Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Bra info Paul!
Jag är intresserad av den allmäna kvalitetkänslan på det färdiga ikeaköket jämfört med andra?
Lådor dörrar?
Hur väl håller det ihop efter några år
Hur är det med faneret och limmet osv.?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hej,

Väldigt bra info, tummen upp för det @Paul-Staffanstorp (y).
Dock så tycker jag att kunden du monterat köket åt snålat in på små detaljer som påverkar monteringen en aning.
Gångjärnen finns i t.ex tre andra modeller, dessa kan du enkelt justera med mejsel, prisskillnaden är 20-30:-/gångjärn.
Lådorna du nämnde finns i låg, medel och hög. Att kunden valde en medium låda till denna stomme förstår jag inte.

Djupet på stommarna kan jag hålla med om är en ren flopp, anledningen varför man väljer kök från IKEA är just för prislappen. Det går iofs alltid att beställa måttanpassade granitskivor i dessa bredder utan problem, blir ju dock en helt annan prisklass.

Men jag förstår vad du menar, det blir något helt annat när man hela tiden har en deadline att passa för att inte behöva pusha på nästa jobb som är inplanerat.
Kommer själv köpa ett kök från IKEA nu i dagarna, och anser att man som en händig hemmafixare kanske ser på detta på ett annat sätt.
 
  • Gilla
Videonisse och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
templar skrev:
----
OA12 och OA14 på din avatarbild? :)
 
OA5 typ 2 OA14
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
ironpower och 1 till
  • Laddar…
Jag har iofs bara monterat 1 högskåp från IEKAs metod serie men känner inte inge allt som kritiseras här.

Jag har saxat valda delar från Paul, det som jag utlämnar har jag ingen erfarenhet av eller kritik emot.
Paul-Staffanstorp skrev:
1.
För det första... hur kan man i dagens miljötänkande samhälle gå över till en plastsockel ???
Dessutom av ihålig plast vilket gör att man har grava problem att såga ner den på höjden om golvet lutar vilket händer väldigt ofta.
Nästa sak med socklar som är typ 6-7mm tjocka är att de inte ens täcker eventuell rörelsefog på ett golv lagt efter att inredningen är monterad.
Rörläggarna är tokiga då man bara har 80mm fritt under skåpen vilket gör det väldigt svårt att ändra rördragningarna vilket ofta behövs vid renoveringar.
Tyvärr fick jag ingen bild på benen men det ska även nämnas att de är en stor katastrof.
den delen av benen som ska sättas under skåpen och som man sedan sätter själva benet i är så pass tunn så benet sticker knappt in mer än 5-6mm i plattan vilket gör att de ramlar av jättelätt.
Benets platta är försedd med pluggar som ska hålla den på plats under skåpet...MEN...de har även pluggar på andra halvan där "nästa skåp" ska vila vilket gör att det är extra drygt att försöka få dit efterföljande skåpet då det dessutom ska passas in i dessa pluggar med sina hål.
Det är väl inget krav att använda IKEAs sockel? Men den i plast suger, jag kapade min på höjden och den sitter inte bra nu. Blir nog en egentillverkad senare.

Paul-Staffanstorp skrev:
3.
Gångjärnen har de ändrat och verkligen gått tillbaka till år 1 då de tagit bort snabbfästet och justerskruvarna så att man inte snabbt och enkelt kan haka av luckorna och haka på dem igen.
Nu måste man släppa en skruv på varje gångjärn för att kunna lyfta ur luckorna och sen ska man ha jobbet med att justera in luckorna igen varje gång man haft av en lucka.
Dessutom inget snabbfäste där de fästs på luckan heller längre.
Det här känner jag inte alls igen utan de gångjärnen jag fick med var det snabbfästen för och bra justermöjligheter. Som någon annan skrev verkar det finnas flera gångjärn att välja mellan.

Paul-Staffanstorp skrev:
4.
Varför ändra och ha en gigantiskt hög lådfront nertill och ha två små uppe när den nedersta lådan är så låg i sig trots sina lågt placerade relingar så man ändå inte kan förvara speciellt mycket i den utan att det ramlar ur på sidorna.
Som sagts tidigare är det här ett val av den som beställt, lådorna finns i flera storlekar och med påbyggnader om man så vill. Dessa tycker jag (som amatör) verkar riktigt trevliga.

