Status
Inte öppen för fler kommentarer.
nizzehult skrev:
Jag blev mest förbannad när jag läste TS första inlägg.
Uttrycket "som fan läser bibeln" passerade min hjärna.


Jag vill avfärda det mesta som står där som kvalificerat GNÄLL där TS mest verkar retar upp sig på att på just det faktum att det är IKEA som gör sakerna. Måste ha någon riktigt dålig upplevelse förknippad med dem.


Har just slängt ut det gamla Ballingslövsköket och satt in ett Metod från IKEA. Är normalhändig och kan snickra lite men är långt ifrån någon expert. På mindre än en vecka hade vi skruvat ihop alla stommar och satt upp alla skåpar och vitvaror och vi blev mycket nöjda.


Sockelhöjden. Ja, jo, det skulle inte göra nåt om dom var lite högre men då försvinner ju i stället skåputrymme. Sånt uppskattar man nog mera. Underbart fyndig fastsättning (och enkel borttagning om så önskas) med en smart tätande list undertill. Såga gör man med en ställbar kap/gersåg, även om vinkeln mot väggen inte är rät. En sån behöver alla som ska bygga! Det enda jag är tveksam till är att sockeln även tätar för läckageskyddet under diskmaskinen.


Monteringsskenorna är ju det bästa av allt, när man har dessa på plats så smäller det bara till så hänger allt på plats. Och ja: man MÅSTE lägga tid och energi på att få dessa på rätt höjd och i våg, hela uppsättningen bygger på detta. Men det gäller ju även om man sätter en bräda på väggen. Sätter man allt rätt så behövs heller ingen efterjustering, så enkelt är det!


Gångjärnen. Suveräna. Man sätter upp ett dörr på någon minut och dom är otroligt lätta att efterjustera. Eller ta bort. Applåder!


Nedersta lådan är låg - om man beställer den modellen. Det finns även en med högre kanter. Ett skäl varför det finns olika versioner är att många vill ha en "låda i lådan" som även den finns i olika storlekar.


Tvärribborna är inte gjorda för att lyfta stommen. Lyft i stället på hållaren bak samt ett gångjärn.


När det gäller måttsättning kontra passform med andra tillverkare kan jag inte uttala mig, vi körde bara med IKEA-prylar och är glada för det. Jag tycker även man ska väga in vad man verkligen betalar för, vi tog hem ett lokal firma som gav ett förslag på att enbart byta luckor, bänkskivor och diskbänk samt lite målningsjobb och deras pris var nästan identiskt med IKEA's pris, men då fick vi även nya stommar OCH samtliga vitvaror!


Logistiken var mycket god, allt fanns med och inget var skadat.
Däremot så lämnar vissa moteringsanvisningar en del i övrigt att önska, det finns för många om/ifall då man ska hoppa vidare till en annan sida och det är det lätt att man missar.


Jag rekommenderar varmt IKEA's Metod! (y)
Som sagt... vi pratar väldigt olika språk... och du läser väldigt slarvigt ;)

Jag skrev ju och förklarade hur tydligt som helst vad som hände innan jag starade tråden.
Det handlar inte om att det är Ikea utan tråden kunde lika gärna avsett något annat märke som förändrat till det sämre.
Gnällig kan du stå för själv men ska du kritisera så kom med konstruktiv saklig kritik efter att du läst ett par extra gånger vad jag skrivit. ;)

Sockelhöjden:
Jag åsyftar knappast längdkapningen då jag nog begriper att man kan göra detta ganska enkelt.
Förlåt men du är väl inte så dum så du inte begriper att jag äger en kapgersåg...hhmm...
Det som åsyftas är hur den är tänkt att kapas på höjden då golv aldrig är exakt i våg !
Då är man torsk med denna värdelösa sockel som ju dessutom är för tunn för att dölja tillräckligt om man valt att avsluta med t.ex parkett vid skåpens ben.

Skenan:
Har jag redan kämpat för att försöka få dig att förstå.

Gångjärnen:
Knappast bättre än alla andra på marknaden som dessutom håller samma standard.

