Status
Tråden går ej att kommentera.
ImageUploadedByByggahus.se1384351671.376919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det detta du funderar över? Så här ser det ut under min diskbänk, var tvungen att såga lite men det berodde mest på att mina rör kom upp lite långt från väggen, annars kan du nog nyttja öppningen bakom.
 
Hmm, ok, för så ser ju inte alls bilden ut på ikea

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99915705/

Men sen är ikea tyvärr inte alltid helt bra på det här med bilder. Tvärtom tycker jag att de ofta har alldeles för lite bilder på sina produkter.
 
Anders_Nilsson skrev:
Detta är ungefär lika begåvat som när Apple byggde in batteri och minne på iPhone. Typiskt exempel på att en ny mellanchef måste sätta sitt bomärke och göre en produkt"utveckling" som egentligen inte behövdes. Köksskåp är liksom ett färdigutforskat område. Fast styckpriset för IKEA sjunker säkert några kronor. Enda hjälpen mot sådant här är att folk slutar köpa.
Lite sent svar och OT men batteriet på iphone är inte särskilt inbyggt. På 4-serien är det två skruvar som ska man måste lossa för att bakstycket kunna lyftas av och batteriet ska friläggas. Tar 2-3 minuter att byta. På 5-serien är det också två skruvar men här lyfter man framsidan istället, något krångligare då den ibland kräver lite övertalning för att lossna. Tidsåtgång 5 minuter.

Den som tappat en Xperia i golvet så att den exploderar i ett moln av plastluckor och sedan får krypa runt under bordet och leta batteriet inser fördelarna med Apples konstruktion ;)
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
MMR skrev:
Hmm, ok, för så ser ju inte alls bilden ut på ikea

[länk]

Men sen är ikea tyvärr inte alltid helt bra på det här med bilder. Tvärtom tycker jag att de ofta har alldeles för lite bilder på sina produkter.
Det var en bild från 80-skåp, såhär ser det ut i tvättstugan där det sitter 60-skåp. Röris tog bort metallgallret längst ner.
ImageUploadedByByggahus.se1384366005.402686.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Octavianus skrev:
6- 7: Varför skulle du behöva justera skåpen? Du ha ju hängt upp en skena som är justerbar Har du satt upp den som du ska behöver inte skåpen justeras utan allt är färdigt. Tycker du det är besvärligt med skena så skippa den och montera utan. DET HADE DU SETT ATT DU KUNDE OM DU LÄST BRUKSANVISNINGEN.
Du verkar ju inte alls förstå vad det handlar om. Visst, skenan kan du montera och få rak mot en vågig vägg genom att lägga något mellan skena och vägg MEN väggskåpen blir ju inte att hänga i lod då du inte kan justera ut dem i nederkant. Skåpen kommer luta ut i överkant och in i nederkant. Kass. Skenan i sig är inte justerbar för fem öre efter att du skruvat fast den och det enda du kan göra med skåpen är att skjuta dem i sidled. Spelar ingen roll hur rak skenan är och hur mkt i våg den är om väggen är vågig, då hänger skåpen som ett plockepinn.
Och ja, jag vet vad jag pratar om.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Skenan slänger man väl åt skogen och sen sätter man väl en regel som man ställer skåpen på som man brukar göra?
 
raveper skrev:
Skenan slänger man väl åt skogen och sen sätter man väl en regel som man ställer skåpen på som man brukar göra?
Skenan är för överskåpen...
 
eleson skrev:
Skenan är för överskåpen...
Skenan är för vägg, hög och bänkskåp. Det är tanken, sedan om man jobbar så med den det är ju valfritt :)
 
Då gör man väl likadant med överskåpen. Sen skruvar man bort regeln och vips är det klart.
 
stiga skrev:
Skåpen kommer luta ut i överkant och in i nederkant. Kass.
Det justerar man ju med benen?
Jag förstår inte riktigt aggressionen mot skenan, den är ju valfri att använda (och inget unikt för ikea). Det kan väl inte vara dåligt av Ikea att man har tillför ett nytt alternativ som åtminstone på hyfsat raka väggar gör det betydligt enklare att montera. Gillar man det inte är det ju bara att montera som vanligt.
 
