte speciellt troligt att du får 50 vintertid vid tappställena. Skall du uppnå det med tex en Indol så får du stödköra elpatronen och då faller kalkylen platt

https://www.folkhalsomyndigheten.se...-och-djur/legionella/skotsel-av-vattensystem/

Jag var själv inne på detta, men blev strikt avrådd från Nibes egna återförsäljare, och även får tre olika installatörer/VVS:are. Så vi kommer nu under våren byta ut vår 24 år gamla NIBE varmvattenberedare mot en dito ny. Pengen blir ju rejält mindre för själva jobbet, man slipper håltagning i väggar och massa rördragningar, och mellanskillnaden i pengar lägger vi på en solcellsanläggning istället (som vi redan planerar köpa under 2024/2025).

Jo det är sant, vi har totalt tre lvp - varav två installerades i oktober 2022 med ROT, precis på fel sida målsnöret mao 😬

Tack för att du bekräftar mina aningar, känns som att F110:an inte är ett alternativ längre. Anledningen till att vi började titta på den här lösningen är för att vvb:n är från 1990 och kan ge upp när som helst. Sen gjorde vi en radonmätning som visade vi att källaren låg strax ovanför gränsvärdet - huset som helhet är däremot ok. Så min tanke var att förbättra ventilationen i källaren skulle råda bot på det - och samtidigt skulle vi få en effektivare varmvattenuppvärmning.

Dessutom tycker jag att nuvarande frånluft funkar dåligt överlag, badrummen ventilerar långsamt och alliansfläkten i köket har dåligt drag. Så nu funderar jag istället på FTX och ny varmvattenberedare med patron.

Jag har fått bidraget prel godkänt för nya luft-luftvärmepump samt en ”Bereda” luftvärmepumpsberedare från Sverigepumpen.
Nuvarande beredaren från 90-talet, så något behöver göras snart. Har dock inte haft någon feeling på ett tag… måste bestämma mig för om jag tycker det är värt det, den högre investeringen jämfört med en vanlig varmvattenberedare samt det estetiska med ytterligare en kompressor på fasaden…

K Kongo-Lasse skrev:
K Kongo-Lasse skrev:
Jag har fått bidraget prel godkänt för nya luft-luftvärmepump samt en ”Bereda” luftvärmepumpsberedare från Sverigepumpen.
Nuvarande beredaren från 90-talet, så något behöver göras snart. Har dock inte haft någon feeling på ett tag… måste bestämma mig för om jag tycker det är värt det, den högre investeringen jämfört med en vanlig varmvattenberedare samt det estetiska med ytterligare en kompressor på fasaden.
Najs. Jag har sökt bidrag för den med. Fick återkoppling från Länsstyrelsen att den inte fanns med i EPREL registret = ej beviljat bidrag. Vi kontaktade Sverigepumpens för att upplysa dom om detta ( dom blev förvånade över att den inte fanns med, att pumparna "trillat ur" registret). Gott att se att det löst sig.

Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Najs. Jag har sökt bidrag för den med. Fick återkoppling från Länsstyrelsen att den inte fanns med i EPREL registret = ej beviljat bidrag. Vi kontaktade Sverigepumpens för att upplysa dom om detta ( dom blev förvånade över att den inte fanns med, att pumparna "trillat ur" registret). Gott att se att det löst sig.
Hur ser du på ”prisvärheten” på Bereda?
Jag tycker det borde vara uppenbart smart att kunna producera varmt tappvatten till en 1/3 av priset året runt! eller?

K Kongo-Lasse skrev:
Hur ser du på ”prisvärheten” på Bereda?
Jag tycker det borde vara uppenbart smart att kunna producera varmt tappvatten till en 1/3 av priset året runt! eller?
Jag tänker att tillverkaren inte försöker blåsa konsumenten totalt och att sanningen kan ligga på 1/3 och troligen lite sämre. Tror pumpen fickbit mest effekt från 7+ och uppåt. Där jag bor är det den temperaturen och över större delen av året iaf. Klart det är smart. Har du timprisavtal så är det ju ännu fördelaktigare. Sen om du vill tänka på elnätet och belastningen på de så får du ju plus i kanten också.

Jag har kört uteslutningsmetoden. Jag behöver byta beredare oavsett. Så någon form av kostnad kommer uppstå. Nu kommer jag välja att köra på en bereda 270 l den kommer bli dyr och det kommer ta många år innan jag får tillbaka kostnaden. Har inte räknat på det då det är svårt att veta hur många kW jag lägger i dagsläget. Jag kommer lura mig själv med att tycka det är gött med en lägre elräkning och låtsas som det regnar när det försvinner 50k från "huskontot". Kör på säger jag!! 😁

• Gilla
Kongo-Lasse
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.