Paul-Staffanstorp skrev:
7.
Metallskenan som ska fästas på väggen men eftersom där inte finns några justermöjligheter på beslagen så är det superviktigt att denna skena kommer 100% i våg samt även rak efter väggen så man måste se till att lägga bakom skenan när den sätts upp ifall väggen är som böljan blå... ;)
Mycket omständigt monteringsförfarande.
Mitt högskåp fästes på "gammalt hederligt" sätt med skruv istället för skenan, så bör väl gå att göra för ett helt kök om man inte vill använda skenan? Allt följde med och var till och med beskrivet i papprena som IKEA skickade med.

Paul-Staffanstorp skrev:
8.
Eftersom man har metallskenan bakom så släpper skåpen 10mm från väggen och med 590mm djupa stommar ligger då framkanten på stommen 600mm från väggen där de flesta andra på marknaden har 565mm från väggen.
Bänkskivor brukar man lägga med ett överhäng på 35mm framför stommens framkant vilket i normalfallen då blir att man lägger skivor som är 565+35 = 600mm
MEN... på Ikeas variant så behöver man bänkskivor som är 600+35 = 635mm !!
I princip ingen bygghandel saluför så djupa bänkskivor utan då får man specialbeställa eller tvingas handla av Ikea som väl troligtvis har det.
Det här låter faktiskt riktigt dumt och något jag inte insätt när jag planerat för att byta resten av mitt kök.

Jag tycker absolut det finns sånt som ska kritiseras med IKEAs nya kök, men allt som tas upp här kan inte skyllas på IKEA utan är något som beställaren får ta på sig enligt mig.
 
  • Gilla
Videonisse och 2 till
  • Laddar…
Fli skrev:
Det här låter faktiskt riktigt dumt och något jag inte insätt när jag planerat för att byta resten av mitt kök.

Jag tycker absolut det finns sånt som ska kritiseras med IKEAs nya kök, men allt som tas upp här kan inte skyllas på IKEA utan är något som beställaren får ta på sig enligt mig.
Då är det bra att Paul-Staffanstorp påpekar problemen så vi som kunder ser upp innan vi bestämmer oss. (y)
 
  • Gilla
237 och 1 till
  • Laddar…
På ikea.se står det att djupet på stommen är 60 cm djup medans Paul påstår att den är 59 cm, har ikea räknat in skenan då?

Ikeas bänkskivor är 63,5 cm så om man monterar utan skena borde det funka med en 62,5 cm bänkskiva som det finns endel av.

Men riktigt fult att göra dom en centimeter djupare bara för att inga andras bänksivor ska passa.
Faktum stommarna var 58 cm djupa.
 
katten12 skrev:
Skulle aldrig i mitt liv rekommendera ett HTH kök till någon! Det om något är ren skit till på tok för mycket pengar!
Hade en god vän som köpte HTH kök de har efter bara 1½ år redan bytt ut köket för att det höll inte! De köpte ett ek kök, ekfaneren började spricka upp och ramla av efter bara ½ års användning av köket. HTH tog det inte på garantin då deras kök tydligen inte tål vatten och skall inte användas i en fuktig miljö. Lycka till med att inte få ånga på skåpet ovanför spisen eller vatten på skåpet under diskbänken..
Då ekfaneren sprack kom ju vatten till det underliggande träet så började svälla så efter ett år hade alla köksluckorna som satt mot golvet en kant som var uppsvälld pga moppa golvet kan du också glömma med dessa kök inte ens det lilla vattnet tål dem!
Montera detta köket var mer eller mindre en mardröm då stommarna inte riktigt stämmer måttmässigt de diffar några milimeter från varandra vilket gjorde att antingen har du ett snett kök eller så får man vackert börja såga och försöka anpassa köket, för om du har ett utrymme på 2 meter och har tänkt att få in luckor på dessa 2 meter, beställt luckor som skall passa in på 2 meter så står du ändå där i slutändan och inte får in den sista luckan pga de andra diffar för mycket.
Förskruvade hål i luckorna supersnmart ide för snabb montering av beslagen. Problemet är bara att när du använder köket så blir dessa förborrade hål större oh större och större och tillslut sitter dina beslag knappt fast utan kan rotera och sitta snett.
Lådor dem ska man väl ha bestick i och kunna dra ut? Nej inte om man har ett HTH kök lådorna lossarna från fronten och går sönder i hörnena så en dag drar du ut dina låda och så säger det Pang! Så har hela lådan brustit och alla dina bestick är på golvet och dina ömmma tår som blev spetsade av x anal gafflar.
HTH må vara snygga men det är det enda de är , de är inte till för att användas så som ett kök används de håller dem inte för. Då kämpar jag hellre lite mer med montering och bara kan handla IKEA prylar men jag får iaf ett kök som håller.
Detta låter väldigt märkligt då jag monterat många HTH-kök genom åren och jag har aldrig råkat ut för det du beskriver så jag börjar tyvärr undra om det inte bara är så att du har någon anledning till att smutskasta HTH.
Kom med konstruktiva bilder och påvisa allt det du påstår vara så dåligt för det skulle vara intressant att se.

