Status
Tråden går ej att kommentera.
mangew skrev:
Kanske lite Off topic, men hur håller IKEA´s bänkskivor?

Har de kompaktlaminat och någon liknande Corian i sitt sortiment?
Om vi pratar laminat så har Ikea bland de bättre bänkskivorna.
Detta uttalande bygger jag på att de fick näst bäst i test här: http://www.testfakta.se/hem_hushall/article88896.ece

Så de som tidigare rekommenderat "ikeaköksköpare" att handla bänkskivan någon annan stans får tänka om, snarare borde de som köper från andra kökstillverkare välja att köpa bänkskivorna från Ikea, i alla fall om man vill ha laminat.
 
En undran igen om IKEA´s skåp. Vilken är minsta djupet bänkskivan ska ha för att bli bra på bänkstommarna och Veddinge lackad front?

Vi har funderat lite på IKEA stommar+luckor och köpa en Corian bänkskiva men de har mått upp 370-630 och sedan 630-700 med en ganska stor prisskillnad mellan dem.

Det är mycke nu att fundera på vad gäller kök, hade man jobbat över de timmar man surfat kök hade man kunnat köpa vilket man velat...har HTH och Epoq som huvudalternativ men senaste dagarna intresserat oss för IKEA med en annan bänkskiva/ho(corian). Sedan dök det upp ett helt oväntat märke idag och vi hörde indikationer som var oroväckande om en annan.
 
I normala fall räknar man med 35mm överhäng framåt från stommens framkant.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
I normala fall räknar man med 35mm överhäng framåt från stommens framkant.
Ok, så 630mm bänkskiva är lite på gränsen för IKEA bänkskåp då de verkar ange 600mm djup?
 
Redigerat:
Ikeas egna skivor är 635mm vilket borde ge en hint.
Sen kan ju överhänget ökas ca 10mm genom att montera stommarna direkt mot väggen, dvs strunta i montageskenan.
 
mangew skrev:
Ok, så 630mm bänkskiva är lite på gränsen för IKEA bänkskåp då de verkar ange 600mm djup?
Du kan ju också om du har en möjlighet limma upp en gipsskiva som täcker de 10mm som Ikeas skåp släpper från väggen så löser du problemet och får lite bättre överhäng... :)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Du kan ju också om du har en möjlighet limma upp en gipsskiva som täcker de 10mm som Ikeas skåp släpper från väggen så löser du problemet och får lite bättre överhäng... :)
Ok, Näe, den lösningen fungerar inte för mig.

men då jag skummat igenom tråden en gång till så verkar det som att det är framföralt 3st saker som stör folk. Dels upphängningen som är tvivelaktig med tanke på efterjusteringm, djupet som påverkar bänkskiva samt sockel i plast (och 8cm hög)

Att diskhoskåp är försågade borde ju inte vara problem om man gör som en skrev i tråden, tar ett vanligt och sågar själv om det finns en låd/luck lösning som fungerar. Att sockeln bara är 8cm är ju problematisk om det ställer till det med rör, har inte rören något hinder så är ju inte detta ett problem och är den av plast borde det ju vara fritt att köpa vilken sockel som helst att stoppa dit på ett vettigt sätt - måste ju gå att lösa till liten peng. Bänkskivan är ju inte direkt "standard", men går ju att hitta bänkskivor som passar må hända lite dyrare.

Slutsatsen av det jag läst i tråden och på IKEAs hemsida måste bli att det går utmärkt att köpa deras stommar och luckor, kan få komplettera med annan sockel. Diskhoar vill man ju ändå ha av annat fabrikat för varför lägga ner jobb och pengar och sedan snåla på detaljer. Ska man ha underlimning så finns det andra att köpa bänkskiva/diskho av. Nu har jag inte monterat kök men min inställning tidigare var att det görs på ett annat sätt dvs direkt mot vägg utan skena så då har vi justeringsmöjligheter.

Jag är mest intresserad av hur kvaliten på stommar och luckor faktiskt är, detaljer kan man finslipa från andra leverantörer. Har man köpt en billig grund kan man kosta på detta och ändå få en billig slutprodukt. En tanke jag hade var de lackade luckorna vi funderade över, köper man dem på IKEA kan man antingen lämna in dem på industrilack på en gång eller lacka på efter några år om man vill ha tjockare/slitstarkare yta. Kostar inte så mycket. På vårat befintliga kök har jag sprutlackat själv i garaget vid vår snabbrenovering för något år sedan och det blev mycket bra.

Nu vet jag att likvärdiga köksleverantörer konkurrerar väldigt bra i pris med IKEA men tycker man om IKEA och deras lösningar borde de ju vara ett bra köp även om det blir småfix med andra inköpsställen.

Om IKEA och andra GDS lösningar. Det måste ju vara så att köper man Skoda kan man inte förvänta sig Audi kvalite även om de tillverkas sida vid sida.
 
