406 082 läst · 1 779 svar
406k läst
1,8k svar
Import från UK
småmaskinsservice
Bannad
· Västra götaland
· 5 inlägg
småmaskinsservice
Bannad
- Västra götaland
- 5 inlägg
Iochmed att vi har lite erfarenhet vad det gäller reklammationer vid bosch garantier så kan vi för en gång klargöra lite vad som händer och vad som gäller.
Bosch garantier hanteras endast av en reparationsverkstad i tyskland sedan ungefär 5 år tillbaks i tiden. ÅF får ingen kompensation för garantier som skickas till tyskland utan får endast fraktsedel från bosch för att slippa betala frakter ner till tyskland. Om kunder som ej köpt maskin hos ÅF´en som eventuellt skall skicka ner maskinen till tyskland blir det ingen som helst kompensation för arbete eller dylikt där heller.
Därför kan det vara svårt att få en ÅF att oftast skicka med ett annat företag än man brukar då det innebär att ringa efter hämtning, telefonköer och annat krångel.
ÅF kan heller aldrig spåra en maskin som skickats iväg utan man får snällt vänta eller så KAN man spåra den men har personligen testat och det tog mig drygt 2h att få besked den gången.. slutade med att kunden fick en ny maskin av bosch efter väldigt mycket tjat, ytterligare en maskin som jag hjälpte en kund med som ej var köpt hos mig.
När bosch sedan avslår en garanti så får man stå för undersökningskostnader OM kunden vill ha tillbaks maskinen. Har för mig att det är runt 350:- ex moms som firman som skickat maskinen blir debiterade då varvid man får försöka få ut den summan av kunden eller stå för den själv.. detta gör det ÄNNU mer komplicerat då man kanske aldrig har tjänat några pengar på denna kunden och egentligen bara går 350:- rent minus för att man försökte hjälpa till.
Där har ni lite av problematiken som bosch skapat för sveriges ÅF när det gäller import, postorder eller köp på annan ÅF.
Fler frågor?
Bosch garantier hanteras endast av en reparationsverkstad i tyskland sedan ungefär 5 år tillbaks i tiden. ÅF får ingen kompensation för garantier som skickas till tyskland utan får endast fraktsedel från bosch för att slippa betala frakter ner till tyskland. Om kunder som ej köpt maskin hos ÅF´en som eventuellt skall skicka ner maskinen till tyskland blir det ingen som helst kompensation för arbete eller dylikt där heller.
Därför kan det vara svårt att få en ÅF att oftast skicka med ett annat företag än man brukar då det innebär att ringa efter hämtning, telefonköer och annat krångel.
ÅF kan heller aldrig spåra en maskin som skickats iväg utan man får snällt vänta eller så KAN man spåra den men har personligen testat och det tog mig drygt 2h att få besked den gången.. slutade med att kunden fick en ny maskin av bosch efter väldigt mycket tjat, ytterligare en maskin som jag hjälpte en kund med som ej var köpt hos mig.
När bosch sedan avslår en garanti så får man stå för undersökningskostnader OM kunden vill ha tillbaks maskinen. Har för mig att det är runt 350:- ex moms som firman som skickat maskinen blir debiterade då varvid man får försöka få ut den summan av kunden eller stå för den själv.. detta gör det ÄNNU mer komplicerat då man kanske aldrig har tjänat några pengar på denna kunden och egentligen bara går 350:- rent minus för att man försökte hjälpa till.
Där har ni lite av problematiken som bosch skapat för sveriges ÅF när det gäller import, postorder eller köp på annan ÅF.
Fler frågor?
Redigerat:
Tack för att du bekräftade "kompensationsproblemet" som diskuterats tidigare i tråden. Med detta i åtanke har jag full förståelse för de ÅF som inte vill befatta sig med maskiner som de inte själva sålt. Vad jag tycker om Boschs så kallade EU-garanti kräver ett språkbruk som inte passar sig här...småmaskinsservice skrev:...Bosch garantier hanteras endast av en reparationsverkstad i tyskland sedan ungefär 5 år tillbaks i tiden. ÅF får ingen kompensation för garantier som skickas till tyskland utan får endast fraktsedel från bosch för att slippa betala frakter ner till tyskland. Om kunder som ej köpt maskin hos ÅF´en som eventuellt skall skicka ner maskinen till tyskland blir det ingen som helst kompensation för arbete eller dylikt där heller....
Inte för att det spelar någon större roll, men är du säker på det där med Tyskland? När jag ringde till Bosch för att reda ut vad som gäller beträffande deras "EU-garanti" för ett par månader sedan fick jag reda på att deras servicecenter i Danmark numera hanterar alla svenska garantiärenden. Jag fick tom ringa till Danmark för att reda ut vad som gällde då deras svensktalande kollegor inte visste vad som gäller.
