M Mvdkem skrev:
Fick precis en offert för leverans och installation av en Bereda 190. 67.900 kr efter ROT (6.715 kr). Materialet kostar 53.800 kr och arbete 20.800.

Skiljer väldigt mycket från din pris! Vem fick du din offert från?
Värme konsulten i Sverige AB
 
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Va det multin du fick offerten på?
Nej, der var bara själva varmvattenberedare Bereda 190. Har också fått offert för Bereda 270 Multi som kostade 82.900kr.

Är det någon annan som har fått Sverigepumpen offererad?
 
K Kongo-Lasse skrev:
Värme konsulten i Sverige AB
36150 för beredaren och 15500 för installationen. Och så var det rot på -4700.
 
M Mvdkem skrev:
Fick precis en offert för leverans och installation av en Bereda 190. 67.900 kr efter ROT (6.715 kr). Materialet kostar 53.800 kr och arbete 20.800.

Skiljer väldigt mycket från din pris! Vem fick du din offert från?
Behöver du dra mycket rör då? Känns ju lite väl mycket skillnad i pris.
 
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Behöver du dra mycket rör då? Känns ju lite väl mycket skillnad i pris.
Det är max. 4m rör som behövs från inomhus enhet till utomhus enhet. Behövs också lite omdragning av befintliga vatten ledningar eftersom nuvarande VVB ligger i krypgrund och bereda skulle stå i tvättstugan som är 2-3m bort från befintliga VVB.

Vet inte om det är mycket?
 
M Mvdkem skrev:
Det är max. 4m rör som behövs från inomhus enhet till utomhus enhet. Behövs också lite omdragning av befintliga vatten ledningar eftersom nuvarande VVB ligger i krypgrund och bereda skulle stå i tvättstugan som är 2-3m bort från befintliga VVB.

Vet inte om det är mycket?
Nä det är ju svårt att veta. Jag har precis samma förutsättningar som du har. Min nuvarande står i krypgrund. Men kan du inte ha den i krypgrunden då?
 
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Nä det är ju svårt att veta. Jag har precis samma förutsättningar som du har. Min nuvarande står i krypgrund. Men kan du inte ha den i krypgrunden då?
Återförsäljare som var här sa att det inte fanns tillräckligt höjd i krypgrunden för Bereda.. tyvärr..
 
M Mvdkem skrev:
Återförsäljare som var här sa att det inte fanns tillräckligt höjd i krypgrunden för Bereda.. tyvärr..
Va fan, jag tänkte ta fram spaden och gräva lite å gjuta en ny klack som den kan stå på. Hade varit gött om den kunde stå kvar nere i krypen. Ett par timmars jobb så slipper man massa nya rör å genomföringar. Min farhåga är dock om beredaren klarar luftfuktigheten i en krypgrund. Sa dom ngt om det till dig?
 
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Va fan, jag tänkte ta fram spaden och gräva lite å gjuta en ny klack som den kan stå på. Hade varit gött om den kunde stå kvar nere i krypen. Ett par timmars jobb så slipper man massa nya rör å genomföringar. Min farhåga är dock om beredaren klarar luftfuktigheten i en krypgrund. Sa dom ngt om det till dig?
Det är också en lösning! Han pratade inte om luftfuktigheten.
 
M Mvdkem skrev:
Det är också en lösning! Han pratade inte om luftfuktigheten.
A ok, ska höra mer med den leverantören jag har på min ort så får jag se hur det blir 😀
 
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
A ok, ska höra mer med den leverantören jag har på min ort så får jag se hur det blir 😀
Bra! Jag är väldigt nyfiken vad du kommer få för pris!
 
M Mvdkem skrev:
Bra! Jag är väldigt nyfiken vad du kommer få för pris!
Jag skriver till dig när jag fått offerten!💪
 
  • Gilla
Mvdkem
  • Laddar…
B
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Halloj,
Nu har jag varit i kontakt med Nibe ang deras f110. Lite väl sent i processen såg jag att min rördragning (frånluft toaletterna) fram till beredaren blev för lång = ett tryckfall som inte f110 klarar av. Gränsvärdet va max 8 meter spiro med 160 diameter. Säljaren avrådde att ta luften från samma rum där enheten stod då det kunde bli väldigt kallt i det rummet. Tråkigt eftersom letandet börjar om igen. Nu står Sverigepumpen "bereda" på tur. Ser att någon mer här i tråden va ute efter denna modell. Någon som har erfarenhet?
Det borde gå att sätta en kanalfläkt i serie om röret blir för långt.

T.ex. denna, som har inbyggt varvtalsstyrning
https://ventilation.se/sv/products/...wdldLWYp8raTSGeVV_zdaXMo_KSW_yuhoCGbQQAvD_BwE

Men en f110 har ju generellt ganska låg prestanda, det är ingen topp-maskin. Kallt i rummet? Hade du tänkt att släppa ut luften i rummet? Du drar inte ut det över tak / utanför fasad?

Tror nog den där bereda som du är intresserad av är en bättre lösning generellt sett.
 
B BSOD skrev:
Det borde gå att sätta en kanalfläkt i serie om röret blir för långt.

T.ex. denna, som har inbyggt varvtalsstyrning
[länk]

Men en f110 har ju generellt ganska låg prestanda, det är ingen topp-maskin. Kallt i rummet? Hade du tänkt att släppa ut luften i rummet? Du drar inte ut det över tak / utanför fasad?

Tror nog den där bereda som du är intresserad av är en bättre lösning generellt sett.
Ja det är nog inte omöjligt att en kanalfläkt skulle avhjälpa det bekymret. Säljaren på Nibe menade att rummet skulle bli kallt om man tog tilluften till beredaren från samma rum beredaren stod i, frånluften ska ju såklart ledas vidare ut ur huset.

Ju mer jag läser om beredas maskin ju mer sugen blir jag på den lösningen. Att slippa ljudet från kompressorn är också bra.
 
K Kongo-Lasse skrev:
Jag lämnade in i september, och väntar fortfarande.
Det är bara ett preliminärt besked man får. Så länge man uppfyller kriterierna så spelar det ingen roll om offerten/ varumärket ändras.
Jag tänkte utnyttja båda bidragen, värt väntan för att slippa oroa sig för att man missat något som diskvalificerar en och därmed typ dubblar investeringen.
Hej!

Går i samma tankar att energieffektivisera med Nibe F110 eller motsvarande och har ungefär samma utmaningar: gammal vvb, mekanisk frånluft, direktverkade radiatorer, golvvärme (el), luftvärmepumpar - huset är i två plan + källare byggt 1978.

Jag läste igenom kriterierna för att bli beviljad energibidrag, man blir tydligen diskvalificerad om huset har en luftvärmepump som är 9 år eller nyare.

Man kan däremot få bidrag för att sätta in en luftvärmepump, men då ska det ha blivit gjort efter oktober 2022 - och sedan göras max 10 månader efter att installationen är gjort.

Har fått förslag på att sätta F110 i källaren och ta luft från wc, toalett och kök där (källaren ombyggd av tidigare ägare till uthyrningslägenhet). Ventilationen i resten av huset behålls med nuvarande frånluft (dom sätter ett lock i kanalen ner till källaren).

Känner mig dock lite tveksam, källaren håller bara cirka 15 grader och de utrymmen som F110 primärt ska suga ifrån värms med radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.