Nu har jag snart satt färdigt köksskåpen i min blivande tvättstuga. Jag kan faktiskt inte förstå vad alla har emot montageskenan. Det är ju f.n det bästa av allt. Sätter man denna helt rakt blir ju skåpen helt raka. Whats the probleme? Det är ju vara att hänga på dem och sedan ta låsskruvarna så är det ju klart! Visst lutar väggen utåt eller inåt blir det problem. Men detta problem är det väl på alla köksskåp eller? Det är väl i höjd och lutled (bra ord va) som gamla ikea samt andra köksskåpstillverkar går att justera.
Även detta med djupet av skåpen och skivorna, det är väl så att nästan alla tycker att nästan ju djupare bänkskiva desto bättre(inom vissa gränser så klart, kan bli lite djupt och svårt att nå om det är två meter till väggen;) ) många köper väl 700 mm djup bänkskiva för att få yta att laga med på, trots detta tycker man att ikea gjort bort sig som ökat djupet med någon centimeter! Sockelhöjden prio ett måste väl vara att lägga rören under golvet, går det inte kan det bli ett problem om man är kort. Är man lång är det ju att föredra att höja skåpen sedan får man göra en egen sockel. Borde inte vara ett problem för 95% på detta forumet.
 
nizzehult
Jag är ingen IKEA-evangelist men tycker att dom gör bra och framför allt prisvärda kök.
Stommarna är rejäla, bänkskivorna är dokumenterat bra och luckorna i MDF är likvärdiga med andra märken. Går man däremot upp på massiva luckor kan det nog se annorlunda ut men då är prisbilden också rätt annorlunda.

Den här kritiken mot socklarna i plast begriper jag fortfarande inte. En plastsockel är homogen och får inga repor som en spånskivesockel kan få. Den är också helt okänslig för fukt och har en smart klick-fastsättning som gör den enkel att ta bort. Som grädde på moset så har den en tätande list under. Visst, har man vågigt golv så får man problem - men det gäller alla socklar. Har sedan rörmokaren slarvat och dragit rören >8cm höjd så kan det också bli en del extra arbete. "På köpet" så får man rymligare lådor.

Upphängningsskenan är det bästa med hela köket och inget problem som många anser. Efterjustering? En rak vägg behöver inga efterjusteringar och då är det bättre att lägga tid och energi på att få den rak innan man börjar. Gäller oavsett hur man hade tänkt sätta upp skåpen och på alla fabrikat.

Jag har hört att många andra tillverkare använder exakt samma stommar som IKEA men att lägga på en lack i efterhand är dyrt, mycket dyrare än man tror. Däremot så kanske man kan erbjuda mera udda mått (IKEA har bara 20/40/60/80/100). Tycker att Skoda och Audijämförelsen är bra. Det är kök men det finns skillnader, men i grunden är många delar identiska. Tänk också på slutpriset. Har man en utökad budget så tycker man kanske att IKEA är för streamline, man vill sticka ut.
 
Vi var från början inte intresserad av IKEA mest pga det är 10mil till en butik, mest tittat på HTH och Epoq men efter lite omständigheter är IKEA ett alternativ numer. Igår var jag inne och tittade på ett kvänumkök, det är skillnad på ett sådant och GDS det kunde jag avgöra bara att se på det. En MDF är MDF oavsett vad någon hittar på att säga om det, däremot lägger nog en köksleverantör i de högre prisskalorna en lite större peng på att få ett tjockare lager lack. I grunden samma lucka kan man säga men finishen är mer omsorgsfull på ett kök i högre prisklass. Sedan lägger "kvalitets" kökena mer pengar på detaljerna. Om man verkligen behöver det är osagt,

Jag fick ett pris på ett kvänum i samma storlek som vi räknat hos GDS kökena, IKEA, HTH och Epoq. Det är dyrare inget snack, men på ett vanligt rakt kök så ligger man inte alls i de prissummor jag läst att de kan kosta dvs ett par hundra tusen. Vi fick ett pris som inte alls avskräckte för mycket. Nu blir det förmodligen ett GDS (HTH/Ikea) ändå men vi ska iaf diskutera mer med kvänum butiken.
 
Redigerat:
Ja om du har fått pris på Ikea,HTH och Kvänum på ungefär samma kök, kan du inte bara skriva in dom här. Vi är nyfikna!
 
KungAnka skrev:
Ja om du har fått pris på Ikea,HTH och Kvänum på ungefär samma kök, kan du inte bara skriva in dom här. Vi är nyfikna!
Ja exakta priser är ju ointressant för er, men av GDS är Epoq dyrast, HTH mitten och IKEA billigast. Nu har vi ej kontrollräknat med IKEA om allt som ingår i de andra är med så deras pris vi har från webben kommer stiga lite. Skillnaden mellan dyrast och billigast är inom 2500:- enbart för skåp, lådor och handtag.

Kvänum dubblar man pengen + lite till, det är egentligen orättvis jämförelse då det är färdigmonterade skåp vilket de andra köksbutikerna/hantverkare tar en bra peng för att göra. Sedan är det givetvis ett mer påkostat kök. Så räkna med ett "vanligt" rakt kök på ca. 4m så vet ni vilka prisnivåer de har.