Bra fråga. Det skulle vara intressant med en komplett lista så att man kan jämföra. Hur billigt det än är att handla utomlands, och hur sällan man än behöver nyttja garantin, så har garantin ett värde och måste tas med i "kalkylen". Sen är det upp till var och en att bedöma vad den är värd.mattiasp skrev:
Jag har själv bara kollat Makita genom att ringa både deras serviceverkstad och Essve (se tidigare inlägg). Köper man en Makita utanför rikets gränser så går det inte att få den garantireparerad i Sverige. Det var förstås inte vad jag ville höra. Men, till skillnad från Bosch, så försöker de i varje fall inte ge sken av något annat heller.
småmaskinsservice
Bannad
· Västra götaland
· 5 inlägg
småmaskinsservice
Bannad
- Västra götaland
- 5 inlägg
Kontor samt lager för norden ligger i danmark.. Däremot görs alla reparationer i tyskland.bygga_bo skrev:Tack för att du bekräftade "kompensationsproblemet" som diskuterats tidigare i tråden. Med detta i åtanke har jag full förståelse för de ÅF som inte vill befatta sig med maskiner som de inte själva sålt. Vad jag tycker om Boschs så kallade EU-garanti kräver ett språkbruk som inte passar sig här...
Inte för att det spelar någon större roll, men är du säker på det där med Tyskland? När jag ringde till Bosch för att reda ut vad som gäller beträffande deras "EU-garanti" för ett par månader sedan fick jag reda på att deras servicecenter i Danmark numera hanterar alla svenska garantiärenden. Jag fick tom ringa till Danmark för att reda ut vad som gällde då deras svensktalande kollegor inte visste vad som gäller.
Bra fråga. Det skulle vara intressant med en komplett lista så att man kan jämföra. Hur billigt det än är att handla utomlands, och hur sällan man än behöver nyttja garantin, så har garantin ett värde och måste tas med i "kalkylen". Sen är det upp till var och en att bedöma vad den är värd.
Jag har själv bara kollat Makita genom att ringa både deras serviceverkstad och Essve (se tidigare inlägg). Köper man en Makita utanför rikets gränser så går det inte att få den garantireparerad i Sverige. Det var förstås inte vad jag ville höra. Men, till skillnad från Bosch, så försöker de i varje fall inte ge sken av något annat heller.
småmaskinsservice
Bannad
· Västra götaland
· 5 inlägg
småmaskinsservice
Bannad
- Västra götaland
- 5 inlägg
Detta är inte 100%, händer mycket hela tiden så detta är till största sannolikhet
-Makita
Sverige garanti
-Dewalt
Europa garanti.
-Hitachi
Sverige garanti.
-Panasonic
Sverige garanti.
-Flex
Sverige garanti.
-Festool/Protool
World wide garanti
-Hilti
Hanteras av hilti själva.. har ingen direkt aning om hur dom gör.
-Mafell
Vet inte här heller.
-Metabo
Sverige garanti, eventuellt europa garanti.
-AEG/Milwaukee
Eventuellt bara sverige garanti.
-Makita
Sverige garanti
-Dewalt
Europa garanti.
-Hitachi
Sverige garanti.
-Panasonic
Sverige garanti.
-Flex
Sverige garanti.
-Festool/Protool
World wide garanti
-Hilti
Hanteras av hilti själva.. har ingen direkt aning om hur dom gör.
-Mafell
Vet inte här heller.
-Metabo
Sverige garanti, eventuellt europa garanti.
-AEG/Milwaukee
Eventuellt bara sverige garanti.
Redigerat:
Julen kom tidigt i år; Mina grejor har anlänt! Så här gick min import från www.PS-tools.com till:
Jag bestämde mig för följande grejor (alla priser exklusive VAT - brittisk moms):
Makita 3612CT 1/2" Plunge Router & Table Pack: 250 pund
Makita LXT202 18V LXT Lithium-Ion Combi 2 Piece Kit: 259 pund
Faithfull 35 Piece Tct Router Bit Set 1/2 Shank: 33.90 pund
Makita MLS100 255mm Mitre Saw: 75 pund
Frakt 57 pund, hem till dörren
Totalt 674.89 pund
När jag handlade var pundet i ca 12.20 enligt min bank. Jag förde över pengar via till PS-tools bank via nätet (Swedbank). Hur enkelt som helst. Totalsumman blev ungefär 8200 kr, jag betalade ingen brittisk moms eftersom jag visst hade ett europeiskt VAT-nummer (tack för hjälpen BM!). Än så länge har jag varken hört nåt om vare sig tullavgifter eller svensk moms, får se om det kommer...
Jag uppskattar att samma grejor hemma går loss på minst 12000 kr + moms. Jag har börjat klippa kablarna och allt fungerar bra, förutom att jag behöver en adapter till fräsbordet för att kunna använda den inbyggda strömbrytaren.
Leveranstiden var från beställning till ankomst ca 10 dagar. Jag fick ett mail med en länk till transportföretaget så att jag kunde följa försändelsen.
Fräsen är en rejäl pjäs på 6 kg! Känns bra att hantera och lär hålla längre än jag. Konan är 1/2", dvs 12.7 mm. Jag köpte ett paket med frässtål också, sen har jag sett att det finns 8 och 12 mm konor att köpa i Sverige. Det tillhörande bordet var lite meckigt att montera men känns stabilt.
Setet med 18 V borrmaskin och mutterknackare + sågen hade jag klämt på innan, så det var som jag väntade mig. Dvs ett lyft från mina 90-talsgrejor från Clas Ohlson...
