Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Poggenpohl och Mobalpa... Nä, men betalar man 1 miljon för sitt kök så ska det fungera, och har man betalt det och det inte fungerar så har man råd att ta in hantverkare och fixa och inte sitta och gnälla på BH... ;)
 
nizzehult
I alla sammanhang när man jämför kök så måste givetvis slutpriset räknas in. Hur mycket har jag de facto fått slanta för hela klabbet?
I vårt fall gick slutnotan på ca 36' exkl vitvaror men då är det med två måttbeställda bänkskivor, underlimmad diskho och rätt mycket skåpar. Vårt kök är på ca 28kvm.
Då ska man även tänka på att vi i detta pris också har betalat 2' bara i frakt då vi har 30 mil till närmaste varuhus.

Visst, en massa egen tid till montering av stommar och läsa anvisningar har gått åt men som hemmapulare tycker man innerst inne att sånt är kul. Annars har man knappast här att göra utan detta klientel beställer helt enkelt nytt kök av AB Kök och betalar sen glatt ett sexsiffrigt belopp för alltihopa medan andra utför jobbet.

Jag betvivlar inte att diverse kökstillverkare kan erbjuda exklusivare finish på vissa delar, kunna erbjuda en större skala av mått och kanske ett större utbud av tillbehör och fiffiga detaljer men återigen - är jag då beredd att betala 2-3-4 ggr så mycket?
Det tycker jag är kärnfrågan i hela tråden.
 
Redigerat:
  • Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
Personligen satsar jag hellre pengarna på bänkskivan och vitvarorna än på skåpen.
 
  • Gilla
MRK och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Alla som läser den här tråden ska vara medvetna om att TS har "ett mycket ingående samarbete" med HTH-kök. Han är varnad.
Jag måste säga att detta var på tiden.
Jag har stor respekt för Pauls yrkeskunnande och erfarenhet. Men att han skulle vara opartisk har jag slutat tro för länge sen.
 
Ja yrkeskunnandet och erfarenhet verkar TS ha, så det finns det inget att prata om, och han har säkert rätt i många påstående. Men det blir lite väl mycket smutskastning på andra märken och mycket att HTH är bäst i värden.

Citat ifrån TS hemsida.


"Jag har dock ett annorlunda och mer ingående samarbete med HTH-kök i Lund AB som jag har arbetat med sedan jag startade företaget i början av 2005"
 
MB77 skrev:
Ja yrkeskunnandet och erfarenhet verkar TS ha, så det finns det inget att prata om, och han har säkert rätt i många påstående. Men det blir lite väl mycket smutskastning på andra märken och mycket att HTH är bäst i värden.

Citat ifrån TS hemsida.


"Jag har dock ett annorlunda och mer ingående samarbete med HTH-kök i Lund AB som jag har arbetat med sedan jag startade företaget i början av 2005"
Börjar TS få dåligt med arbete tro? :D desperat.nu
 
ullberg
Det känns som att det finns en risk att denna tråd börjar spåra ur, jag skulle personligen uppskatta om vi kan undvika det.

Min uppfattning är att Paul är väldigt kompetent inom sit gebit, och det gäller oavsett vilka jävsförhållanden denne har. Han har vidare bidragit mycket till kunskapsbasen på BH, och det ska han ha cred för, även om det ofta är lite pro-HTH. Så jag tackar dig för all information Paul.

Det viktiga som jag ser det är att ev. jävsförhållanden blir klargjorda så man kan värdera inläggen. Det har nu skett och kanske leder det också till att han i framtiden agerar mer märkesneutralt. Även om det inte skulle förvåna mig om Paul inte återvänder till BH, tycker jag det vore synd om vi aktivt drev bort honom. Jag hoppas ni håller med mig.

/U

PS: sorry för dubbla negationer, jag hoppas ni förstår...
 
  • Gilla
stefan_gsx och 8 till
  • Laddar…
Även jag har läst mycket av vad Paul har skrivit och jag kommer ihåg att han skrev om sitt egna köksprojekt och han valde INTE HTH. Valet föll på Smedstorps kök. Jag uppfattar det som om att Paul är en köksmontör och blir anlitad för att montera kök från diverde köksleverantörer. Det är inte särskilt konstigt att man efter ett tag hittar en favorit. Fråga t.ex. en elektriker vilka märken han helst monterar eller en VVS-montör. I vvs-forumet hittar ni en som alltid rekommenderar LK men jag nämner inga namn här. Det finns givetvis andra bra märken som Uponor t.ex. med denne montör har förmodligen för längesedan börjat gilla LK och har inte haft anledning att sluta gilla dem och det kan man ju tolka som att det är bra.
Åter till elektrikerna, det finns de som vägrar att montera diverse lågprisalternativ för att de helt enkelt är för krångliga att arbeta med och resultatet riskerar att inte bli bra. Det kan i slutändan bli billigare att låta montera in kvalitetsuttag i stället.
Det nu TS råkat ut för är vad jag gissar en kund som varit och handlat kök på IKEA och anlitat TS för att montera det. Han jämför med sin erfarenhet alla andra kök han monterat och skriver sina erfarenheter. Sedan har det ju framkomit att kunden dessvärre även gjort felaktiga beställningar vilket försvårat eller gett intryck av att vara dåligt.
Som läsare av detta forum får man dra sina egna slutsatser utifrån den kunskap man har och hur man värderar. Vi kommer aldrig att komma fram till vad som är bäst. Vi kan ju prova att komma fram till vilken bil som är bäst?
 