Lådorna:
Jo jag har ju fått höra att det var min kund som köpt fel saker och det fanns annat att välja på...bra.

Tvärribborna:
Det största problemet handlade inte om atg det inte gick och lyfta i dem.
Det handlar om att det är ett helvete att lägga på bänkskivorna, framförallt av sten.
Sen blir konstruktionen klenare också.

Att välja enbart luckbyte och bänkskivebyte lönar sig sällan eftersom det är det som kostar pengar överallt.
Stommarna är ju det billigaste i alla kök och det begriper väl de flesta. ;)

Jämför äpplen och päron är alltså ointressant. :)
 
Redigerat:
leson76 skrev:
Tack :)
Vi installerade inte själva men montören svor lite och sa att IKEAs gamla kök var bättre.

Kaklade och la golv gjorde vi dock :)
Det var ju precis detta jag ville få fram med tråden... skillnaden mellan det gamla och det nya...
Tacksamt att fler kunnat framföra denna erfarenhet här.

Poängen med tråden precis som rubriken är formulerad var inte att framhäva andra märken.
 
hackatall skrev:
Jag tycker de nya socklarna är ett steg i rätt riktning, plast är bättre än spånskiva som bara blir vattenskadade. (Jag har bytt ut ett antal sparksocklar i spånskiva genom åren hos kunder). Den låga höjden gör sig bra ihop med vitvarornas sockel, tyvärr opraktiskt höjd för just rördragning.

Upphängningskenan är ovant, inte helt säker på att det är till det bättre. Att det inte finns justeringsmöjligheter inne i skåpet ser jag som positivt, om det fanns det så har man ju utgått ifrån att skenan har monterats snett??

De vita skenorna i överkanten på skåpen är skitbra inget snack om saken, robust.

Bänkskivor som är 635 mm djupa? ett genidrag hos IKEAs ekonomiavdelning , men de pissar folk i ansiktet som måste välja just deras bänkskivor. Och inga traditionella diskbänkar den här gången heller...suck, varför?

Och till sist detta med 20 cm intervaller i storlekarna... NEJ.

Slutsummering: sämre kök med några få förbättringar, och fler byggtimmar.
Med dagens miljötänk på allt annat kan jag omöjligt förespråka plast före spån.
Att den dessutom inte är anpassningsbar på höjden gör den usel då golv sällan är i våg.
Sen att den är så tunn gör den värdelös om man valt att inte lägga golv in under skåpen då den inte döljer rörelsefogen på t.ex parkettgolv.
Spånskivesockel med plastlist mot golvet för att förhindra fukt att förstöra sockeln känns då betydligt bättre tycker jag.

Vad gäller justeringsmöjligheter på skenan handlar det fortfarande om djupled och inte i våg.
Andra leverantörer som kör med skena där kan man justera djupled i efterhand vilket är mycket mycket enklare än att palla bakom skenan i förväg.

Tycker du verkligen de tunna skenorna i toppen av bänkskåpen gör dem mer robusta än traditionella skåp med tvärribbor av trä så ger du mig inget vasst intryck av att ha så mycket erfarenhet tyvärr.
Dessutom är de fortfarande sjukt opraktiska när det gäller montering av bänkskivorna.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Jag måste säga att detta var på tiden.
Jag har stor respekt för Pauls yrkeskunnande och erfarenhet. Men att han skulle vara opartisk har jag slutat tro för länge sen.
Tack :)

Men opartisk är jag ju dock egentligen då jag knappast har några vinstdrivande intresse i varken HTH eller någon annan leverantör och framförallt inte i GDS-världen...
Dock faller det sig naturligt att man har lättast att prata om det man har mest erfarenhet av precis som någon nämnde att någon elektriker eller rörkrökare pratar mer om ett märke än ett annat för att de har mest erfarenhet av detta. ;)
 
