R RoAd skrev:
Ok, jag har ingen egen erfarenhet av att köpa eller returnera vitvaror på Ikea så jag kan inte argumentera mot. Deras villkor säger bara att de inte tar tillbaka "installerade" vitvaror. De brukar vara väldigt generösa med returer så det låter ju lite märkligt att man inte ens får sätta i sladden utan att förverka öppet köp. Jag är faktiskt lite förvånad.

Att de inte tar tillbaka använda vitvaror förstår jag däremot.

Då blir det nog svårt för dig om de inte tar det som goodwill. De mätningar du gjort bevisar som sagt inte en felaktig produkt.
De menar att produkten är installerad bara man startat det tydligen. Konstig definition tycker jag.
Delar inte din uppfattning om mätningarna, som framgår av mitt inlägg. Man måste ha rättigheter som konsument. Om de inte godtar min reklamation så får de väl komma o hämta det o mäta. I sista hand kommer jag att gå till ARN med de mätningar jag har som bevis och så får vi se om ARN delar min eller din uppfattning.
 
hur lång tid har det gått sen köpet? det går inte att bara göra en vanlig retur, utan att blanda in reklamation? för i så fall kan du ju säga att du aldrig kopplat in den.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
R
haggle haggle skrev:
Delar inte din uppfattning om mätningarna, som framgår av mitt inlägg.
Då kan du ju förklara vad jag har fel i. Eller är du bara en sådan som aldrig ändrar din uppfattning oavsett motbevis?

haggle haggle skrev:
Man måste ha rättigheter som konsument. Om de inte godtar min reklamation så får de väl komma o hämta det o mäta. I sista hand kommer jag att gå till ARN med de mätningar jag har som bevis och så får vi se om ARN delar min eller din uppfattning.
Vi har långtgående rättigheter som konsumenter i detta land. En av dem är inte att hitta på egna mätmetoder och utgå från dem när man ska reklamera produkter.

Men gå du till ARN. Har du tur svarar inte Ikea och du vinner på walkover. Har du otur svarar bara Ikea samma sak som mig, att dina mätningar är felaktigt utförda.

I slutändan undrar jag vad du vill vinna på detta. Det finns inget som tyder på att det faktiskt är fel på produkten så antagligen kommer nästa "tysta" kylskåp låta lika mycket.
 
R
En tilläggsfråga som också måste ställas. Vad är noggrannheten på de mätinstrument ni använder vid dessa låga volymer? Din mobiltelefon kan vi direkt anta har några dBs diff. Även dyrare instrument har ofta problem så din kompis behöver inte heller ha fått ett pålitligt värde med sin.

Och du har fortfarande inte svarat på om det är vägt med A eller C.
 
haggle haggle skrev:
Inga resonanser eller liknande som nån jiddrade om i ett tidigare svar.
Det funkar inte så,
Vad är det du vill ha hjälp med då?

Om du bara vill upplysa världen om att "dubbelt så bra bild", "nu ännu effektivare", "kontrollerat av ett certifierat hudinstitut i Schweiz" och "bara 35 dB" är kvalificerat säljsnack som man inte ska fästa någon vikt vid så slår du in öppna dörrar på det här forumet. Jag tror Familjeliv och Flashback är de arenor du ska fokusera din tid och energi för att få mest bang for the bucks.
 
A
Jag är nyfiken, vad är bakgrundsljudet? Jag minns att vi mätte för sen lokal som var tvungen att ha ett grundljud under 30dB, jag fick gå ut för att jag andades för högt.
 
  • Gilla
Lelleirra och 3 till
  • Laddar…
TS har ju en poäng i att man som konsument måste kunna lita på tekniska specifikationer. Jag är också relativt kunnig inom ljud och vibrationer och förstår att angivelserna inte är uppmätta i hemmiljö.
Skillanden mellan 35 och 42 dB är relativ, men fortfarande 7 dB...
Som om TS tagit hem den andra modellen hade den låtit 7dB mer. 7 dB är nästan dubbelt ljudtryck (kommentarer på det undanbedes), så viss skillnad är det.
Som jag uppfattar träden är problemet svårigheten att reklamera detta pga svårigheten att bevisa felet i produkten. Om IKEA inte agerar korrekt är det ju tråkigt, men intressant för många.
Enligt konsumentköplagens är det säljaren som skall bevisa att det inte är fel på produkten under de första sex månaderna.
Det kan inte IKEA backa ur. Ta med skåpet till dem, och be dem skicka iväg det för mätning. Är det inget fel på det tar du hem det igen. Annars vill du lämna tillbaka det.
Förmodligen vill de inte skicka det någonstans, utan låter köpet gå tillbaka.
 
