Vad bra att du tar dig tid att svara!
Du missade dock att svara på att produkten visst är S märkt och inte endast CE som du uppgav. Jag tycker inte man skall missleda folk. Det är farligt.‍♀️

T Troberg skrev:
Om du menar en vanlig apparatkabel så är de här mycket mindre.

Bara CE, och den vet man ju aldrig om det verkligen är CE eller om det är China Export nu för tiden.

Typ taklampan Heby (eller Hyby, kommer inte ihåg, vi döpte om den till La Bomba), där plastkrokarna som höll kupan blev spröda med tiden, och helt plötsligt trillade kupan ner. Vi hade sex sådana, tre bombade oss, en mitt på matbordet när vi skulle äta så att det kom glas i all mat. Det blev pizza istället...

Deras skyltning är med klamrad kabel, och flera bilder på deras web är med klamrad kabel.

Sedan, jag är inte alls säker på att de har koll. Jag har sett farliga produkter förr på svenska marknaden, både IKEA och andra (jag nämner inga namn, men jag menar Biltema).

Titta hur djupt in kontaktblecken sitter i hålen på den, plus att den den är en större plug, med grövre stift, större kontaktyta och högre kontakttryck. IKEAS plug är typ aningen större än en USB Typ B, och har klena stift, kanske 1-1.5 mm diameter. Den kräver dessutom rätt så mycket mer kraft att dra ur, och används inte i en inomhusapplikation där det är ganska stor risk att den utsätts för ryck.
Det var inte den där du tänkte på?

https://www.ikea.com/se/sv/p/hyby-plafond-vit-90347389/

T Troberg skrev:
Är det en vinda av metall så blir vindan som sekundärlindningen i en transformator, dvs vindan blir strömförande och folk dör. Även det är ibland att betrakta som ett problem.
Nu får du väl ändå ge dig. Det där är INTE sant, du är ju helt ute och cyklar här..

• Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
C Christoffer85 skrev:
Vet inte om kvalitets kontrollen på Ikeas elprylar är nått att hurra för.. Spelade in den här videon förra veckan.
[video]
Om jag vore dig skulle jag nog kontrollera själva uttaget, det är nog där ditt "problem" ligger.

D
T Troberg skrev:
Bra grejor och bra priser är två fenomen som normalt sett står i motsatsförhållande.
Absolut inte, jag köper bara bra grejor och jag är rätt bra på att jaga rätt på bra priser på dessa. Du menar kanske bästa grejen till lägsta priset, det är något annat det?

T Troberg skrev:
...dvs vindan blir strömförande och folk dör.
Källa på att någon dött av en strömförande vinda tack.

• Gilla
-PC-
  • Laddar…
K
T Troberg skrev:
När jag tittar närmare så ser jag att det inte syns klammers på bilderna, även om sladdarna tydligt sitter fast på något sätt. I butik var de dock klamrade.

Om du pluggar i för mycket så går säkringen
. jag har använt båda billiga och dyrare märkes sladdvindor . Jag har kört dem riktigt hårt med byggfläktar vinkelslipar olika byggverktyg motorvärmare och mycket annat. Har nästan aldrig rullat ut dem fullt och varken haft problem med dem i plast eller stål
Inte alls varma lite ljummen kanske efter exatrem körning. så om det hände dig med sladdvinda och motorvärmare förstår du väl att det var fel på vindan??
Känns som du ska hitta farligheter som inte finns.

Smidighet och säkerhet är ofta motsatta fenomen.

Det börjar brinna om du pluggar i för mycket stuff. Vissa ser det som en nackdel.

Om det är en plastvinda så blir den varm (har sett en smälta sönder på en motorvärmarbelastning). Är det en vinda av metall så blir vindan som sekundärlindningen i en transformator, dvs vindan blir strömförande och folk dör. Även det är ibland att betrakta som ett problem.

Nej, då ger man ju dem en chans att mörka, och på så sätt undivika en produktåterkallelse.

Bra grejor och bra priser är två fenomen som normalt sett står i motsatsförhållande.

Knappast en myt, jag hr köpt grejor från Kina med CE som definitivt inte uppfyller några krav.

Inte om donen är för klena, då går de först.

Mycket klenare konstruktion och sämre kontaktdon.

Om du pluggar i för mycket så går säkringen
. jag har använt båda billiga och dyrare märkes sladdvindor . Jag har kört dem riktigt hårt med byggfläktar vinkelslipar olika byggverktyg motorvärmare och mycket annat. Har nästan aldrig rullat ut dem fullt och varken haft problem med dem i plast eller stål
Inte alls varma lite ljummen kanske efter exatrem körning. så om det hände dig med sladdvinda och motorvärmare förstår du väl att det var fel på vindan??