  • Gilla
Skytech
  • Laddar…
Har absolut ingen erfarenhet av dagens IKEA kök.
Varför förutom vid vissa modeller av helintegrerade diskmaskiner behöver man såga sockel på höjden? Ojämna golv visst men eftersom det är justerbara ben på skåpen idag så är väl inte det något problem. Man tar väl reda på högsta punkten på golvet och utgår från den eller? Det handlar sällan om några större nivå skillnader, om det gör det så är det golvet som skall åtgärdas. Förr i tiden innan justerbara benens tid, då fick man ligga på knä och rita mäta för att profilsåga socklarna eftersom dom var fast i golvet. Då var det pillande vill jag lova eftersom hela sockel konstruktionen bak och fram samt tvärgående bitars överkant skulle vara i våg hela vägen och det utan stora springor mot golvet. Men sen kom justerbara ben först på Tyska lyx märken men med tiden på alla oavsett pris. Då försvann anledningen till att såga mot golvet och därmed fick den ev foliekanten sitta kvar som skyddar någorlunda mot fuktskador. Plast sockeln borde därför vara en bättre lösning när det gäller fuktskada på sockeln. För övrigt har jag ingen erfarenhet av IKEA kök eller andra fabrikat i dag eftersom jag slutat arbeta i den branschen för länge sedan men det blev nog runt 5-600 st köksmonteringar genom åren av de flesta fabrikat på marknaden.:D
 
Visst är det sällan gigantiska nivåskillnader på golven men jag har varit med om att det slagit så pass som 30mm på en sträcka av 3m och det blir inte snyggt om man på avstånd kan se en stor springa mellan sockel och skåp.
Idag följer det med plastlist att sätta i botten på spånskivesockeln hos de flesta leverantörer så det är ett litet problem.

Tilläggas bör ju att det är väldigt sällan folk vill lägga pengar och tid på att rikta upp ett golv och går det dessutom att trolla bort det sneda genom att enkelt kapa sockeln så väljer ju folk det. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Skytech och 1 till
  • Laddar…
6
Paul-Staffanstorp skrev:
Att jag har ett samarbete med HTH i Lund har jag aldrig stuckit under stol med, men för den sakens skull har jag absolut inga vinstintresse i detta då jag knappast har provision på vad de säljer.
Om man läser inlägg nr 78 och 79 i tråden "Ikea-kök vs andra märken" så ser man att jag skriver:

"Antar att du jobbar för HTH, så då kan du ju förklara vad det är som gör att deras luckor är i bättre kvalitet?"

och Paul svarar:

"Du antar mycket du... men dina antagande är felaktiga. thumbdown.gif"

Tråden är denna:

https://www.byggahus.se/forum/threads/ikea-koek-vs-andra-maerken.164843/

Om du nu har varit så öppen med att du har samarbete med HTH, varför skrev du inte det då när jag "antog" att du jobbade för HTH?
 
Mikael_L
"Jobbar för" och "har samarbete med" är väl ganska olika saker.

Det första känns som närmast anställd, det andra som ett mycket mer löst förhållande.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
6
Mikael_L skrev:
"Jobbar för" och "har samarbete med" är väl ganska olika saker.

Det första känns som närmast anställd, det andra som ett mycket mer löst förhållande.
Därför jag skrev i inlägget innan ditt:

"Om du nu har varit så öppen med att du har samarbete med HTH, varför skrev du inte det då när jag "antog" att du jobbade för HTH?"
 
Mikael_L
OK.
 
Mikael_L skrev:
"Jobbar för" och "har samarbete med" är väl ganska olika saker.

Det första känns som närmast anställd, det andra som ett mycket mer löst förhållande.
Precis så tolkade jag också det hela och därför svarade jag också att det var ett felaktigt antagande.
Mer fanns ju inte någon anledning att beskriva tyckte jag.

Ett samarbete med t.ex HTH innebär inte att man är anställd och får lön av dem vilket jag påpekat tidigare.
Det innebär bara att de kan kontakta mig och höra om jag har tid att hjälpa dem och montera ett kök till någon av deras kunder, vilket ibland funkar och ibland inte beroende på arbetsbelastningen.

Liknande samarbete har jag med andra, både köksleverantörer och badrumsleverantörer.
Så fungerar det i denna branschen för de flesta så det är knappast något unikt.
 
6
Paul-Staffanstorp skrev:
Precis så tolkade jag också det hela och därför svarade jag också att det var ett felaktigt antagande.
Mer fanns ju inte någon anledning att beskriva tyckte jag.

Ett samarbete med t.ex HTH innebär inte att man är anställd och får lön av dem vilket jag påpekat tidigare.
Det innebär bara att de kan kontakta mig och höra om jag har tid att hjälpa dem och montera ett kök till någon av deras kunder, vilket ibland funkar och ibland inte beroende på arbetsbelastningen.

Liknande samarbete har jag med andra, både köksleverantörer och badrumsleverantörer.
Så fungerar det i denna branschen för de flesta så det är knappast något unikt.
På din hemsida så skriver du ju:
" Jag har dock ett annorlunda och mer ingående samarbete med HTH-kök i Lund AB som jag har arbetat med sedan jag startade företaget i början av 2005"

Då tolkade jag det som det inte bara var att dom kontaktar dig för att höra om du kan montera ett kök åt dom.
 
Men harre jössess vilket tjöt.

Det är väl samma som när rörisar förespråkar ett visst fabrikat eller målare pratar sig varma för en viss tillverkare och här ställs ju frågor hela tiden på BH om vad /vem som är bäst på ditten och datten. Roligast är tycker jag då det diskuteras ljud hur f..n kan man svara på det ingen har väl lika hörsel. Eller för att inte ta trådarna om hemautomation och ställer man en fråga där ja då bör man ha hjälm för säkerhets skull, när det gäller larm eller när någon frågar efter vilka fönster eller dörrar som är bäst. Så om någon frågar och en hantis i respektive fack svarar skall vi då hålla på och hacka på honom och därtill märka ord. Nej jag tror att det börjar bli lite rundgång här på BH.:wow::banghead:
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
nizzehult
Ja jag kan hålla med om att det liknar lite sandlåda här ibland.
"Mitt märke är bättre än ditt"....

Jag tycker annars att jag har lämnat utomordentligt konstruktiv kritik och om jag får tid, lust och ork så kan jag säkert komma med ytterligare infallsvinklar och påpekanden som skjuter TS initiala påståenden - och påföljande uttalanden i sank.

Men om man återgår till rubriken på denna tråd, IKEA's kök - bra eller dåligt så tycker jag att man glömmer flera viktiga saker.
1. Hela detta forum är främst skapat för glada hemsnickare och inte hantverkare. Även om det är trevligt att det finns hantverkare här som tillför tips, åsikter och erfarenheter så ska köksrenoveringens vara eller icke vara utgå från vad vi vanliga dödliga har för problem och funderingar, inte hur hantverkare A tycker att det t ex tar mera tid att sätta upp köksskåp från X kontra Y. Tid är för övrigt en rätt oviktig parameter för hemsnickare jämfört med hantverkare.
2. Priset är otroligt viktigt! Även om TS påstår att det finns motsvarande kökstillverkare som kan leverera i stort sett samma saker som IKEA till samma priser så misstämmer iaf detta helt med mina undersökningar. I vårt fall skulle ett s k "märkeskök" kostat nästan det dubbla. Visst, det finns säkert detaljer där som är bättre än IKEA's prylar men inte i relation till vad jag betalar i slutänden!

Jag vidhåller att IKEA's kök är bra, kanske inte bäst men prisvärda. Hade jag betalat 100 papp för köket skulle jag haft andra krav på finish och annat, nu gick det på en tredjedel och alla tycker det ser snyggt ut. Alla nöjda!
 
Kanske lite Off topic, men hur håller IKEA´s bänkskivor?

Har de kompaktlaminat och någon liknande Corian i sitt sortiment?

Angående IKEA´s priser. Jag har räknat på GDS kök från andra tillverkare och inte skiljer det speciellt mycket mellan IKEA och andra.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.