  • Gilla
kontorsråttan och 8 till
  • Laddar…
Trist med denna eviga häxjakt på hantverkare här på BH. Speciellt när man jagar de som bidrar med mycket kunskap och idéer om hur man kan lösa vissa problem. Håller fullt med ovanstående inlägg om att det finns ju hela tiden de som har leverantörsfavoriter oavsett om det är kök, elprylar, vvs prylar, maskiner eller vad som helst.

Vi har forumdeltagare som är besatta av än det ena och än det andra, ibland kan det vara en speciell metod eller ett speciellt material men vi andra får då argumentera emot detta om vi har andra åsikter.

Jag har alltid läst TS inlägg för jag har tyckt att dom varit informativa och sakliga och har respekt för det han skriver när det gäller hans specialområde. På det sätt han har presenterat denna tråd tycker jag personligen är helt OK och det är ju bara för läsaren att titta på bilderna och själv bilda sig en uppfattning om det verkar rimligt eller inte, det TS skriver.

Jag tror det kan vara ganska bra för en köksköpare att se dessa saker för att sen på plats i affären fundera om detta är bra eller dåligt och fundera på om det finns andra lösningar hos andra leverantörer som är bättre. Jag tror de flesta skulle missa att ens fundera på många av dessa saker när de sitter hos en köksplanerare och skall beställa sina grejor, men för mig är det oerhört viktigt att enkla saker som tex att gångjärn fungerar under lång tid.

Tyvärr tycker jag att Marlen har en viss skuld till denna trista stämning i denna spalt, för på det sätt som hon presenterade sitt inlägg först var inte helt snyggt gjort och väldigt olyckligt formulerat. Hon rättade senare till det lite men det hela fick en lite sur touch redan från början tyvärr.

Ska vi nu också försöka tvinga bort alla våra elektriker som absolut måste ha Eljo prylar eller rörisar som måste ha IFÖ stolar eller hur ska vi ha det i framtiden ??

Jag hoppas verkligen inte TS gav upp i och med denna tråd utan kommer tillbaka med mer inlägg !!!
 
Redigerat:
  • Gilla
kontorsråttan och 5 till
  • Laddar…
Tror inte att det handlar om häxjakt, men om man som hantverkare smutskastar flera andra märken än de man har ett " speciellt" förhållande till så får man nog räkna med några gliringar när det uppdagas.

Sedan vore det synd om TS lägger ner sin aktivitet här på BH för att han får lite kritik, det måste man tåla om man är så pass hård mot andra varumärken. Man måste både kunna ta mot likes och en viss de kritik, synnerligen som företagare även om TS inte direkt har agerat företagare här.

Självklart så ska vi inte försöka att driva bort medlemmar för att de har en stark åsikt om ett specifikt varumärke, men som sagt man kan inte som hantverkare/företagare såga alla andra varumärken en de man har ett sammarbeta med. Skulle det ske okontrollerat skulle BH inte finnas kvar med den trovärdighet som finns idag.

BH är ju dock ett forum FÖR och AV konsumenter.

Vet att vi är lite off topic nu och hopppas att tråden hamnar på rätsida igen.
 
Kan väl börja med att säga att jag gillar Paul även om vi haft ett antal duster med varandra över årens lopp så har det alltid skett med glimten i ögat och känslan efteråt har varit att det varit läge o gå ut o ta en pilsner tillsammans o skratta åt det hela.
Att han har avtal med HTH är ingen hemlighet, han har även visat dom vid något tillfälle.
Sedan så kanske inte denna tråd vart en höjdare då den gav en sådan svart-vit bild av Metod vs HTH och som senare visade sig vara minst sagt felaktig.
Med facit i hand så tror jag nog Paul skulle vilja redigera sitt första inlägg baserat på fakta som kommit fram i tråden. Några kritiska argument gentemot Metod var ju inte fel, så dessa förtjänar att stå kvar.

Vad som däremot lite skrämmer mig är alla okritiska hejarop och "Gilla" klick han fick i början innan sanningen började komma fram. Undrar var alla ni som gjorde detta eg tänkte??