Snailman
Ni har ju skrivit om hålen på baksidan och bottnen som ikea har i sina diskbänkskåp, har jämfört stommarna lite om man tänkt köpa vanliga bänkskåp för att slippa hålen, då är det tydligen så att metallskenorna som sitter upptill ser olika ut, de för diskbänkskåpen är kraftigare och är inte så platta utan är mer som en vinkelskena, det går att se här

vanligt skåp
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50205626/#/10205633

diskbänkskåp
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20205543/#/50215475

skenorna kanske finns som reservdelar?
 
Men att bara ha det sistnämnda skåpet i sitt sortiment och förvilla folk att köpa detta som ett diskbänkskåp är ju en katastrof i sig när man snackar så mycket idag om täta vaskskåp och regler för detta...
Det är ju totalt omöjligt att få tätt i dessa skåpen !

http://www.sakervatten.se/branschregler


...och JA, jag har hört att Ikeas duktiga säljare säger att man ska ta ett underlägg som egentligen är avsett som droppskydd till diskmaskiner, och lägga under vaskskåpet...
MEN...hur man ska kunna göra detta och täta runt rören som oftast kommer upp ur golvet har de inte berättat !
Det känns bara som ett dåligt försök från deras sida att rätta till något de missat.

Det finns ju t.ex dessa på marknaden...

http://tollco.se/vattenskydd_produkt.php?prdCat=1&product=21

http://www.stosett.se/vara-produkter/tatningsset-for-diskbanksskap/
 
Hej,
Har haft nöjet att tillsammans med sonen sätta upp ett Ikea Metodkök i sommar. Trots det man kan bli lite irriterad över så får man oerhört mycket för pengarna. Skulle man skada en lucka och vara tvungen att köpa en ny så har man ju faktiskt råd.

Bra med lägre sockel var min första tanke och det tycker jag fortfarande men den är för låg med sina 8 cm. Jag slår i tårna nu när jag arbetar i köket. Mitt tips: höj benen till 9 cm och köp bänkskivor någon annanstans där du kan få 30 mm tjocklek. Ikea har ju vissa bänkskivor som är 28 mm men, hör och häpna, dessa kan man inte måttbeställa utan bara köpa rakt av och såga själv. Våra bänkar har nu totalhöjden 91 cm i stället för de rekommenderade 92 - vi är korta i familjen. Vi köpte riktiga stenskivor av en stenfirma. De är 30 mm tjocka, i stället för Ikeas 40 mm, vilket gör vikten 25% lättare: mindre miljöbelastande vid transport och de stackars killarna behövde inte slita med så stor tyngd vid inbärningen.

Vi köpte en heltäckande 30 mm hög diskbänk och då vi tog för givet att man måste använda upphängningsskenorna så blev beställningsmåttet 635 mm djup vilket resulterade i att den blev svindyr. Nu har Decosteel (Decolight) och Stala tagit sig samman och erbjuder djupet 635 mm som standardmått vid "specialbeställning".

Mitt råd ur både kvalitets- och ekonomisk synpunkt är att försöka hitta en minimum 620 mm djup begagnad rostfri diskbänk. Det fungerar om man skippar uppsättningsskenan som bygger 10 mm och om man köper den tunnare luckan Veddinge.

Vattenskydd diskbänkskåp: Vi köpte ett vanligt 80 cm bänkskåp och inte det som Ikea säljer som diskbänkskåp. Då blev det hål i bottenskivan bara där det behövdes. Under skåpet, på golvet, la vi ett golvskydd avsedd för 90 cm bred kyl/frys side by side. Vi gjorde hål för avloppet i golvet och "siliconade" sedan. Fungerar jättebra.
 
bjolo360 skrev:
Det justerar man ju med benen?
Jag förstår inte riktigt aggressionen mot skenan, den är ju valfri att använda (och inget unikt för ikea). Det kan väl inte vara dåligt av Ikea att man har tillför ett nytt alternativ som åtminstone på hyfsat raka väggar gör det betydligt enklare att montera. Gillar man det inte är det ju bara att montera som vanligt.
Ja, bänkskåpen justerar du med benen. Det är när du kommer till väggskåpen som det blir trubbel jämfört med exempelvis HTH som har justeringsmöjligheter i botten på skåpen.
 
stiga skrev:
Ja, bänkskåpen justerar du med benen. Det är när du kommer till väggskåpen som det blir trubbel jämfört med exempelvis HTH som har justeringsmöjligheter i botten på skåpen.
Nja... i toppen på skåpen... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.