Status
Tråden går ej att kommentera.
Bra info.
Hade tänkt montera ett Ikea kök i mitt nya hus fram mot våren. Men får se hur man kör. HTH's motsvarighet/pris är väldigt begränsat när det gäller design. Man vågar ju knappast fantisera om deras andra kök när det gäller pris.
 
Jag har det senaste året monterat tre Ikea-kök.
-Metod med rostfria fronter i mitt garage.
-Metod i mor och fars hus.
-Faktum i mitt eget nybygge (passade på när det var 10% rabatt och sparade därmed 13.000kr).

I samtliga fall har det funkat riktigt bra.
Det enda jag har att klaga på var en monteringsinstruktion för lådornas placering i Metodskåpen, men med sunt förnuft och tumstock löste det sig.
Slutsatsen är att jag inte skulle tveka att köpa kök från Ikea igen.
 
Gabbe1 skrev:
Jag har det senaste året monterat tre Ikea-kök.
-Metod med rostfria fronter i mitt garage.
-Metod i mor och fars hus.
-Faktum i mitt eget nybygge (passade på när det var 10% rabatt och sparade därmed 13.000kr).

I samtliga fall har det funkat riktigt bra.
Det enda jag har att klaga på var en monteringsinstruktion för lådornas placering i Metodskåpen, men med sunt förnuft och tumstock löste det sig.
Slutsatsen är att jag inte skulle tveka att köpa kök från Ikea igen.
Det enda som jag kan känna störande är att jag har 240 i tak och kan endast välja 80 överskåp. Tycker det ser rusigt ut med att ha så mycket plats över :(
 
Snailman skrev:
Ni har ju skrivit om hålen på baksidan och bottnen som ikea har i sina diskbänkskåp, har jämfört stommarna lite om man tänkt köpa vanliga bänkskåp för att slippa hålen, då är det tydligen så att metallskenorna som sitter upptill ser olika ut, de för diskbänkskåpen är kraftigare och är inte så platta utan är mer som en vinkelskena, det går att se här

vanligt skåp
[länk]

diskbänkskåp
[länk]

skenorna kanske finns som reservdelar?
Det är för att kompensera för att bänkskivan blir kraftigt försvagad över det skåpet när man sågar ut hålet/hålen för diskhon. Använder man ett vanligt underskåp så bör man styva upp skivan genom att limma/skruva ett par reglar på undersidan.
 
Nu är vårt nya IKEA kök äntligen på plats ImageUploadedByByggahus.se1388594913.824045.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
leson76 skrev:
Nu är vårt nya IKEA kök äntligen på plats[bild]
Hur upplevde du köket med att montera? :)
Snyggt :)
 
  • Gilla
leson76
  • Laddar…
margareta-49 skrev:
Vi köpte riktiga stenskivor av en stenfirma. De är 30 mm tjocka
Har ni en infälld häll i stenskivan? Undrar isåfall om ni behövde förstärka den främre delen? om ni nu kör vanligt bänkskåp istället för det speciella som har en vinkelprofil överst framtill
 
S
leson76 skrev:
Nu är vårt nya IKEA kök äntligen på plats[bild]
frukost eller havreflarn på g?
 
FreddaP skrev:
Hur upplevde du köket med att montera? :)
Snyggt :)
Tack :)
Vi installerade inte själva men montören svor lite och sa att IKEAs gamla kök var bättre.

Kaklade och la golv gjorde vi dock :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
SBH skrev:
frukost eller havreflarn på g?
Haha japp, havregrynsgröt till frukost. Fancy fancy :)

Dyrt att renovera kök :)
 
leson76 skrev:
Vi installerade inte själva men montören svor lite och sa att IKEAs gamla kök var bättre.
Frugan och svärfar monterade ihop en hög med bänkskåp i helgen och visst är de första som vanligt lite tidskrävande men med nya masonitbaksidan så blir det ju ändå mycket bättre än tidigare. Sedan svor de båda lite pga några små plastklips som håller ihop masonitbakstycket med metallstaget i övre bakkant, de var tydligen lite trixiga att få dit. Igår slängde frugan själv ihop ytterligare 3 bänkskåp och det gick galant och hon har tidigare aldrig ens använt skruvdragare...

Vi har inte börjat sätta upp dem på väggen ännu men kommer inte använda Ikeas nya hängskenor utan montera dem på det gamla vanliga sättet med en trälist på väggen under bänkskåpen i bakkant.

Så om min fru fixar detta så enkelt så lär de flesta andra också göra det. ;) (med reservation från att hänga prylarna på väggen, där bör man ha lite bättre koll och gärna en krysslaser...)
 
Jo, monterade ihop skåpen gjorde vi å. Det trixiga är få dem 100% raka, annars är det ganska enkelt. Bra också att sätta ihop dem själva innan hantverkaren kommer, så att man säkert vet att man fått med sig allt.
 
Just satt in ikeakök. Är mycket nöjd! Det enda jag inte gillar är sockeln i plast så den har inte kommit dit än. Fantastiskt bra gångjärn. Enkla att skruva dit och passar i de hål som är. Superenkla att justera. Ni som har de andra gångjärnen måste ha fått fel. Det är inte de nya! Se bild. Härligt Också att luckor och lådor stänger sig själva sista biten mjukt och fint.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker de nya socklarna är ett steg i rätt riktning, plast är bättre än spånskiva som bara blir vattenskadade. (Jag har bytt ut ett antal sparksocklar i spånskiva genom åren hos kunder). Den låga höjden gör sig bra ihop med vitvarornas sockel, tyvärr opraktiskt höjd för just rördragning.

Upphängningskenan är ovant, inte helt säker på att det är till det bättre. Att det inte finns justeringsmöjligheter inne i skåpet ser jag som positivt, om det fanns det så har man ju utgått ifrån att skenan har monterats snett??

De vita skenorna i överkanten på skåpen är skitbra inget snack om saken, robust.

Bänkskivor som är 635 mm djupa? ett genidrag hos IKEAs ekonomiavdelning , men de pissar folk i ansiktet som måste välja just deras bänkskivor. Och inga traditionella diskbänkar den här gången heller...suck, varför?

Och till sist detta med 20 cm intervaller i storlekarna... NEJ.

Slutsummering: sämre kök med några få förbättringar, och fler byggtimmar.
 
Hur är det med de gamla ikeaköken, börjar de se dassiga och slitna ut efter 5-6 år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.