Jag har däremot varit med om att HTH ersatt saker till kunder där det uppenbart varit kunden som skulle stått för det själv... bara p.g.a deras goodwill...

Vad golvmoppen gör 17cm ovanför golvet där luckorna sitter kan man ju verkligen undra !!?

Alla kökstillverkares skåp diffar på en mm men det har ingen betydelse ur monteringssynvinkel.
Luckorna är alltid 4mm mindre än vad skåpen är så att inte få plats med luckorna är totalt omöjligt !
Man ska dessutom ALDRIG bygga kök utan passbitar.

Vet inte vad du menar med förskruvade hål... men alla leverantörer har ungefär samma hål förborrade i luckor och stommar så det gör knappast någon skillnad från kök till kök.

I princip alla kökstillverkare kör med exakt samma beslag till lådorna så detta är också ett felaktigt påstående och säga att just HTHs lådor är en katastrof och jag har dessutom aldrig varit med om en lådfront som lossnar av sig själv.

Nä du... ditt inlägg tar jag med en nypa salt för där kan inte ligga mycket verklighet i det. ;)
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Paul har sällan verkat glad över IKEA-kök, men nu verkar du lite mer upprörd än tidigare. ;)
Hehe... jo men det är ju just p.g.a dessa punkter som jag tycker de har gått baklänges med tyvärr... :(


Fli skrev:
Jag tycker absolut det finns sånt som ska kritiseras med IKEAs nya kök, men allt som tas upp här kan inte skyllas på IKEA utan är något som beställaren får ta på sig enligt mig.
Jag har förstått att det tydligen finns ett urval av olika gångjärn och lådor men då kan jag tycka det är uselt av Ikeas s.k. köksförsäljare att inte sälja på dem de bättre grejerna för i detta fallet vet jag att kunden skulle betalat det lilla extra för bättre gångjärn och lådor... ;)


big mike skrev:
På ikea.se står det att djupet på stommen är 60 cm djup medans Paul påstår att den är 59 cm, har ikea räknat in skenan då?

Ikeas bänkskivor är 63,5 cm så om man monterar utan skena borde det funka med en 62,5 cm bänkskiva som det finns endel av.
Men riktigt fult att göra dom en centimeter djupare bara för att inga andras bänksivor ska passa.
Faktum stommarna var 58 cm djupa.
Ja precis... stommen är 59cm men med den cm som skenan bygger så blir det 60cm.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet jag nyss kom att tänka på är ju att själva benets platta som sitter under skåpen är ju bara typ 10mm tjock och det är nästan vad man behöver i glipa för att kunna använda clipsen ovan och då är risken att inte sockeln får något mothåll i ovankanten ju... så jag kan inte garantera att det fungerar tyvärr.
Men annars använder jag själv denna modellen på alla kök jag monterar för de är jättesmidiga och mycket enklare för folk att ta av socklarna och sätta dit dem igen...
Kan man inte bara ta ur sockeln en cm på höjden just där man sätter clipsen? Visst, lite mer jobb men ändå snabbt gjort med en skarp sticksåg...
 
Håller precis på att montera ett helt metodkök och här är mina första intryck från ett icke-proffs:

Fördelar:
* Tycker rent allmänt att kvaliteten känns betydligt bättre än faktum, bättre med Blum-skenor, mycket stabilare konstruktion där bakstycket sätts infräst i stommarna, stabilare lådor etc..
* Idéen med skenor på väggarna gör att det är mycket enklare att sätta upp. Förstår inte riktigt kommentaren att man inte kan justera uppsättningen, skenan kan ju justeras och poängen är ju att skåpen ska hänga exakt efter skenan så att de verkligen kommer i våg. Att man kan justera i sidled gör att man inte behöver bryta ryggen för att finjustera.

Nackdelar:
* Rätt röriga instruktioner då t.ex. montering av lådor beror på höjd, placering, typ osv så det finns rätt många sätt att skruva i ett fäste. Lätt att göra fel (men å andra sidan rätt lätt att korrigera)
* Några barnsjukdomar, såsom ett plastfäste som styrde upp bakstycket på ugns-stommar. Tre av sex stycken gick sönder (små delar som skulle "snäppas fast", inte några viktiga delar men ändå)

Att dom har ett annat mått på bänkskivor är ju mer ett affärsbeslut att dom blir mindre kompatibla med konkurrenter. Det vet man ju om som kund och tycker inte riktigt att det har med själva köket att göra. Alla köksleverantörer är ju mer eller mindre kompatibla med andra.

