146 109 läst · 737 svar
146k läst
737 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 841 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 841 inlägg
Kan nån förklara för mig vad skillnaden är på denna produkt och att köpa 5 grendosor och koppla ihop?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 841 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 841 inlägg
Vet inte om kvalitets kontrollen på Ikeas elprylar är nått att hurra för.. Spelade in den här videon förra veckan.
Apropå det här med värmeutveckling i stickkontakter. Hade en byggfläkt med helsvetsad kontakt original och den var vinklad. Körde den en del och i grenuttag typ sådana för utomhusbruk, med lite gummi upptill, man kan köpa på diverse ställen så kom den tydligen inte ner långt nog. Testade ett par olika grenuttag och det blev ganska tydlig värme just i den kontakten. Bytte efter upptäckten till en rak istället och då är det samma svala temp som på kabeln i övrigt. Viktigt att trycka i kontakter riktigt och i som detta fall går det inte ens att göra det. Lite förvånad att man kör med vinklade kontakter på en sådan byggfläkt för det måste vara en vanlig kombo med dessa dosor.
vet inte vad problemet är? Att den tänds för att du täcker för ljussensorn? Eller att den över tänds för att du vänt den uppochner och täcker ljussensorn för det?C Christoffer85 skrev:
Bara för att ett företag är stort så innebär de inte att de automatiskt gör rätt. Ford Edsel, Therac-25, Boing Dreamliner, exploderande Apple-batterier osv.Niklasloow skrev:Absolut kan en produkt fallerar i kvalité. Men ställer mig fortfarande tveksam till att de skulle missa grundläggande krav som CE. Stor skillnad på att missta hur ett material åldras och totalt missa att följa lagstiftning.
Och av nyfikenhet, vilken produkt designar de inte själva? Mer än enskilda delar som t.ex. gångjärn.
Saker som jag är ganska säker på att de inte gör själv är tex typ all elektronik (lampor, batterier, hemelektroniker, vitvaror) osv. Man ser också ganska ofta deras möbler i andra möbelaffärer (fast oftast markant dyrare...). Misstänker också att mycket av tygvarorna och köksvarorna är produkter som de köper in och brandar.
Självklart tillverkar de inte själv men de har en grym inköpsorganisation som både har kompetens och muskler när det gäller att köpa rätt kvalitet till rätt pris, där slår ingen i branschen Ikea.T Troberg skrev:Bara för att ett företag är stort så innebär de inte att de automatiskt gör rätt. Ford Edsel, Therac-25, Boing Dreamliner, exploderande Apple-batterier osv.
Saker som jag är ganska säker på att de inte gör själv är tex typ all elektronik (lampor, batterier, hemelektroniker, vitvaror) osv. Man ser också ganska ofta deras möbler i andra möbelaffärer (fast oftast markant dyrare...). Misstänker också att mycket av tygvarorna och köksvarorna är produkter som de köper in och brandar.
När jag tittar närmare så ser jag att det inte syns klammers på bilderna, även om sladdarna tydligt sitter fast på något sätt. I butik var de dock klamrade.Dan_Johansson skrev:
Smidighet och säkerhet är ofta motsatta fenomen.H hapazard skrev:
Det börjar brinna om du pluggar i för mycket stuff. Vissa ser det som en nackdel.T Thörre skrev:
Om det är en plastvinda så blir den varm (har sett en smälta sönder på en motorvärmarbelastning). Är det en vinda av metall så blir vindan som sekundärlindningen i en transformator, dvs vindan blir strömförande och folk dör. Även det är ibland att betrakta som ett problem.T Thörre skrev:
Nej, då ger man ju dem en chans att mörka, och på så sätt undivika en produktåterkallelse.Grizzlybjörnen123 skrev:
Bra grejor och bra priser är två fenomen som normalt sett står i motsatsförhållande.D djac skrev:
Knappast en myt, jag hr köpt grejor från Kina med CE som definitivt inte uppfyller några krav.Q quas skrev:
Inte om donen är för klena, då går de först.Abbe W skrev:
Mycket klenare konstruktion och sämre kontaktdon.MariaiÖstergötland skrev: