Sent svar, men det här var första tråden jag hittade när jag sökte felavhjälpning. Jag flyttade in hos tjejen i höstas, och noterade att kyl/frys-kombon lät väldigt högt, ett vibrerande ljud som kom och gick med olika intensitet flertalet gånger om dagen, sannolikt varje gång kompressorn körde. Det är ett Ikea Tinad inbyggnadsskåp. Sökte lösningar, och hittade en service-note från Whirlpool om att en gummidistans för att avhjälpa vibration då två rör kunde ta i varandra. Jag köpte ett set med gummidistanser, och inväntade kyltemperatur utomhus på en ledig helg.
Nu var jag dålig på att ta bilder, men rören var inget problem, de hade god distans mellan varandra. Jag noterade däremot att kondensor-gallret på baksidan var oerhört fladdrigt, och hamnade i svängning så fort man nuddade det. Satt sjukt nog bara med fyra skruvar i hörnen. Så jag tog helt sonika och monterade gummidistanser mellan skåp och kondensor, och tvingade in distanser mitt på långsidan, se bilder.
Skåpet är nu i det närmaste knäpptyst. Krävs att jag lägger örat mot dörren för att höra att det händer saker därinne. Katastrofala ingenjörer på Whirlpool som skapat det här (jag är ingenjör själv... 😆), men om någon annan stöter på samma problem så är det iallafall förhållandevis lättlöst.