Tyckte jag jämförde väääldigt många olika köksleverantörer och det fanns ju ingen som ens var i närheten av Ikeas price-performance
 
Redigerat:
  • Gilla
stefan_gsx och 1 till
  • Laddar…
JPW skrev:
Kan man inte bara ta ur sockeln en cm på höjden just där man sätter clipsen? Visst, lite mer jobb men ändå snabbt gjort med en skarp sticksåg...
Visst kan man göra det men jag tycker det är dåligt att man ska behöva leta lösningar själv och köpa saker från andra håll för att kunna få ihop sitt kök istället för att kunna få en komplett lösning som man kunnat förr.
 
bjolo360 skrev:
Håller precis på att montera ett helt metodkök och här är mina första intryck från ett icke-proffs:

Fördelar:
* Tycker rent allmänt att kvaliteten känns betydligt bättre än faktum, bättre med Blum-skenor, mycket stabilare konstruktion där bakstycket sätts infräst i stommarna, stabilare lådor etc..
* Idéen med skenor på väggarna gör att det är mycket enklare att sätta upp. Förstår inte riktigt kommentaren att man inte kan justera uppsättningen, skenan kan ju justeras och poängen är ju att skåpen ska hänga exakt efter skenan så att de verkligen kommer i våg. Att man kan justera i sidled gör att man inte behöver bryta ryggen för att finjustera.

Nackdelar:
* Rätt röriga instruktioner då t.ex. montering av lådor beror på höjd, placering, typ osv så det finns rätt många sätt att skruva i ett fäste. Lätt att göra fel (men å andra sidan rätt lätt att korrigera)
* Några barnsjukdomar, såsom ett plastfäste som styrde upp bakstycket på ugns-stommar. Tre av sex stycken gick sönder (små delar som skulle "snäppas fast", inte några viktiga delar men ändå)

Att dom har ett annat mått på bänkskivor är ju mer ett affärsbeslut att dom blir mindre kompatibla med konkurrenter. Det vet man ju om som kund och tycker inte riktigt att det har med själva köket att göra. Alla köksleverantörer är ju mer eller mindre kompatibla med andra.

Tyckte jag jämförde väääldigt många olika köksleverantörer och det fanns ju ingen som ens var i närheten av Ikeas price-performance
Personligen förstår jag inte hur du kan tycka att kvalitén känns bättre än faktum när det t.ex bara är två tunna smala plåtbitar som håller ihop stommarna i ovankanten jämförelsevis med faktum där det satt två rejäla träbitar.
Metallskenorna är ju dessutom i vägen när man ska lägga på bänkskivorna.
Ikea har alltid förr kört med Blum och det var bara en kortare period på slutet som de hade Hettich system i sitt sortiment och jämfört med Hettich är Blum bättre det håller jag med om fullständigt.

Det är ju just det att skenan är drygare att justera så den kommer exakt där den ska.
Inte att sätta den i våg men att palla bakom själva skenan som gärna följer väggen då den är förhållandevis mjuk är inte alltför enkelt utan en rätstock och det har inte varenda hemmapulare att tillgå.
Sitter inte skenan exakt så har man ingen möjlighet att på hängbeslagen justera någonting.
Då är det betydligt enklare att palla bakom skåpen som man gjorde förut när väggen gick som böljan blå. ;)
Justera i sidled vet jag inte vad du menar med ?

Det är garanterat ingenting man som vanlig Svensson tänker på, att det krävs att man köper bänkskivorna hos Ikea.
Det är heller ingenting man som lekman ifrågasätter när man köper köket tror jag.
Här är väl t.o.m någon i tråden som skrev att de upptäckt detta i efterhand och så tror jag det blir i många fall.

De flesta är väldigt kompatibla med varandra och kör med skåpsdjup på 565mm, 16mm tjocka stommar, 32mm cc-mått på hålbilderna för gångjärn,lådor och hyllor m.m
Detta innebär att man oftast kan plocka lite från olika leverantörer om man vill det.
Framförallt inredningsdetaljer.

Dock jämförde du nog då aldrig med t.ex HTH GDS ;)
 
Redigerat:
Köp HTH har haft ett i 4 år, inget att klaga på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.