Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L
Är diskmaskinsbenen justerade till sin högsta höjd?
 
Detta beror lite på hur man vill ha täcksidan/ golvsockeln. Är täcksidan längre och maskinen står högre upp finns risken att den kommer ta i, i nederkant så att luckan ej går att öppna.
 
Min diskmaskin gick att höja mot bänkskivan.
 
Man äventyrar ju aldrig en produktgaranti genom egna utsvävningar från monteringsanvisningen! Jag tänker då aldrig mer montera något annat än IKEA's kök. ImageUploadedByByggahus.se1383754539.897587.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
leson76 skrev:
[bild]

Någon som har tips på hur man snyggast "fyller upp" det tomrum som skapas med IKEAs nya högre bänkskåp?
vad för märke på maskinen. den torde gå att höja
 
En säljare i en köksbutik påstod idag att IKEA´s lådskenor från Blum skulle vara tunnare än Blum-skenor på andra kök.

Är det någon som vet något om detta? Bara något han hittar på?
 
Mikael_L
Ja konkurrenter brukar ju alltid veta så mycket sanningar om de de konkurrerar med ... har jag märkt ... :D :p
 
Jag har ju svårt att tänka mig att så är fallet, tror ju inte att Blum köper in tunnare plåt för att tillverka till IKEA...

Men men, konstigare saker har väl hänt! =)

Jag tror alltså inte på det själv, men vore intressant att höra om någon annat hört/vet något.

Vad jag kan läsa/se mig till så är det ingen skillnad på skenorna hos de olika köksleverantörerna.
 
Vänd på det så här. Av allt som går sönder i ett kök, hur ofta har någon hört något om låd skenorna?
Om det är sant, kudos till Ikea för produkt optimeringen.
 
Mina svar kommer från en kökssäljare som är trött på kunder som gnäller en jävla massa utan att inse att de själv som inte kan läsa en bruksanvisning. Därför är kanske min ton onödigt tråkig emellanåt, det ber jag om ursäkt för på en gång.

Nu orkar jag inte läsa precis alla svar i tråden. Men det är tråkigt att du fått tag i en säljare på IKEA som inte kan sitt sortiment så bra, samt som hantverkare är för självgod för att läsa bruksanvisningen. De flesta av punkterna du rabblar upp som allvarliga fel är ju mest nonsen, vissa har du dock fog för.

1: Sockeln i plast är inge vidare att kapa i, men är i plast för att hålla i 25 år, dvs den fläks inte upp av vatten som en sockel i spån gör.

2 - 3 : Du verkar ha fått gångjärn för inbyggd kyl och frys. Antingen är du klåpare som inte kan sätta rätt gångjärn på rätt plats. Men är alla likadana så är det säljaren på IKEA som är klåpare. Bör gå att reklamera.

4: Du har fått fel höjd på lådorna, det ska vara en högre höjd. Det finns dessutom sidor att fylla hålet i de djupare lådorna med, det utrymme som blir av den övre stången och själva lådan. Säljfel av IKEA och bör går att reklamera, men du som erfaren köksmontör borde ha insett det om du läst bruksanvisningarna, och kunnat åtgärdat det innan du monterade dem.

5: Anledningen till metallribban är att få mer plats i skåpet för smålådorna, samt lådbelysningen. Att de skulle vara för klena köper jag inte. Skåpet används aldrig utan bänkskiva, och den stabiliserar upp allt.

6- 7: Varför skulle du behöva justera skåpen? Du ha ju hängt upp en skena som är justerbar Har du satt upp den som du ska behöver inte skåpen justeras utan allt är färdigt. Tycker du det är besvärligt med skena så skippa den och montera utan. DET HADE DU SETT ATT DU KUNDE OM DU LÄST BRUKSANVISNINGEN.

8: Djupet på skåpen ser jag inte som något hinder. Dels dröjer det inte länge innan konkurenter anpassat sig, och du kan köpa en 635 mm djup bänkskiva på Bauhase. Men ska du ha en enklare laminatskiva billigt och kapa själv, så finns det många på IKEA att välja bland. Vill du ha mer exklusiva skivor vare sig det är från IKEA eller annan leverantör måste du iaf måttbeställa och då har djupet ingen betydelse. Att många köpa för grunda skivor är ju bara klantigt, man tar väll reda på vad man ska köpa med vilka mått osv innan man köper dem.

