Status
Tråden går ej att kommentera.
T
matte75 skrev:
Detta att TS har samarbete med HTH har man ju kunnat se i flera år i hans inlägg. Jag har frågat han i någon tråd där han som vanligt skrivit ner IKEA och hyllat HTH om det var så men då nekade han så klart. Om man kollar hans inlägg i kökdelen i forumet så ser man ganska snabbt hans kärlek till just HTH. Sen att han är kunnig på det han gör stämmer säkert, men som sagt ingen direkt opartisk syn på allt.
Du menar då som med tyskälskare som hyllar Audi och BMW och allt annat är skit särskilt koreanska bilar. I detta fall är då Ikea=koreanska bilar:rolleyes:

Satte upp ett Ikea-kök (Metod) förra helgen och kan bara säga att ni kan "hotta" skenan som man ska hänga köksskåpen åt helvete, vilket kvalitativt skitsystem med noll justeringsmöjligheter.

Inflikar att jag inte jobbar med att sätta upp kök och jag har aldrig satt upp ett HTH-kök............
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Du fick inte upp skenan alls på väggen eller?
 
tank77 skrev:
Du menar då som med tyskälskare som hyllar Audi och BMW och allt annat är skit särskilt koreanska bilar. I detta fall är då Ikea=koreanska bilar:rolleyes:

Satte upp ett Ikea-kök (Metod) förra helgen och kan bara säga att ni kan "hotta" skenan som man ska hänga köksskåpen åt helvete, vilket kvalitativt skitsystem med noll justeringsmöjligheter.

Inflikar att jag inte jobbar med att sätta upp kök och jag har aldrig satt upp ett HTH-kök............
Sätter man upp skenan rakt så antar jag att det blir rätt?! Använde du biltema vattenpass? :D
 
tank77 skrev:
Du menar då som med tyskälskare som hyllar Audi och BMW och allt annat är skit särskilt koreanska bilar. I detta fall är då Ikea=koreanska bilar:rolleyes:

Satte upp ett Ikea-kök (Metod) förra helgen och kan bara säga att ni kan "hotta" skenan som man ska hänga köksskåpen åt helvete, vilket kvalitativt skitsystem med noll justeringsmöjligheter.

Inflikar att jag inte jobbar med att sätta upp kök och jag har aldrig satt upp ett HTH-kök............
jag ska sätta upp skena idag vad var det som inte fungerade för dig?
 
nizzehult
Jag förstår inte resonemanget. Att man har en rak referens på väggen - som f ö bör vara någorlunda jämn - är A och O oavsett vilket kök man ska sätta upp. Vadå justeringsmöjligheter i efterhand? Lutar sidoväggarna på nåt sätt är det inget som går att kompensera bort med skåpens uppsättning utan det får man göra med passbitarna.

Däremot kan jag understryka vikten av att ha ett riktigt vattenpass och inte någon leksak från Jula eller liknande. När jag började sätta upp skenorna med ett sådant pass och sedan kontrollmätte med tumstock så blev jag misstänksam och lånade därför ett riktigt Hultafors vattenpass. Därefter gick det som en dans!
 
jag är rätt säker på att tank77 har ett bra vattenpass...
 
nino skrev:
jag är rätt säker på att tank77 har ett bra vattenpass...
ja det tror jag med han har. men faktum är att jag nu satt upp skenorna och jag kan inte förstå vad det är som gör folk negativa till dessa det är ju assmidigt! Inte kanske för en hantverkare som jobbar på timme men för mig som det inte gör något om det tar någon timme extra! Men skåpen är inte fastsatta än så jag ska väl inte ropa hej än, men som sagt just nu känns det bra.;)
 
