Status
Tråden går ej att kommentera.
Ikeas stommar är inte samma som andra svenska tillverkare.

Ett av ikeas företag har utvecklat sina egna stommar som har mindre spån i stommen. Detta har varit uppe innan på byggahus.

Tar man en ikea 60 stomme o tar t.ex ballingslöv 60 stomme så väger ballinglövs mer fast det är 16 stomme
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
Ikeas stommar är inte samma som andra svenska tillverkare.

Ett av ikeas företag har utvecklat sina egna stommar som har mindre spån i stommen. Detta har varit uppe innan på byggahus.

Tar man en ikea 60 stomme o tar t.ex ballingslöv 60 stomme så väger ballinglövs mer fast det är 16 stomme
Kan ju säga att ballinglövs stommar är skit. Gångjärn som lossnar
 
Fredrik.engdahl skrev:
Ikeas stommar är inte samma som andra svenska tillverkare.

Ett av ikeas företag har utvecklat sina egna stommar som har mindre spån i stommen. Detta har varit uppe innan på byggahus.

Tar man en ikea 60 stomme o tar t.ex ballingslöv 60 stomme så väger ballinglövs mer fast det är 16 stomme
Säger samma som FreddaP. Jag har hjälpt till att sätta upp ett Balingslöv kök och de stommarna var betydligt vingligare och klenare än IKEA's.
Kanske stommen väger mer men den är inte mer hållfast än IKEA's. Hade precis som FreddaP problem med att gångjärnen inte fäste ordentligt eftersom skivan smulades sönder...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Detta tipset ger jag som totalt oberoende köksmontör utav mina egna erfarenheter och jag har absolut inga vinstintresse i detta så jag bedömer inte att detta är någon form av reklam och hoppas då jag bedömer det rätt. ;)
Det är möjligt att du startar den här tråden för att "varna" oss andra för IKEA och ge ett bra alternativ, i all välmening.

Men när du bemödar dig att skriva så som du gör ovan, men samtidigt inte nämner någonting alls om ditt samarbete med HTH så faller i alla fall din trovärdighet hos mig. Totalt oberoende?
 
  • Gilla
stefan_gsx
  • Laddar…
Jaha... och vad ska jag svara på den... haha

Lyssna och läs eller skit i det hela kan jag ju tycka faktiskt.
Jag har inte gett något alternativ alls till Ikea med min trådstart utan den var helt och hållet inriktad på att visa på de olika sakerna JAG PERSONLIGEN ansåg har försämrats hos Ikeas nya kök.

Jag tjänar inget på om du tycker jag e trovärdig eller inte !
Jag lever inte längre för att du tycker jag e trovärdig eller inte !

Kort och gott... det kvittar mig vad folk tycker !

De som inte är enögda gillar det sakliga och konstruktiva sätt jag visar upp de olika sakerna på. :)

Trevlig helg. :)
 
  • Gilla
Ravers och 4 till
  • Laddar…
Anna1984 skrev:
Det är möjligt att du startar den här tråden för att "varna" oss andra för IKEA och ge ett bra alternativ, i all välmening.

Men när du bemödar dig att skriva så som du gör ovan, men samtidigt inte nämner någonting alls om ditt samarbete med HTH så faller i alla fall din trovärdighet hos mig. Totalt oberoende?
Inte nu igen. Inlägg likt detta är avhandlade på flertalet ställen i tråden. Det är överspelat nu.
 
  • Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
Vi har fortsatt IKEA som alternativ för vårt kök, men vid ett samtal med en köksleverantör om IKEA uppstod frågan om den diskho vi tänkt oss passade i IKEA´s diskbänkskåp (alt. vanliga) Vi hade tänkt oss en Blanco Zenar (silgranit) för 60cm skåp som ska underlimmas. Den köksleverantör vi pratade med har vi tänkt handla Corian bänkskiva av men han kunde inte garantera att ho´n passade.

Någon som vet om det finns stag eller liknande som ska hindra underlimning av en sådan ho?
 
Det enda som kunde hindra att det inte fungerar är i så fall bredden på skåpet och då kan du i värsta fall såga ur skåpsidorna.
En underlimmning fungerar likadant oavsett skåpmodell.
 
Snailman
Ikea skriver att de för Domsjö och boholmen kräver 38mm bänkskiva kollar man på boholmen så står det på dubbelhon att 38mmm behövs, undrar om det har med styrkan eller med 'höjden' på hon att göra...

nämns även 38mm ihop med hällar undrar om det beror på om man har ugnen under eller nåt annat?
 
Är det någon som vet ifall luckorna i Medtod fungerar med stomamr från andra tillverkare?
Dvs, hamnar gångjärnen där det finns hål i stommen, förutsatt att stomme och lucka har samma mått då?

Skulle behöva en billig temporär lucka i badrumet, vore praktiskt att kunna ta en ta en IKEA för 69 kr och slippa göra nya hål för den.
 
Som jag tolkade det och som man kan se i mitt första inlägg på bilderna så är Ikeas nya hålbilder helt olikt alla andra tillverkares...
 
Hålbilden på stommar och gångjärn är definitivt hel skilda jo. Men hålen i själva luckorna ser ut att sitta på ungefär samma ställe som dom "gamla vanliga", lite drygt en "gånjärnsbredd" mellan kant på gångjärn och kant på lucka.
 
Visst, men det stämmer inte överens med hålbilderna i andra stommar som jag såg det...
 
Angående den "bespottade" skenan för montering, kan tillägga att Kvänum använder liknande system för sina skåp. Hur den fungerar kontra IKEA´s vet jag ej men det kommer jag få veta inom ett par månader.
 
Mjo, jag konstaterade snabbt i varuhuset att bilderna du postat inte föreställde några vanliga 80cm bänkskåp iallafall. Där satt hålen helt annorlunda :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.