Sammanfattningsvis lär jag beställa mer grejor från UK när ekonomin tillåter.
Jag bestämde mig för följande grejor (alla priser exklusive VAT - brittisk moms):
Makita 3612CT 1/2" Plunge Router & Table Pack: 250 pund
Makita LXT202 18V LXT Lithium-Ion Combi 2 Piece Kit: 259 pund
Faithfull 35 Piece Tct Router Bit Set 1/2 Shank: 33.90 pund
Makita MLS100 255mm Mitre Saw: 75 pund
Frakt 57 pund, hem till dörren
Totalt 674.89 pund
När jag handlade var pundet i ca 12.20 enligt min bank. Jag förde över pengar via till PS-tools bank via nätet (Swedbank). Hur enkelt som helst. Totalsumman blev ungefär 8200 kr, jag betalade ingen brittisk moms eftersom jag visst hade ett europeiskt VAT-nummer (tack för hjälpen BM!). Än så länge har jag varken hört nåt om vare sig tullavgifter eller svensk moms, får se om det kommer...
Jag uppskattar att samma grejor hemma går loss på minst 12000 kr + moms. Jag har börjat klippa kablarna och allt fungerar bra, förutom att jag behöver en adapter till fräsbordet för att kunna använda den inbyggda strömbrytaren.
Leveranstiden var från beställning till ankomst ca 10 dagar. Jag fick ett mail med en länk till transportföretaget så att jag kunde följa försändelsen.
Fräsen är en rejäl pjäs på 6 kg! Känns bra att hantera och lär hålla längre än jag. Konan är 1/2", dvs 12.7 mm. Jag köpte ett paket med frässtål också, sen har jag sett att det finns 8 och 12 mm konor att köpa i Sverige. Det tillhörande bordet var lite meckigt att montera men känns stabilt.
Setet med 18 V borrmaskin och mutterknackare + sågen hade jag klämt på innan, så det var som jag väntade mig. Dvs ett lyft från mina 90-talsgrejor från Clas Ohlson...
Sammanfattningsvis lär jag beställa mer grejor från UK när ekonomin tillåter.
Det kanske inte var helt smart att välja svensk moms... den kommer som ett brev på posten. En av dom stora fördelarna med att handla i UK är just att momsen är lägre när man handlar för privat bruk i slutändan. Men vill man pyssla med momsfiffel gentemot Svenska myndigheter så....
Förstår ej kopplingen med tull, varför skulle något sådant komma??
Förstår ej kopplingen med tull, varför skulle något sådant komma??
Tja, jag kan ju lyfta svensk moms eftersom jag har egen rörelse. Men det var ju intressant att du direkt stämplade mig som skattefifflare.
Ha en trevlig dag
Ha en trevlig dag
Redigerat:
Lyfter denna tråden och lägger till en fråga då det är intressant att handla från UK, tycker jag. Generellt är det Makita maskiner som är av intresse för mig just nu men har butiker andra specialiteter och märken är det också intressant att få reda på.
Vilka ställen finns det att handla på? Vilka kan du rekomendera?
Radar några jag snappat upp från denna och andra trådar.
http://www.ps-tools.com/ Generellt bra priser (vid jämförelse).
http://www.lawson-his.co.uk/ Bra utbud och en del fina kampanjer.
http://www.dm-tools.co.uk/ Himelskt utbud men levererar bara till England och Irland.
Pundet var nere i 11.2kr för bara några dagar sedan men är nu uppe i strax under 12kr om jag förstått Valuta.se rätt.
/Mattias
Vilka ställen finns det att handla på? Vilka kan du rekomendera?
Radar några jag snappat upp från denna och andra trådar.
http://www.ps-tools.com/ Generellt bra priser (vid jämförelse).
http://www.lawson-his.co.uk/ Bra utbud och en del fina kampanjer.
http://www.dm-tools.co.uk/ Himelskt utbud men levererar bara till England och Irland.
Pundet var nere i 11.2kr för bara några dagar sedan men är nu uppe i strax under 12kr om jag förstått Valuta.se rätt.
/Mattias
Yup, visst suger det. När pundet var som lägst lade jag en order på en GTS10 och en TS55:a + skenor från Axminster. När de väl fått tummen ur och räknat ut frakten hade pundet studsat upp till 12,20 och all vinst med att beställa från UK var som bortblåst. Var ju bara att avboka den ordern...
http://www.axminster.co.uk/ och Impact power tools på ebay har jag handlat från utan problem. Har inte behövt annvända mig av dom annat än vid köptillfället så det är svårt att säga hur dom äre att göra med annars.
Miles
http://www.mtmc.co.uk/
brukar vara ganska prisvärda.
Den roligaste siten att leta efter fynd på är
http://www.hotukdeals.com/
Här kan man göra riktiga klipp men naturligtvis inte bara verktyg.
http://www.mtmc.co.uk/
brukar vara ganska prisvärda.
Den roligaste siten att leta efter fynd på är
http://www.hotukdeals.com/
Här kan man göra riktiga klipp men naturligtvis inte bara verktyg.