406 092 läst · 1 779 svar
406k läst
1,8k svar
Import från UK
Jag blev inspirerad av den här tråden och lade in en beställning hos Axminister på en Bosch cirkelsåg (Bosch GKS 65) då min gamla "borrmaskins cirkelsåg" gav upp här för några dagar sen...
Har länge tänkt skaffa en bättre såg men har klarat mig bra hittils med den jag haft. Satte in beställningen i fredags (23.1) så få se hur det går
Förresten hur gör ni med kabel, klipp och byt, eller använder ni en adapter, typ ELFA:s "Reseadapter UK hona-Schuko (43-420-28)"?
Har länge tänkt skaffa en bättre såg men har klarat mig bra hittils med den jag haft. Satte in beställningen i fredags (23.1) så få se hur det går
Förresten hur gör ni med kabel, klipp och byt, eller använder ni en adapter, typ ELFA:s "Reseadapter UK hona-Schuko (43-420-28)"?
Clas Olson har en "Brenenstuhl" reseadapter för 39 bagare. Har kört den på mina första 3 maskiner från UK och det har gått utmärkt.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55498379
(Edit tydliggjort ovan)
gwyrlim, var det 3 pols kabel på maskinerna du bytte stickpropp på? Dvs fas nolla och jord.
När jag läser på kablarna på mina maskiner (från UK) står det 2* kabeldiameter men inget om jord. Dessutom har den Engelska stickproppen en säkring inbyggd. Då har du mao tagit bort säkringen.
/Mattias
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55498379
(Edit tydliggjort ovan)
gwyrlim, var det 3 pols kabel på maskinerna du bytte stickpropp på? Dvs fas nolla och jord.
När jag läser på kablarna på mina maskiner (från UK) står det 2* kabeldiameter men inget om jord. Dessutom har den Engelska stickproppen en säkring inbyggd. Då har du mao tagit bort säkringen.
/Mattias
Redigerat:
Många elverktyg är dubbelisolerade (illustreras med en "dubbelkvadrat" på typskylten) och då behövs ingen skyddsjord - 2 kablar alltså. Då får också stickproppen vara utformad så att den passar i ett jordat uttag, vilket syns på de två "utgröpningarna" som finns där jordblecket normalt sitter på en jordad stickpropp. Sådana kontakter finns mig veterligen inte att köpa lösa, utan sitter bara på färdiga sladdställ ("originalkabel"). Det går givetvis bra att sätta dit en vanlig jordad kontakt och strunta i att koppla in jorden ur funktionell synpunkt, men jag tror inte att det är tillåtet om man skall följa konstens alla regler...gwyrlim skrev:
Köp en arbetslampa på Jula. Har en fin 5m gummisladd och kostar bara 79. -
Artnr: 424580
Artnr: 424580
Mattiasp: Tack, det glömde jag skriva.
Jag var och kollade på lampan. Det är 2 * 0,75. Dessutom med vanlig eurokontakt. Tror de har ändrad den, innan var det kraftigare kabel och med rund kontakt.