• Gilla
-PC-
  • Laddar…
C Christoffer85 skrev:
Vet inte om kvalitets kontrollen på Ikeas elprylar är nått att hurra för.. Spelade in den här videon förra veckan.
[video]
Är inte det där nattlamport?

Sådana om ska lysa i mörker, dvs när du skuggar den undre lampan med den övre?

Eller missar jag nån ironi nu?

• Gilla
Chr3
  • Laddar…
R
J jerrymattias skrev:
Om jag vore dig skulle jag nog kontrollera själva uttaget, det är nog där ditt "problem" ligger.
Nej, den understa lampan tänds för att Christoffer täcker ljussensorn med den övre lampan. Den övre lampan tänds för att för att den är upp och ner och skuggas av den undre. Den undre släcks när den övre tänds och lyser på den undre lampans ljussensor.

Jag vet inte om Christoffer försökte vara rolig eller på riktigt inte fattade detta. Videon visar i.a.f. inte på varken trasiga lampor eller uttag.

T Troberg skrev:
Är det en vinda av metall så blir vindan som sekundärlindningen i en transformator, dvs vindan blir strömförande och folk dör. Även det är ibland att betrakta som ett problem.
Även jag är intresserad av länkar som visar att folk dött av att "vindan blir som en sekundärlindning i en transformator". Det låter helt orimligt eftersom det magnetiska fältet i kabeln mer eller mindre borde ta ut sig eftersom fas och nolla ligger parallellt. Dessutom torde en plåtcylinder(kabelvindan), i praktiken ETT varvs, kortsluten lindning, vara usel på att att alstra både ström och spänning. Spänning mot vad förresten?

Nej, hela denna tråden tyder på att du inte har en aning om vad du pratar om. Speciellt i detta fallet.

• Gilla
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
P
P perror skrev:
Tror jag avstår och väntar på kopiorna från Kina. Fler spännande funktioner och en fjärdedel av priset;)
"Made in China" står det på de här IKEA-grejerna, så "kopiorna" lär väl vara tillverkade i samma fabrik. ;)

T Troberg skrev:
När jag tittar närmare så ser jag att det inte syns klammers på bilderna, även om sladdarna tydligt sitter fast på något sätt. I butik var de dock klamrade.

Smidighet och säkerhet är ofta motsatta fenomen.

Det börjar brinna om du pluggar i för mycket stuff. Vissa ser det som en nackdel.

Om det är en plastvinda så blir den varm (har sett en smälta sönder på en motorvärmarbelastning). Är det en vinda av metall så blir vindan som sekundärlindningen i en transformator, dvs vindan blir strömförande och folk dör. Även det är ibland att betrakta som ett problem.

Nej, då ger man ju dem en chans att mörka, och på så sätt undivika en produktåterkallelse.

Knappast en myt, jag hr köpt grejor från Kina med CE som definitivt inte uppfyller några krav.

Inte om donen är för klena, då går de först.

Mycket klenare konstruktion och sämre kontaktdon.
Jösses, det var inte mycket rätt där.

Finns absolut inget generellt förbud att sätta klammer på anslutningskabel, kan inte ni sluta kränga den här myten nu? Och inte vet eller förstår du vad "China Export" betyder heller...

Produkten är testad av Intertek till samma krav som dina vanliga vägguttag.

• Gilla
bakterie och 2 till
  • Laddar…
M MaxPo skrev:
Vad bra att du tar dig tid att svara!
Du missade dock att svara på att produkten visst är S märkt och inte endast CE som du uppgav. Jag tycker inte man skall missleda folk. Det är farligt.‍♀️
Jag såg ingen S-märkning när jag tittade i butiken.

R roli skrev:
Nu får du väl ändå ge dig. Det där är INTE sant, du är ju helt ute och cyklar här..
Sov du på fysiklektionerna?

K Krille_90_ skrev:
jag har använt båda billiga och dyrare märkes sladdvindor . Jag har kört dem riktigt hårt med byggfläktar vinkelslipar olika byggverktyg motorvärmare och mycket annat. Har nästan aldrig rullat ut dem fullt och varken haft problem med dem i plast eller stål
Läs manualerna till dem, jag garanterar att de varnar för att inte rulla ut dem helt, och de gör det av en anledning. Åtminstone har manualerna som följt med mina gjort det.

Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Är Åskväder klassat 16 A? Namnet är program. Nomen est omen som romarna sa.
Skulle vara spännande och bara köpa ett sådant elände och köra 16 A ett tag.
Prova att ladda en elbil via det systemet, det borde vara det ultimata testet. :)

• Haha
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
H håbbe1961 skrev:
CE-märkning av produkter måste till innan de får säljas inom Europa. Det är dock tillverkaren själv som CE-märker produkten. För att öka trovärdigheten för produktens säkerhet väljer många företag i Sverige att S-märka via ett testlab, som ett komplement till sin CE-märkning. Så CE visar att tillverkaren fyllt i ett dokument som säger att den uppfyller gällande lågspänningskrav inom EU men några bevis behöver ej presenteras.
Nja, det blev inte 100% rätt här, men bra.
Men för att sälja inom EU's handelsområde så måste vissa saker CE-märkas, mycket (alla?) elprodukter, mycket (alla?) leksaker, sen finns det massor med saker som inte behöver CE-märkas också (och då FÅR de INTE CE-märkas heller).
CE-märkning ska göras utav tillverkaren, men kan göras av importören också, men grundregeln är att tillverkaren ska göra det.

När man har en produkt som man vill sätta på EU's inre marknad så börjar man med att kolla om det finns något EU-direktiv som täcker produkten, är det el-produkter så hittar vi EU's LVD (Low Voltage Directive (2014/35/EU)).
Aha, jag då måste kolla om produkten måste uppfylla vissa krav.
Och det hittar man ju, t.ex. för produkten åskväder.
Nästa steg är att hitta en harmoniserad standard för sin produkt.
Är det en hushållsprodukt så är det ganska troligt att IEC 60335-1:2020 - Household and similar electrical appliances - Safety är det man söker.
Är det en mät eller lab-produkt så är det troligen EN 61010 - Safety requirements for electrical equipment for measurement, control and laboratory use som man följer.
Finessen med harmoniserade standarder är att det gör det enkelt att testa produkten, man behöver inte fundera ut själv allt som möjligen är relevant. Och när man följt en harmoniserad standard så anses man därmed ha följt reglerna, det är inte mitt fel om något inte fanns i standarden. De genomgår ordentlig granskning och kontroll innan en standard sätts såsom harmoniserad.

Jaha, så långt om kraven.
1. Täcks produkten av direktiv?
(gör den inte det får den ej CE-märkas öht)
2. Välj en harmoniserad standard.

Nästa steg är processen för att garantera att produkten är säker och uppfyller standarden/direktivet.
Och se vad noga jag var med att inte skriva testa! Ty med CE lovar man att produkten uppfyller kraven, man lovar inte att den är testad.

Här har tillverkaren full frihet. De kan välja vad som de tycker behöver testas, vad de tycker behöver granskas och vad de tycker inte behöver göras alls.
Och detta gäller ju även fullständigt seriösa tillverkare, ABB eller Schneider kontrollerar ju inga elektriska aspekter för sina kapslingar för elcentraler, de gör väl lite glödprov och sånt, dvs man hoppar över de tester som är omöjliga eller onödiga.
De har däremot att förklara sig i efterhand om det sket sig.
Den som satt CE-märke på en produkt kan alltså få förklara sig, de förväntas kunna ta fram dokumentation. Där alltså man visar vad man gjort, och vad man inte gjort, och varför och resultaten.

Men tillverkaren kan själv välja, vad som ska testas/kontrolleras, och vem som ska göra det, det kan vara i företaget eller av 3'e part.

Och visst är det just här man riktar kritiken, det öppnas för en uppenbar möjlighet för mindre nogräknade företag att skita i allt, eller vissa kritiska moment.

Jag tycker tingens ordning är rätt OK, det enda jag skulle vilja se, är svårare viten för de som sätter undermåliga produkter på marknaden, det skulle ordna en självsanering.

• Gilla
Gillar att bygga och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Stego1 skrev:
Det verkar lite lustigt med ett system där nan kan koppla ihop flera uttag via kontaktdon och kabel till en kedja. Min erfarenhet säger mig att risken för spänningsfall och dålig kontakt är hyfsat stor.
Man ska ha så få kontaktdon i en krets som möjligt. Här finns en klart överhängande risk för överbelastning. Den gamla devisen " friskt kopplat, hälften brunnet" kan komma till nytta här. När dålig kontakt och överbelastning är ett faktum kan det nog blixtra och osa om grejorna. Precis som ett åskväder. Det kanske är det som IKEA menar med namnet.
Det blir samma sak vid en fast installation, man kommer inte undan att det blir en ny kontaktpunkt vid varje vägguttag.
Ja OK, om man tänker sig att man sätter ihop flera skarvkablar så har du förstås rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.