Så jag ger Paul ett Gilla klick men tråden som sådan ett O-Gilla klick.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
anders07 skrev:
Poggenpohl och Mobalpa... Nä, men betalar man 1 miljon för sitt kök så ska det fungera, och har man betalt det och det inte fungerar så har man råd att ta in hantverkare och fixa och inte sitta och gnälla på BH... ;)
Nja, ett mobalpakök kostar inte mer än ett ballingslövkök, och ska ett poggenpohlkök upp till millen får du nog välja porschedesign plus att det ska vara rätt stort.

Man kanske inte ska överdriva alltför mycket!
 
Att jag har ett samarbete med HTH i Lund har jag aldrig stuckit under stol med, men för den sakens skull har jag absolut inga vinstintresse i detta då jag knappast har provision på vad de säljer.
Jag monterar visst en del kök från deras ordinarie sortiment men när det gäller GDS är det absolut inget jag är inblandad i eller tjänar pengar på, så att påstå HTH betalar min "lön" är en lögn i sammanhanget.
Av min arbetstid ligger på sin höjd 10% på att montera upp HTH-kök från lundabutikens ordinarie sortiment, och då endast i Lund-regionen, så hur jag då kan påstås ha vinstintresse i om HTH i norrland säljer ett GDS-kök är för mig fullständigt obegripligt när jag inte ens har det i min egen region.

Jag samarbetar med flertalet olika köksleverantörer och arbetar även en hel del med badrum, men då denna tråd kom att handla om GDS-kök så finns där inga andra alternativ för mig att tipsa om då frågan om alternativ kom upp, eftersom övriga köksleverantörer jag arbetar med inte erbjuder det alternativet.

Hade vi hållt oss till ämnet som tråden handlar om så hade inte ens diskussionen kommit upp eftersom jag faktiskt gjorde allt jag kunde för att fokusera på att det bara skulle handla om de erfarenheter jag fick av att sätta upp första metodköket och jag står fast vid att jag gjorde det väldigt sakligt och konstruktivt.
Att det senare har uppkommit att det tydligen finns alternativ till en viss del av det kunden tillhandahöll i detta fallet är ju bara väldigt positivt, men fortfarande är där en hel del saker som jag fortfarande tycker är sämre jämfört med gamla faktumsystemet och det står jag för.

Poängen med tråden var alltså redan från början bara och få folk att få upp ögonen på det jag själv anser vara försämringar.
 
Redigerat:
  • Gilla
kallun och 8 till
  • Laddar…
FreddaP skrev:
Börjar TS få dåligt med arbete tro? :D desperat.nu
Kan du inte utveckla ditt meningslösa påstående ?

Jag har ALDRIG varit på jakt efter att ragga jobb på detta forumet utan tvärtom varit benhård när jag fått förfrågningar genom PM att jag inte åtar mig arbeten här genom forumet.
Jag har bara lagt ner enormt med fritid genom årens lopp för jag tycker det är kul att kunna hjälpa folk och slippa göra onödiga misstag och tipsar då gärna om lösningar på olika sätt.

UTAN ATT TJÄNA EN KRONA PÅ DETTA, utan för jag tycker det varit kul !

Jag har aldrig lagt en krona på att annonsera heller då inte behovet är speciellt stort om man sköter sina kort rätt och skapar sig ett rykte om att sköta saker som det ska skötas. ;)

Att man sen ibland blir smutskastad härinne kan jag ta för det påverkar knappast mig och min verksamhet och jag lyssnar inte om det inte är konstruktiv kritik, vilket det tyvärr sällan är heller. ;)
Dessutom får jag betydligt mer ros än ris också så det känns som jag överlever. :)
 
  • Gilla
MRK och 2 till
  • Laddar…
Att du inte förstår resonemanget kanske beror på att vi pratar olika språk. ;)

Ingenting med skenan har och göra med sidoväggarna eller svårigheten att få den i våg.
Allting handlar om väggen som skåpen sitter mot och det är otroligt sällan att den är helt rät och jämn vilket gör att det är betydligt svårare och krävs mer jobb att få skenan på plats då den måste sitta exakt rakt i förhållande till väggen eftersom man inte har några justeringsmöjligheter i efterhand.



nizzehult skrev:
Jag förstår inte resonemanget. Att man har en rak referens på väggen - som f ö bör vara någorlunda jämn - är A och O oavsett vilket kök man ska sätta upp. Vadå justeringsmöjligheter i efterhand? Lutar sidoväggarna på nåt sätt är det inget som går att kompensera bort med skåpens uppsättning utan det får man göra med passbitarna.

Däremot kan jag understryka vikten av att ha ett riktigt vattenpass och inte någon leksak från Jula eller liknande. När jag började sätta upp skenorna med ett sådant pass och sedan kontrollmätte med tumstock så blev jag misstänksam och lånade därför ett riktigt Hultafors vattenpass. Därefter gick det som en dans!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.