MultiMan
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men varför heter den ÅSKVÄDER? Jag vill inte ha in blixt och dunder i huset.
Men jag vill ha magiska under så det passar mig bra.

(förlåt, gick inte att låta bli)

• Haha
  • Gilla
Okarlsson och 3 till
  • Laddar…
U
useless useless skrev:
Namnet är väl inte konstigare än älgen Ekorre...
[länk]
Ja dom har ju lite humor eftersom dom döpt alla dörrmattor efter danska städer också.
Men kanske inte lika kul för danskarna hehe

Kan nån förklara för mig vad skillnaden är på denna produkt och att köpa 5 grendosor och koppla ihop?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
U
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Kan nån förklara för mig vad skillnaden är på denna produkt och att köpa 5 grendosor och koppla ihop?
Detta leder till snyggare och mer anpassad ”installation”

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
U Swetox skrev:
Detta leder till snyggare och mer anpassad ”installation”
Ok, men egentligen är det ingen skillnad rent tekniskt?

• Gilla
Peter Hertz
  • Laddar…
Det blir enklare för lekmän att göra en snygg installation, så elektrikerskrået kommer tvinga Elsäkerhetsverkat att förbjuda produkten.

• Gilla
  • Haha
-MH- och 13 till
  • Laddar…
Vet inte om kvalitets kontrollen på Ikeas elprylar är nått att hurra för.. Spelade in den här videon förra veckan.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Violina och 8 till
  • Laddar…
Apropå det här med värmeutveckling i stickkontakter. Hade en byggfläkt med helsvetsad kontakt original och den var vinklad. Körde den en del och i grenuttag typ sådana för utomhusbruk, med lite gummi upptill, man kan köpa på diverse ställen så kom den tydligen inte ner långt nog. Testade ett par olika grenuttag och det blev ganska tydlig värme just i den kontakten. Bytte efter upptäckten till en rak istället och då är det samma svala temp som på kabeln i övrigt. Viktigt att trycka i kontakter riktigt och i som detta fall går det inte ens att göra det. Lite förvånad att man kör med vinklade kontakter på en sådan byggfläkt för det måste vara en vanlig kombo med dessa dosor.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
C Christoffer85 skrev:
Vet inte om kvalitets kontrollen på Ikeas elprylar är nått att hurra för.. Spelade in den här videon förra veckan.
[video]
vet inte vad problemet är? Att den tänds för att du täcker för ljussensorn? Eller att den över tänds för att du vänt den uppochner och täcker ljussensorn för det?

• Gilla
  • Haha
-MH- och 18 till
  • Laddar…
H Helmer95 skrev:
vet inte vad problemet är? Att den tänds för att du täcker för ljussensorn? Eller att den över tänds för att du vänt den uppochner och täcker ljussensorn för det?
Som några redan nämnt i tråden: vid fel användning är det mesta "skit".

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
H Helmer95 skrev:
Hahaha jahaaa det förklarar ju saken :rofl:

• Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 12 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Absolut kan en produkt fallerar i kvalité. Men ställer mig fortfarande tveksam till att de skulle missa grundläggande krav som CE. Stor skillnad på att missta hur ett material åldras och totalt missa att följa lagstiftning.

Och av nyfikenhet, vilken produkt designar de inte själva? Mer än enskilda delar som t.ex. gångjärn.
Bara för att ett företag är stort så innebär de inte att de automatiskt gör rätt. Ford Edsel, Therac-25, Boing Dreamliner, exploderande Apple-batterier osv.

Saker som jag är ganska säker på att de inte gör själv är tex typ all elektronik (lampor, batterier, hemelektroniker, vitvaror) osv. Man ser också ganska ofta deras möbler i andra möbelaffärer (fast oftast markant dyrare...). Misstänker också att mycket av tygvarorna och köksvarorna är produkter som de köper in och brandar.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
D
T Troberg skrev:
Bara för att ett företag är stort så innebär de inte att de automatiskt gör rätt. Ford Edsel, Therac-25, Boing Dreamliner, exploderande Apple-batterier osv.

Saker som jag är ganska säker på att de inte gör själv är tex typ all elektronik (lampor, batterier, hemelektroniker, vitvaror) osv. Man ser också ganska ofta deras möbler i andra möbelaffärer (fast oftast markant dyrare...). Misstänker också att mycket av tygvarorna och köksvarorna är produkter som de köper in och brandar.
Självklart tillverkar de inte själv men de har en grym inköpsorganisation som både har kompetens och muskler när det gäller att köpa rätt kvalitet till rätt pris, där slår ingen i branschen Ikea.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har gått igenom alla "åskväder" - detaljer och det finns inte en klammer. Inte ens när sladden hänger upp-och-ner...
När jag tittar närmare så ser jag att det inte syns klammers på bilderna, även om sladdarna tydligt sitter fast på något sätt. I butik var de dock klamrade.

H hapazard skrev:
Jag tycker produkten verkar smidig iaf, som visat för att dra el under skrivbord eller om man vill dra in el i ett skåp/garderob utan att ta upp så stora hål.
Smidighet och säkerhet är ofta motsatta fenomen.

T Thörre skrev:
Vad är problemet med att koppla ihop flera grenuttag?
Fungerar alldeles ypperligt.
Det börjar brinna om du pluggar i för mycket stuff. Vissa ser det som en nackdel.

T Thörre skrev:
Sen får du nog max belasta sladdvindan i många timmar innan den tar skada av värme.
Eller är du en sån som drar ut hela sladden i dammsugaren fast du bara ska dammsuga runt fötterna?
Om det är en plastvinda så blir den varm (har sett en smälta sönder på en motorvärmarbelastning). Är det en vinda av metall så blir vindan som sekundärlindningen i en transformator, dvs vindan blir strömförande och folk dör. Även det är ibland att betrakta som ett problem.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Tycker att det bästa du kan göra är att kontakta informationen på IKEA och tala om dina farhågor för dom och sedan gå vidare till Elsäkerhetsverket så dom får testa produkten
Nej, då ger man ju dem en chans att mörka, och på så sätt undivika en produktåterkallelse.

D djac skrev:
Ikeas USB-laddare har testats och levererar väldigt bra ström, de har en rätt kompetent inköpsorganisation med mycket muskler och det hjälper de nog att hitta bra grejor till bra priser.
Bra grejor och bra priser är två fenomen som normalt sett står i motsatsförhållande.
Q quas skrev:
Du har rätt i att CE-märkningar lätt kan användas utan att rätt tester utförts eftersom det är en självcertifiering (de flesta seriösa företag hade dock inte släppt en egen produkt utan att genomföra de tester som behövs). Däremot är China Export historien en myt som tyvärr levt kvar för länge.
Knappast en myt, jag hr köpt grejor från Kina med CE som definitivt inte uppfyller några krav.

Abbe W Abbe W skrev:
Du vet uppenbarligen inte hur el fungerar då du säger "Jag lovar tex att någon kommer att sätta ihop en rad med 50 uttag i sin verkstad" Det spelar ingen roll hur många uttag man har, så for du använder mer ström än vad orginal uttaget är avsäkrat med går säkringen.
Inte om donen är för klena, då går de först.

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Mycket klenare konstruktion och sämre kontaktdon.

• Haha
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det börjar brinna om du pluggar i för mycket stuff. Vissa ser det som en nackdel.
Eftersom den skall tåla 16A borde säkringen gå först för uttaget där grenuttaget är inpluggad.

• Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.