lsoderlund lsoderlund skrev:
Jag fick en offert från ett bolag som heter V**ma i Stockholm på en W381A+ på 51051kr efter rot.

**=är

Tycker jag låter som en ganska kostsam installation då jag får maskinen för 33900 på Bygghemma.se eller Polarpumpen.

Nu kommer jag låta VVS-aren som ändå skall dra om rören i tvättstugan och i garaget att göra installationen. Det är ju väggkontakt och sedan normal uppstart (slå på apparaten). Dock inte beställt något än.
Fick offert på 45k för f110. 32kbför beredaren då och resten arbete (45k är med rot)
 
Vi betalade runt 8k efter rot för installation av vår Indol; hål i väggen,el och nya rör för vattnet.
Flyttade in VVB i tvättstugan av samma anledning som Isoderlund anger, nyttja värmen från torktumlaren mm.
 
  • Gilla
Rasmus504
  • Laddar…
Hej,

Hur har det gått för er?
Jag går i samma tankar. Vi har nu en vanlig elektrisk VVB (Nibe Eminent). Huset är uppvärmt med 2st LLVP, direktverkande el och en kamin. Ventilation är självdrag kompletterat med 2 pax fläktar i 2 badrummen.
 
Det lutar åt en ”Sverigepumpen Bereda”
Men väntar på besked a om jag får Boverkets bidrag för energieffektivisering.
 
  • Gilla
jondau
  • Laddar…
K Kongo-Lasse skrev:
Det lutar åt en ”Sverigepumpen Bereda”
Men väntar på besked a om jag får Boverkets bidrag för energieffektivisering.
Där har du en rejälare doning helt klart. Lite som luftvatten fast enbart för varmvatten.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Där har du en rejälare doning helt klart. Lite som luftvatten fast enbart för varmvatten.
47k installerat och klart före Rot och Boverkets bidrag.
 
K Kongo-Lasse skrev:
47k installerat och klart före Rot och Boverkets bidrag.
Jag är också lite nyfiken på Sverigepumpen Bereda. Har fått offert för Bereda Multi som är en kombi med en luftvärmepump, väntar nu på företräder för bara VVB.

Skulle det vara en bättre lösning än typ Nibe F110?
 
God morgon, är det någon som funderat på VVB med solpanel? Som ett komplett paket. Jag funderar själv på det då jag har LLVP + direktverkande som uppvärmning ☺️
 
M Mvdkem skrev:
Jag är också lite nyfiken på Sverigepumpen Bereda. Har fått offert för Bereda Multi som är en kombi med en luftvärmepump, väntar nu på företräder för bara VVB.

Skulle det vara en bättre lösning än typ Nibe F110?
Var i kontakt med NIBE, fick intrycket att de inte var intresserade av att sälja den… den fanns där som en ersättningsmodell för en tidigare modell typ.
 
  • Gilla
Mvdkem
  • Laddar…
Låter som det är fler som väntar på besked från Boverket. Hur länge har ni fått vänta? Själv har jag väntat i 4 månader. Har ni någon uppfattning om det går att frångå offerterna man lämnat in till Boverket, alltså om jag skulle välja en annan beredare. Vore tråkigt om processen började om så att säga.
 
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Låter som det är fler som väntar på besked från Boverket. Hur länge har ni fått vänta? Själv har jag väntat i 4 månader. Har ni någon uppfattning om det går att frångå offerterna man lämnat in till Boverket, alltså om jag skulle välja en annan beredare. Vore tråkigt om processen började om så att säga.
Jag lämnade in i september, och väntar fortfarande.
Det är bara ett preliminärt besked man får. Så länge man uppfyller kriterierna så spelar det ingen roll om offerten/ varumärket ändras.
Jag tänkte utnyttja båda bidragen, värt väntan för att slippa oroa sig för att man missat något som diskvalificerar en och därmed typ dubblar investeringen.
 
K Kongo-Lasse skrev:
Jag lämnade in i september, och väntar fortfarande.
Det är bara ett preliminärt besked man får. Så länge man uppfyller kriterierna så spelar det ingen roll om offerten/ varumärket ändras.
Jag tänkte utnyttja båda bidragen, värt väntan för att slippa oroa sig för att man missat något som diskvalificerar en och därmed typ dubblar investeringen.
Visst är det så, helt klart värt att vänta in beslutet. Läste i någon stans att det var ca 9000 ansökningar men bara 500 som blivit beviljade hitintills. Citera mig dock inte på siffran.
 
K Kongo-Lasse skrev:
47k installerat och klart före Rot och Boverkets bidrag.
Fick precis en offert för leverans och installation av en Bereda 190. 67.900 kr efter ROT (6.715 kr). Materialet kostar 53.800 kr och arbete 20.800.

Skiljer väldigt mycket från din pris! Vem fick du din offert från?
 
Halloj,
Nu har jag varit i kontakt med Nibe ang deras f110. Lite väl sent i processen såg jag att min rördragning (frånluft toaletterna) fram till beredaren blev för lång = ett tryckfall som inte f110 klarar av. Gränsvärdet va max 8 meter spiro med 160 diameter. Säljaren avrådde att ta luften från samma rum där enheten stod då det kunde bli väldigt kallt i det rummet. Tråkigt eftersom letandet börjar om igen. Nu står Sverigepumpen "bereda" på tur. Ser att någon mer här i tråden va ute efter denna modell. Någon som har erfarenhet?
 
M Mvdkem skrev:
Fick precis en offert för leverans och installation av en Bereda 190. 67.900 kr efter ROT (6.715 kr). Materialet kostar 53.800 kr och arbete 20.800.

Skiljer väldigt mycket från din pris! Vem fick du din offert från?
Va det multin du fick offerten på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.