Status
Inte öppen för fler kommentarer.
n_sandstrom skrev:
....
Att man tex är låst till 80cm överskåp med en vanlig svensk takhöjd på 240 är bara löjligt. Konstigt att jag inte ett ett enda demokök i deras varuhus med takhöjd under 3 meter.

För att inte tala om dom 34 cm passbit vi skulle behöva i vårt kök med 4 meter bänkyta.
Meningen är väl att man ska kombinera två stommar om man vill ha högre, t.ex. ett 60+40 om man vill ha 100, 60+60 för 120 osv. Det är ju det som är grejen med METOD att man kan vrida och vända och kombinera stommarna fritt (nästan) och välja att smacka på en låda eller lucka eller dörr.
Måste säga att jag blev imponerad över just detta och hur mycket det måste varit att tänka på när man designade skåpen.

Sen istället för 34 cm passbit kan man ju sätta in ett 20 skåp och ha 14 cm passbit.
 
Fli skrev:
Meningen är väl att man ska kombinera två stommar om man vill ha högre, t.ex. ett 60+40 om man vill ha 100, 60+60 för 120 osv. Det är ju det som är grejen med METOD att man kan vrida och vända och kombinera stommarna fritt (nästan) och välja att smacka på en låda eller lucka eller dörr.
Måste säga att jag blev imponerad över just detta och hur mycket det måste varit att tänka på när man designade skåpen.

Sen istället för 34 cm passbit kan man ju sätta in ett 20 skåp och ha 14 cm passbit.
Det finns väl färdiga stommar på 100 också, om jag inte minns fel. Men hur bra man än kombinerar så kommer det inte få mitt tak att växa med dom extra centimeterna som behövs. Det finns en anledning till att Faktum hade väggskåp på 92 cm, inte 80 eller 100.

Då får jag klyva 20-skåpet i mitten, och sätta en del på varje länga i hörnköket..
 
Campar skrev:
Det jag fortfarande funderar över och som jag har funderat mycket på innan den här tråden är avloppet.
Jag kommer ha ett vinkelkök på vardera ca 4m från innerhörn.
Mitt avlopp kommer upp just i det innerhörnet och jag vill sedan ha en diskho åt varje håll (3m åt ena hållet och 2m åt andra hållet.)
Jag undrar faktiskt hur jag ska få till det på ett vettigt sätt?

Ni som i tråden har byggt nytt IKEA kök, gick det bra med avloppsdragning?

//Niklas

Jag hade inga problem att få in avloppet, men hade betydligt kortare avstånd. Ett tips kan vara att överväga 70cm djupa bänkskivor, och montera skåpen 10cm från väggen. Den extra arbetsytan är fantastiskt användbar.
 
  • Gilla
Annen och 1 till
  • Laddar…
n_sandstrom skrev:
Det finns väl färdiga stommar på 100 också, om jag inte minns fel. Men hur bra man än kombinerar så kommer det inte få mitt tak att växa med dom extra centimeterna som behövs. Det finns en anledning till att Faktum hade väggskåp på 92 cm, inte 80 eller 100. Då får jag klyva 20-skåpet i mitten, och sätta en del på varje länga i hörnköket..
Vi löste den problematiken med att ha 10cm högre till skåpen på en del av bänken, och 10 cm lägre på de ytor där man inte arbetar lika mycket. På så sätt fick vi in en blandning av 80 och 100-skåp. Men det hade varit lättare om överskåpen inte var så djupa som de är.
 
n_sandstrom skrev:
Det finns väl färdiga stommar på 100 också, om jag inte minns fel. Men hur bra man än kombinerar så kommer det inte få mitt tak att växa med dom extra centimeterna som behövs. Det finns en anledning till att Faktum hade väggskåp på 92 cm, inte 80 eller 100.

Då får jag klyva 20-skåpet i mitten, och sätta en del på varje länga i hörnköket..
Ja 92 cm måste jag erkänna blir svårt utan att ta till sågen :)
 
Många åsikter om Ikea nya mått.
Visst, det är inte standard. Men qvik har dina xl och xxl kök även de med större mått. Jag med mina 189 cm i strumplästen gillar att arbetsytorna åker uppåt. Och även att ytorna blir bredare/djupare än 60 cm. Syftet med köket är ju att använda det, inte montera det.
Finns det någon ny standard etablerad ännu?
Men visst är det bra om det går att montera ... (y)
 
Niclas Jonsson skrev:
Skit är skit och snus är snus.