  • Gilla
Boan och 7 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ber om ursäkt om jag trampade din kompis på tårna. Men för mig låter det orimligt att någon som är insatt i detta område skulle hjälpa dig utan att inse och påpeka skillnaden på er och Ikeas mätning och varför er mätning resulterar i ett annat resultat än deras utan att deras därför är fel.

Att man mäter ljudnivå på apparater i en så kallad anekoisk kammare borde ingå i utbildningen för en "ljud och vibrationsingenjör".

Om du tittar på denna sida så kanske du inser att en mätning i ett sådant rum kommer att ge ett annat resultat än i ditt kök: [länk]

Jag har själv varit i ekofria rum ett par gånger och det är obehagligt p.g.a. hur tyst det är. Det ekar rätt ordentligt i våra bostäder, även om vi upplever dem som ombonade och dämpade.
Mätning i ekofritt rum utförs vanligtvis för att bestämma produktens ljudeffektnivå.
 
haggle haggle skrev:
Jag måste berätta om mest idiotiska IKEA-turerna denna höst.
Jag köpte för ett par månader sedan en integrerad kyl- och frys från IKEA. Jag valde modellen Tinad av skälet att bullernivån är angiven till endast 35 db.
När skåpet var på plats och skulle börja användas noterade jag att skåpet lät mycket mer än förväntat.
Jag gjorde därför först en bullermätning med min mobil som visade 42 db. En kompis som jobbar som ljud- och vibrationsingenjör kom hem till mig med en mätare som också visade 42-43 db.
Jag ringde då IKEA och reklamerade skåpet, varvid jag fick till svar att IKEA skulle skicka ut en tekniker. Tre veckor senare kom det en tekniker från en liten firma (Kyl & Hushållscenter Syd) som IKEA tydligen anlitar som underentreprenör för reparationer och dylikt. Teknikern konstaterade först att kylskåpet fungerade, och skulle därefter göra en ljudmätning. Han fick dock inte sin ljud-mätare att fungera och åkte därifrån igen. Veckan efter ringde teknikern och berättade att han varit i kontakt med Whirlpool (hur de nu kommer in i bilden?). Whirlpool hade då förklarat för honom att de ljudmätningarna som ligger bakom decibel-specifikationerna på vitvaror görs i en ”väldigt speciell miljö” och är inget man kan mäta hemma hos någon. Så länge ett kylskåp fungerar och låter som ett ”normalt” kylskåp ”brukar låta” godtar man därför inga reklamtioner.
Detta är naturligtvis ett fullkomligt idiotiskt resonemang. IKEA säljer kyl- och frysar ända nerifrån 35 och upp till 42 decibel. Alla som känner till decibelskalan vet att det är en väldigt stor skillnad mellan 35 och 42 decibel! En kund måste naturligtvis kunna förlita sig på att decibel-angivelse och övriga produktspecifikationer stämmer och ska inte behöva vara rättslös därför att företag försöker smita undan sitt ansvar med resonemang om att egenskapen ”inte går att mäta” eller att produkten fungerar som en sådan produkt ”normalt brukar fungera”. Mätning med en vanlig decibelmätare är fullt tillräckligt och måste accepteras, i annat fall får väl säljaren komma hem till mig och hämta kylskåpet och göra en mätning i sin superspeciella setup!
Whirlpools resonemang är ungefär lika korkat som om en kund beställer och betalar för en porsche men får en Ford fiesta levererad, och säljaren försöker klara sig undan sitt ansvar genom att säga att Forden fungerar som en bil ”brukar fungera” och ”låter som en bil brukar låta”.
Så otroligt dåligt och amatörmässigt skött av IKEA. Återkommer med mer information när jag hört vad mer IKEA har att säga om detta!
det är klart det ska vara rätt värden men nu är ju Ikea ett skitföretag och ett jävla krångel när sakerna slutar att funka. Man får helt enkelt inte vad man betalat för. Kan rekommendera Liebherr det är tyst det
 
  • Gilla
haggle och 1 till
  • Laddar…
Det är väl typ likadant som när du köper en bil och den ska dra 0.61 (enligt spec/test) men drar 0.9. Vissa saker är väl bara att acceptera. Dom testar saker under optimala förhållanden som inte existerar i verkliga livet :)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag har köpt ett komplett kök av IKEA, Haft problem med en kran som byttes utan knussel av Bravida.