9: Har håller jag med dig dock. Onekligen rackigt löst. Dock inte sämre än Faktum, fast det va kasst redan då.
 
  • Gilla
stefan_gsx och 3 till
  • Laddar…
Hej!

Tänkte även jag komma med några synpunkter när det gäller ikeas nya köksserie Metod.

Jag köpte 3 bänkskåp av vad jag förstår nu, en billigare variant, den som kallas förvara.

Vad är sämre?

1. Bruksanvisningen tog ett tag att förstå, jag fick först montera fel för att sedan göra rätt. Den är otydlig och opedagogiskt gjord. När man väl har fattat den så funkar det, men risken för missförstånd är överhängande vilket inte bådar gott för den genomsnittlige Ikea kunden.

2. På mina bänkskåp så går lådorna trögt (inte alla, så det är inte ett genomgående fel utan helt random), som om skåpen är skeva eller att skenorna är för tajta mot "lådskenorna" De känns dessutom väldigt billiga och rangliga. När man stänger lådan så känns det som om det är det billigaste smäcket från Rusta. Ikea har tydligt sänkt sin lägsta nivå till en nivå jag inte trodde dom kunde sänka sig till.

3. På de minsta lådorna som är 10 cm har man gjort en konstruktionsmiss. När man ska skruva fast "låddelen" i lådfronten så kommer man helt enkelt inte åt. Justeringmekanismen är i vägen, och man måste snedda in skruven (allt enligt Ikeas montageanvisning) vilket gör att man, antingen förstör skruven eller hålet.

4. Justeringsmöjligheterna på lådorna i förvara serien är det sämsta jag vart med om, det skulle vart bättre om det inte fanns några, då hade man iaf sluppit punkt 3. När jag försökte justera en låda så drog jag av skruven till denna.

5. Jag blev besviken och förvånad att få 2 lådbottnar där alla hål inte var förborrade, jag kunde lösa det själv, men ändå oacceptabelt.

Vad är då bättre? Egentligen inget, jag får isåfall ta upp en sån banal sak som en perforerad linje på baksida skåp som man vet var man ska sätta spikarna, det var väl den isåfall.
 
När jag köpte 4 bänkskåp förra fredagen så var säljarens 1a fråga "Vad ska det användas till? Kök -daglig användning eller enklare typ sommarstuga ?"
Det var endast enklare användning han rekommenderade "förvara", annars ansåg han att "maximera" var det man skulle köpa.
 
Ang. klenare lådor än BLUMs standardsortiment så har det i alla fall varit så tidigare. BLUM har stomskenor som klarar 30, 50 eller 65 kg. Vad IKEAs variant klarar idag har jag inte lyckats hitta men den varianten som Hettich tillverkade till Faktum klarade 20 eller 25 kg tror jag. På den tiden då BLUM tillverkade åt IKEAs Faktum var det också skillnader på stomskenorna. IKEA har en hålbild som inte stämmer med BLUMs standardsortiment.
Någon som vet hur tjock lådbotten är i Metod? Till Faktum var botten tunnare än till BLUMs standardsortiment.
Kort sagt, IKEA har ett eget för dem specialtillverkat sortiment och kan ha det då de är stora kunder till BLUM. Andra kökstillverkare är hänvisade till BLUMs standardsortiment och det är rejälare.
Vad gäller gångjärnen så har jag inte sett någon skillnad på dem, det verkar vara CLIP top.
 
Det är en Bosch, vi hittade till slut ett par väl dolda ben som gick att höja mer än de två främre :)
 
Fråga till er som monterat Metod diskbänksskåp. På bilderna ser det ut som att baksidan är helt stängd, till skillnad från Faktuom (som jag själv har i mitt kök). Faktum är ju öppen på nedre halvan för att underlätta indragning av VVS mm. Finns möjligheten i Metod eller är det såg som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.