Har monterat många olika fabrikat, och rekommenderar Vedum. Hög kvalité, och rätt bra pris efter rabatter eller förhandling. Tex ger de 25 % till alla medlemmar i HSB... Har ingen personlig koppling till Vedum, bäst att säga.
Funderar på IKEAS nya skena, kan det inte vara så att justerbara skåpsfästen går att köpa till? Borde ju passa deras affärsmodell... Men sockeln, hallå, den är inte framtagen av någon som begriper det minsta om hur ett kök anpassas på plats! Kommer ställa till mycket problem för oerfarna gör-det-självare.


har även jag ett vedum kök, gick smidigt att montera. men trodde faktiskt att den väggskenan skulle vara ett bra på hit av ikea. slippa alla reglar osv, men där ser man
 
Campar skrev:
Det jag fortfarande funderar över och som jag har funderat mycket på innan den här tråden är avloppet.
Jag kommer ha ett vinkelkök på vardera ca 4m från innerhörn.
Mitt avlopp kommer upp just i det innerhörnet och jag vill sedan ha en diskho åt varje håll (3m åt ena hållet och 2m åt andra hållet.)
Jag undrar faktiskt hur jag ska få till det på ett vettigt sätt?

Ni som i tråden har byggt nytt IKEA kök, gick det bra med avloppsdragning?

//Niklas
Det är just i dessa fallen det ofta blir jätteproblem och 80mm räcker sällan till för att förflytta avloppsrören. :(


MUSS skrev:
Kan du förklara lite närmare vad GDS varianten innebär?

Är det en speciell butik eller via internet beställning? Går det att då ett GDS kök uppritat i butik och hemlevererat i platta paket?
GDS = GörDetSjälv och betyder precis vad det står för att man gör det själv. :)
Ritar och designar det via webben och beställer det själv.
Dock kan man få en del hjälp i butikerna som jag förstått det om än inte lika mycket som när man köper ett "vanligt" kök tror jag eftersom priserna är så pass pressade så det inte finns ekonomi i detta om jag tolkar det rätt.


Fli skrev:
Meningen är väl att man ska kombinera två stommar om man vill ha högre, t.ex. ett 60+40 om man vill ha 100, 60+60 för 120 osv. Det är ju det som är grejen med METOD att man kan vrida och vända och kombinera stommarna fritt (nästan) och välja att smacka på en låda eller lucka eller dörr.
Måste säga att jag blev imponerad över just detta och hur mycket det måste varit att tänka på när man designade skåpen.
Problemet som nog inte Svenssons ser är att man i normalkök har 1400mm till underkant på väggskåpen och då man i de flesta hus har 2400 till taket så tvingas man köpa deras 800 höga skåp och få en takanslutning på hela 20cm upp mot taket då man inte får plats med 1000mm skåp eftersom man inte kan bygga ända upp till taket.


arkTecko skrev:
Jag hade inga problem att få in avloppet, men hade betydligt kortare avstånd. Ett tips kan vara att överväga 70cm djupa bänkskivor, och montera skåpen 10cm från väggen. Den extra arbetsytan är fantastiskt användbar.
Detta är ett bra tips till folk som jag själv brukar föreslå just för att få den extra bänkytan som är värdefull om man har möjlighet till det, men de flesta backar då bänkskivorna blir betydligt dyrare på specialmått. :(


arkTecko skrev:
Vi löste den problematiken med att ha 10cm högre till skåpen på en del av bänken, och 10 cm lägre på de ytor där man inte arbetar lika mycket. På så sätt fick vi in en blandning av 80 och 100-skåp. Men det hade varit lättare om överskåpen inte var så djupa som de är.
Nu har jag inte satt mig in speciellt mycket i Ikeas sortiment men blir det inte problem om man har en uppställning med både högskåp och väggskåp då ?
I normalfallen ska ju väggskåpens ovankant linjera med högskåpens ovankant och det blir ju ett problem om man väljer att höja väggskåpen.
 
En fråga angående vitvaror till det nya IKEA köket.
Är det någon som vet om alla olika märken passar in i stommarna eller dom har gjort så att bara deras egna passar?

Jag vill ju inte låsa mig till att behöva köpa vitvarorna på Ikea så länge mitt nya kök håller.
 
Kan bara föreställa mig att de fungerar eftersom bredderna på stommarna i dessa fallen är desamma som tidigare.
 
BaskeIF skrev:
En fråga angående vitvaror till det nya IKEA köket.
Är det någon som vet om alla olika märken passar in i stommarna eller dom har gjort så att bara deras egna passar?