Till alla kök kommer en Corian bänkskiva som kommer kosta mer än GDS kökena, eller halva Kvänumköket :cool:
 
Nu har jag skummat igenom tråden och jag fattar poängen!
Jag är tacksam för alla tips då jag annars hade gått rätt i fällan och hantverkarna hade fått problem när de ska montera köket från IKEA och bänkskivor från annat håll.
Våra hantverkare vill inte montera med skenan vilket innebär att skåpen, inkl lucka bli 609mm (har även hört 610mm men det spelar mindre roll för min del).
Jag vill inte ha mer överhäng än 10mm, tar alltså en bänkskiva som är 620mm djup.
Nu till frågan - Ikeas dubbla porslinsho, DOMSJÖ, mät 660 djup. Jag är medveten om att den kommer att sticka ut ännu mer i framkant än vad som är tänkt. Det är jag OK med. MEN min undran är om någon vet hur det blir om man alltså monterar den i skåp som står dikt mot vägg? Antar att den då hamnar 1 cm (som är skenans djup som vi alltså inte ska ha) längre fram i skåpet än annars?
Funkar det? Någon som monterat Domsjö på detta vis i nya köket?
 
mangew skrev:
Ok, så 630mm bänkskiva är lite på gränsen för IKEA bänkskåp då de verkar ange 600mm djup?
Stämmer inte, stommarna är 59 cm djupa och Veddinge-luckor är 1,6 cm tjocka. Sedan som nämnts tar hängskenorna ytterligare 1 cm, om man använder dessa (vilket jag själv inte tänker göra).

Dvs med en 63 cm djup bänkskiva har du 1,4 till 2,4 cm till förfogande för överhäng, det borde väl räcka mer än väl? :)


När det gäller sockelhöjd så beror den ju på vilken höjd man vill ha ovansida bänkskiva till golv, tar man en tunnare bänkskiva så kan/bör man ju höja sockeln annars blir ju bänkhöjden lägre.

Ikeas bänkskivor är 3,8 cm tjocka. Väljer man en 2 cm granit- eller corian-skiva så kan ju sockeln bli 9,8 cm med samma bänkhöjd. Bänkhöjden med standard Ikea borde vara 8+80+3,8 cm, dvs 91,8 cm. Det finns ju ingen höjd man måste hålla sig till och om jag förstått rätt så väljer de flesta en höjd mellan 90-95 cm.

"Rätt" höjd beror du dessutom på längden hos de som skall nyttja köket. Jag är 197 cm och frugan 168 cm, jag hade gärna haft 95 cm högt men lär knappast få igenom det (har försökt med att hon skall börja med högklackat i köket men hon har inte köpt det än... ;-) )

Så höjden 8 cm sockel är inte skriven i sten utan blir vad man själv gör det till :)
 
Kromo skrev:
Nu har jag snart satt färdigt köksskåpen i min blivande tvättstuga. Jag kan faktiskt inte förstå vad alla har emot montageskenan. Det är ju f.n det bästa av allt. Sätter man denna helt rakt blir ju skåpen helt raka. Whats the probleme? Det är ju vara att hänga på dem och sedan ta låsskruvarna så är det ju klart! Visst lutar väggen utåt eller inåt blir det problem. Men detta problem är det väl på alla köksskåp eller? Det är väl i höjd och lutled (bra ord va) som gamla ikea samt andra köksskåpstillverkar går att justera.
Även detta med djupet av skåpen och skivorna, det är väl så att nästan alla tycker att nästan ju djupare bänkskiva desto bättre(inom vissa gränser så klart, kan bli lite djupt och svårt att nå om det är två meter till väggen;) ) många köper väl 700 mm djup bänkskiva för att få yta att laga med på, trots detta tycker man att ikea gjort bort sig som ökat djupet med någon centimeter! Sockelhöjden prio ett måste väl vara att lägga rören under golvet, går det inte kan det bli ett problem om man är kort. Är man lång är det ju att föredra att höja skåpen sedan får man göra en egen sockel. Borde inte vara ett problem för 95% på detta forumet.
Visst, men fortfarande är det betydligt mer jobb och svårare att få skenan rak om man har en vågig vägg och betydligt enklare att ställa upp skåpen och sätta ihop dessa samt istället palla bakom skåpen där det behövs för att väggen är krokig...

Nackdelen med deras djupare stommar än 99% av alla andra leverantörer är ju mest att man tvingas köpa skivor av dem, men i annat fall är det väl bra med djupare arbetsyta.

Likaså vad gäller sockelhöjden så låter det så enkelt för dig att få dem under golvet, men i verkligheten är det sällan det fungerar utan gigantiska ingrepp.

MEN man ser annorlunda på saker om man jobbar kontinuerligt med det eller om man någon enstaka gång i sitt liv gör någonting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.