Nja, ja, ibland kanske…beror ju på tidshorisont…men mer än 10 år pratar vi nog ytterst sällan om.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Min farhåga är att Ikea om några år kommer Ikea att ändra på en koppling med någon millimeter eller liknande så att nya delar inte går att koppla ihop med gamla, så måste man köpa ett helt nytt system…inte helt olikt Ikea.
Där är schucko (och många andra gamla elkopplingsdonstandarder överlägsna, kan hålla i hundra år utan en massa tramsiga ändringar.
Det där är en sjuka som finns överallt. Jag är inte mycket för politiska regleringar, men här borde verkligen EU gå in och tvinga tillverkarna att göra saker bakåtkompatibla (samt gärna kompatibla mellan olika märken) där det är möjligt. Utomhusljusslingor är ett exempel. Man köper ett gäng på t ex Jula och så vill man komplettera nästa år...då har de ändrat standarden på kontakterna eller spänningen så de inte går att koppla ihop.

Standarder går ju att få fram, bara viljan finns. USB, Bluetooth, batterier, HDMI-kablar osv osv. Men detta blev lite OT.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Min farhåga är att Ikea om några år kommer Ikea att ändra på en koppling med någon millimeter eller liknande så att nya delar inte går att koppla ihop med gamla, så måste man köpa ett helt nytt system…inte helt olikt Ikea.
Där är schucko (och många andra gamla elkopplingsdonstandarder överlägsna, kan hålla i hundra år utan en massa tramsiga ändringar.
Du behöver ju inte köpa ALLT nytt om de nu skulle få för sig att ändra något. Allt du redan har fungerar ju som det är. Det är bara om du vill bygga på ett befintligt "system" som det inte fungerar på då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.