Jag vill ju inte låsa mig till att behöva köpa vitvarorna på Ikea så länge mitt nya kök håller.
Hoppas dom har gått ifrån det nu. Det är ju så på gamla Faktum. Skulle det vara så att IKEA fortsätter att göra det "omöjligt" att använda andra märken än deras egna vitvaror räcker det för mig för att helt rata deras kök!

Men jag vet inte hur det är med det nya köket...
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Campar skrev:
Det jag fortfarande funderar över och som jag har funderat mycket på innan den här tråden är avloppet.
Jag kommer ha ett vinkelkök på vardera ca 4m från innerhörn.
Mitt avlopp kommer upp just i det innerhörnet och jag vill sedan ha en diskho åt varje håll (3m åt ena hållet och 2m åt andra hållet.)
Jag undrar faktiskt hur jag ska få till det på ett vettigt sätt?

Ni som i tråden har byggt nytt IKEA kök, gick det bra med avloppsdragning?

//Niklas
öppna golvet eller flytta avloppet i väggen, eller bygg en falsk vägg bakom skåpen och köp djupare bänkskivor. Sockelhöjden gör att det blir svårt att dra ett 75
mm avloppsrör, vilket ändå är den storlek man föredrar. Detta tycker jag som vvs'are är den största försämringen med köken. Det en hel del extra arbete.
 
katten12 skrev:
Skulle aldrig i mitt liv rekommendera ett HTH kök till någon! Det om något är ren skit till på tok för mycket pengar!
Hade en god vän som köpte HTH kök de har efter bara 1½ år redan bytt ut köket för att det höll inte! De köpte ett ek kök, ekfaneren började spricka upp och ramla av efter bara ½ års användning av köket. HTH tog det inte på garantin då deras kök tydligen inte tål vatten och skall inte användas i en fuktig miljö. Lycka till med att inte få ånga på skåpet ovanför spisen eller vatten på skåpet under diskbänken..
Då ekfaneren sprack kom ju vatten till det underliggande träet så började svälla så efter ett år hade alla köksluckorna som satt mot golvet en kant som var uppsvälld pga moppa golvet kan du också glömma med dessa kök inte ens det lilla vattnet tål dem!
Montera detta köket var mer eller mindre en mardröm då stommarna inte riktigt stämmer måttmässigt de diffar några milimeter från varandra vilket gjorde att antingen har du ett snett kök eller så får man vackert börja såga och försöka anpassa köket, för om du har ett utrymme på 2 meter och har tänkt att få in luckor på dessa 2 meter, beställt luckor som skall passa in på 2 meter så står du ändå där i slutändan och inte får in den sista luckan pga de andra diffar för mycket.
Förskruvade hål i luckorna supersnmart ide för snabb montering av beslagen. Problemet är bara att när du använder köket så blir dessa förborrade hål större oh större och större och tillslut sitter dina beslag knappt fast utan kan rotera och sitta snett.
Lådor dem ska man väl ha bestick i och kunna dra ut? Nej inte om man har ett HTH kök lådorna lossarna från fronten och går sönder i hörnena så en dag drar du ut dina låda och så säger det Pang! Så har hela lådan brustit och alla dina bestick är på golvet och dina ömmma tår som blev spetsade av x anal gafflar.
HTH må vara snygga men det är det enda de är , de är inte till för att användas så som ett kök används de håller dem inte för. Då kämpar jag hellre lite mer med montering och bara kan handla IKEA prylar men jag får iaf ett kök som håller.
Tror helt ärligt att det är handhavandefel från dina vänner. Det handhavande du beskriver kräver ett rostfritt restaurangkök alternativt hurtsar och mekbänk från en verkstad. Alla kök oavsett fabrikat går sönder av felaktigt och ovarsamt handhavande.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
stiga skrev:
Tror helt ärligt att det är handhavandefel från dina vänner. Det handhavande du beskriver kräver ett rostfritt restaurangkök alternativt hurtsar och mekbänk från en verkstad. Alla kök oavsett fabrikat går sönder av felaktigt och ovarsamt handhavande.
Nja, Innan HTH säger att det är handhavandefel att öppna en diskmaskin i ett HTH kök, så delar jag nog bilden att skåpluckor skall tåla det...
 
eleson skrev:
Nja, Innan HTH säger att det är handhavandefel att öppna en diskmaskin i ett HTH kök, så delar jag nog bilden att skåpluckor skall tåla det...
Kan du inte utveckla vad du menar ?
Vilka luckor tål inte att man öppnar diskmaskinen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.