Vad är det som skrivs här av de som säger att billiga kök och maskiner är lika bra som de dyrare, sedan för att montera ett kök så går det inte med ett billigt pass utan då vill det till ett riktigt pass Hultafors te.ex. förklara det tänket.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
nizzehult
Förklara det tänket?
Ja man kan inte använda undermåliga verktyg om man vill få bra resultat. Det gäller i köksbyggen såväl som i andra sammanhang.
Jag är inte motståndare till billiga verktyg, tvärtom så är mycket i min arsenal från Jula, Biltema och Clas Ohlson. Vore jag hantverkare och levde med verktygen dagligen skulle jag inte ens snegla åt billiga kinamärken men som hemmapulare duger detta ofta gott nog. Men inte alltid och när jag jämförde vattenpass så blev jag själv förvånad över hur dåligt precision det blev med ett billigt, långt pass och måste i det här fallet höja ett varningens finger för dessa. Skruvdragare har jag också gett upp lågprismärkena och kör numera tyskt och det var ett lyft som hette duga. Eftersom den används till så mycket annat så tyckte jag att det var värt att satsa lite på den, även om en billigare kan funka ett tag.
 
Skumpen skrev:
Vad är det som skrivs här av de som säger att billiga kök och maskiner är lika bra som de dyrare, sedan för att montera ett kök så går det inte med ett billigt pass utan då vill det till ett riktigt pass Hultafors te.ex. förklara det tänket.
Precis, proffsen montera ju inte direkt de dyra köken med skitgrejer.
 
Förstår inte varför några gnäller över skenan!! När man har skruvat upp den så finns det ju alla möjligheter att justera den med de små brickorna. Alltså att sätta i våg efteråt! Är inte väggen rak så sätter man bara passbitar bakom! Är normalhändig och fixade detta galant. Så skippa inte skenan! Skåpen kommer ju exakt i samma höjd! Men var noga medtt kolla skenan när ni satt upp den för skruvdragaren kan göra att skenan höjs eller sänks! Go for it! :)
 
Monilin skrev:
Förstår inte varför några gnäller över skenan!! När man har skruvat upp den så finns det ju alla möjligheter att justera den med de små brickorna. Alltså att sätta i våg efteråt! Är inte väggen rak så sätter man bara passbitar bakom! Är normalhändig och fixade detta galant. Så skippa inte skenan! Skåpen kommer ju exakt i samma höjd! Men var noga medtt kolla skenan när ni satt upp den för skruvdragaren kan göra att skenan höjs eller sänks! Go for it! :)
Det är nog inte skenan i sig som är problemet, skena finns ju t.e.x på klasskök som Poggenpohl och Mobalpa bl.a.
Problemet är att man inte kan justera ifrån skåpet vilket man å andra sidan inte kanske kan kräva av ett lågkvalitetsmärke.
 
Jag har satt upp ett HTH GDS-kök. Där fäster man skåpen med en skruv rakt igenom bakstycket och in i väggen. Ingen skena, inga justeringsmöjligheter alls. Det gäller att väggen bakom skåpen är fullständigt rak och att man på egen hand hittar på nånting så skåpen kommer på samma höjd.
 
Morten Alper skrev:
Det är nog inte skenan i sig som är problemet, skena finns ju t.e.x på klasskök som Poggenpohl och Mobalpa bl.a.
Problemet är att man inte kan justera ifrån skåpet vilket man å andra sidan inte kanske kan kräva av ett lågkvalitetsmärke.
Ganska roligt att du skriver lågkvalitetsmärke.
Har en väldigt nära vän som satt in ett Ballingslöv för 400 000. Han är inget annat än missnöjd. Lacksläpp, gångjärn som gått sönder osv osv. Dom kommer i princip på dagen och byter ut, utan att diskutera. Men snacka om kvalitetsskämt för sådan summa. Slutar nog med att allt reklameras tyvärr.
 
FreddaP skrev:
Ganska roligt att du skriver lågkvalitetsmärke.
Har en väldigt nära vän som satt in ett Ballingslöv för 400 000. Han är inget annat än missnöjd. Lacksläpp, gångjärn som gått sönder osv osv. Dom kommer i princip på dagen och byter ut, utan att diskutera. Men snacka om kvalitetsskämt för sådan summa. Slutar nog med att allt reklameras tyvärr.
Tvivlar starkt på att någon inom riket köpt ett Ballingslövkök för 4 hundra.
Men lägger han till vitvaror och stenskivor så kan det kanske närma sig 4 hundra.

Sen nämnde jag Poggenpohl och Mobalpa som klasskök och absolut inte Ballingslöv. Hittar du några negativa referenser om dom?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.