Spolvingen på spolmotorn på diskmaskinen hade gått sönder troligtvis pga lös glasbit. Inga problem
att få det fixat. Electrolux service var här på två dagar. Garanti.

Haft köket i fem år nu. Fungerar utmärkt förutom ovanstående två fel. Låg ljudnivå på kyl och frys.
Alla vitvaror är från Electrolux.

Kan rekommendera IKEA
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
R
N nomoD2 skrev:
Mätning i ekofritt rum utförs vanligtvis för att bestämma produktens ljudeffektnivå.
Nja, Ikea anger ljudnivå så de har nog bara mätt den vid ett visst avstånd. Detta görs förstås också i en ekofri kammare om det ska ge ett tillförlitligt värde.

Även om de skulle mätt effekten så ändrar väl inte det mitt resonemang, att rummet påverkar? Eller vart vill du komma?
 
Jag tycker många här är onödigt hårda mot TS. Är det rimligt att IKEA i sin marknadsföring använder ett dB-värde om man som kund i praktiken saknar möjlighet att visa att det man köpt inte uppfyller utlovat värde? Jag kan inte detaljerna kring mätning av ljudnivå och förstår mycket väl att den kan påverkas av omgivningen i ett hem, men om man som konsument inte har en rimlig möjlighet att reklamera om man anser att utlovade egenskaper saknas, i detta fall ljudnivå, ska det då ens finnas med i marknadsföringen?

Visst, det kan vara en hjälp, en form av jämförelsetal, för att välja mellan olika produkter. Men om man valt något, mycket på grund av låg ljudnivå, och anser att produkten inte håller utlovade egenskaper, är det då rimligt att man är helt rättslös? Det förekommer trots allt inte sällan att vitvaror låter på ett oväntat sätt och det är väldigt svårt att i en butiksmiljö innan köpet skaffa sig en uppfattning om detta. Dessutom kan en enskild maskin vara felaktig. Ska alla försök att reklamera detta avfärdas med argumentet "så kan du inte mäta"? Knappast rimligt kan jag tycka.
 
  • Gilla
zzingo och 12 till
  • Laddar…
R
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
TS har ju en poäng i att man som konsument måste kunna lita på tekniska specifikationer. Jag är också relativt kunnig inom ljud och vibrationer och förstår att angivelserna inte är uppmätta i hemmiljö.
Skillanden mellan 35 och 42 dB är relativ, men fortfarande 7 dB...
Som om TS tagit hem den andra modellen hade den låtit 7dB mer. 7 dB är nästan dubbelt ljudtryck (kommentarer på det undanbedes), så viss skillnad är det.
Som jag uppfattar träden är problemet svårigheten att reklamera detta pga svårigheten att bevisa felet i produkten. Om IKEA inte agerar korrekt är det ju tråkigt, men intressant för många.
Enligt konsumentköplagens är det säljaren som skall bevisa att det inte är fel på produkten under de första sex månaderna.
Det kan inte IKEA backa ur. Ta med skåpet till dem, och be dem skicka iväg det för mätning. Är det inget fel på det tar du hem det igen. Annars vill du lämna tillbaka det.
Förmodligen vill de inte skicka det någonstans, utan låter köpet gå tillbaka.
Ok, om du anser dig vara kunnig i ämnet får du gärna svara på följande då:

Du har köpt ett par högtalare som har en av tillverkaren angiven frekvenskurva. Du ställer in dessa i ett obehandlat rum och mäter upp en egen frekvenskurva med mobiltelefonen. Menar du att det är rimligt att tvinga säljaren att skicka iväg dessa högtalare på kontrollmätning om kurvorna skiljer sig åt?

Om inte, varför?
 
  • Gilla
MariaT75
  • Laddar…
Känns som att man behöver efterlikna dB-testets miljö innan man kan förvänta sig samma resultat. Siffrorna lär mest vara för att jämföra med andra skåp.

S segv skrev:
Kan man överhuvudtaget lita på tillverkarnas uppgifter? Finns det något som hindrar dom från att bara hitta på lite siffror?
Jag vet inte men jag kan tänka mig att de som äger en Dieselgate-bil har lite åsikter i frågan. Speciellt då en svensk som inte blev kompenserad för bedrägeriet.
 
  • Gilla
a_c och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.