35 486 läst · 150 svar
35k läst
150 svar
IKEA tar inte sitt ansvar för reklamationer
Du har helt rätt - det var därför jag skrev "sällan" i mitt inlägg ovan - sällan betyder inte aldrig.13th Marine skrev:
Ljudtryckets referensnivå på 0,02 mPa skall avspegla medelvärdet för en större grupp människor och kan du höra ner till -15 dBA är du bara att gratulera - då kan inte jag sitta och viska hemligheter till min lunchpartner - om du sitter vid bordet bredvid.
Mina -15 dB försvann sannolikt redan i militärtjänsten och i spåren på en ganska omfattande sprängutbildning - med mycket realistiska skarpa övningar.
Men det finns stor risk för att minustecknet försvinner även för dig när du kommer uppåt i åren - och därmed kanske kan hävda en "selektiv" hörsel. I linje med detta brukar jag hävda att dålig hörsel brukar gå i arv - och att jag ärvt min hörsel från min dotter - och hör bara det jag vill höra (lite orättvist mot henne - hon är mycket bättre än så).
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Kom på en sak.
Vi har ju ett fullstort gasdrivet kylskåp i en jaktstuga.
Kylen ser exakt ut som en helt vanlig kyl och fungerar precis som en vanlig kyl.
Men den drivs på gasol. En P20.
Den håller länge. Vi har en P10 i reserv.
Kylen går väldigt länge på en P20, kommer inte ens ihåg när den byttes sist.
Denna kyl är 100% knäpptyst.
Kanske det vore något för TS? P20 har vi stående på utsidan i ett skåp. Man kan ha den i källaren också.
Kylen ser exakt ut som en helt vanlig kyl och fungerar precis som en vanlig kyl.
Kanske det vore något för TS? P20 har vi stående på utsidan i ett skåp. Man kan ha den i källaren också.
Redigerat:
Det kan vara så att de mätt ljudet hos tillverkaren med skåpet ståendes fritt på golvet eller mitt längs en vägg?
Placerar man sedan ett kyl eller frysskåp i hörnet på ett rum så får man en stor förstärkning.
Har sett motsvarande på Chalmers ljudlabb och skillnaden är enormt stor beroende på var man placerar en ljudkälla.
Placerar man sedan ett kyl eller frysskåp i hörnet på ett rum så får man en stor förstärkning.
Har sett motsvarande på Chalmers ljudlabb och skillnaden är enormt stor beroende på var man placerar en ljudkälla.
man brukar höra gasen till låganMagnus Filip skrev:Kom på en sak.
Tja, det finns ju alternativ sanning. Välj det som passar syftet. Tänkte på en sak, det är inte käringen hans som låter. Jag menar ljud kan ju ibland misstolkas. Min käring snarkar ohemult och sitter man i ett annat rum i kåken så tror man att någon kör med traktor utanför. OBS! SKÄMT. (dock stämmer det med min käring)R RoAd skrev:Nu var det ju du själv som ansåg att du var kunnig. Jag har kanske en tuff ton mot de som anser att deras åsikt ska vara lika mycket värd som faktiskt kunskap i ämnet.
Ok, det vet jag inte hur du kan avgöra, men ok.
Jaha, det var det du menade med vatten över huvudet. Ja. Att argumentera mot folk som ska beskriva högtalarfysik med mjuka värden är lite som att springa i vatten. Det är jobbigt och man kommer ingen vart Så jag låter bli, detta har jag gjort för många gånger redan.
Det är fysiskt ingen som helst skillnad på hur rummet påverkar ljudet från en kompressormotor mot hur det påverkar ljudet från en högtalakon. Mäter du kommer du att se precis samma påverkan. Därav min fråga angående frekvenskurvan på högtalaren.
"frekvens och efterklang mm" har EXAKT samma påverkan. Annars lever du i ett universum med alternativ fysik.
Jag önskar jag hade hittat denna tråden innan jag köpte vitvaror från ikea. Har samma Tinad och den låter förjäkligt! Måste kanske donera bort den eftersom IKEA inte kan tänka sig ta tillbaka den. Vilket himla sätt de har att ignorera distansköpslagen.
Jag förstår TS! Har också nya vitvaror från Ikea och reagerade på att kyl/frys lät mer än vad jag tyckte var normalt så gjorde reklamation. Tekniker var här och sa att det var kompressorn och att de skulle beställa en ny. Veckan senare kom det en ny tekniker som menade på att det inte var kompressorn utan fläkten, vilket han bytte. Det gjorde ingen skillnad så reklamerade igen. Vid 3:e besöket kom det två tekniker och de såg till att allt satt fast på baksidan och att inget kunde vibrera. Detta blev bättre men tycker ändå kompressorljud och fläktar låter mycket och de går i princip hela tiden. De tidigare vitvarorna jag hade som var 2 år gamla var i princip helt tysta.
även hällen från Ikea gick sönder efter 5 dagar. Tekniker var på plats och programmera om hällen. Den höll 3 dagar och sen fick jag reklamera igen. Nu har de varit här och bytt kretskort så nu har den fungerat 2 veckor.
diskmaskinen gick också sönder efter 5 dagar. Gångjärnen till luckan gick sönder. De har varit här två gånger men inte lyckats laga detta så ska få en ny, men det har snart gått 4 veckor.
Summeringen är att efter bara 1 vecka i drift så var det fel på kyl, trasig häll och trasig diskmaskin. Har haft totalt 8 besök av olika tekniker hittills och det som återstår nu är ny installation av diskmaskin. Mitt starka råd - köp inte vitvaror på IKEA.
Dock vill jag belysa att servicen från IKEA har varit mycket bra och de har försökt ordna snabba service besök mm. Det enda som de inte vill svara på är kompensation för alla problem, ex inte kunnat laga mat pga trasig häll osv.
Till TS - Gällande ljudnivå så kan du alltid sätta dämpmatta under vilket jag gjort, det tar bort ev vibrationer. Det går att ljudisolera bakom också vilket jag provade och det gav bra effekt. Dock blev utrymmet bakom lite för litet enligt vad de rekommenderar och jag noterade via mätningar att temperaturen var högre. Låg på 30-32 grader bakom kyl och som kallast 25. Tog bort dämpningen och nu går temperaturen upp till 27-28 som Max och ner till 23 som kallast. Inbillar mig att ventilationen är viktigast och att dessa lägre grader bakom bidrar till att de minskar total drifttid.
Ljud från fläktarna (om du har sånna i ditt skåp) går inte att få bort. De hörs på framsidan genom luckorna.
även hällen från Ikea gick sönder efter 5 dagar. Tekniker var på plats och programmera om hällen. Den höll 3 dagar och sen fick jag reklamera igen. Nu har de varit här och bytt kretskort så nu har den fungerat 2 veckor.
diskmaskinen gick också sönder efter 5 dagar. Gångjärnen till luckan gick sönder. De har varit här två gånger men inte lyckats laga detta så ska få en ny, men det har snart gått 4 veckor.
Summeringen är att efter bara 1 vecka i drift så var det fel på kyl, trasig häll och trasig diskmaskin. Har haft totalt 8 besök av olika tekniker hittills och det som återstår nu är ny installation av diskmaskin. Mitt starka råd - köp inte vitvaror på IKEA.
Dock vill jag belysa att servicen från IKEA har varit mycket bra och de har försökt ordna snabba service besök mm. Det enda som de inte vill svara på är kompensation för alla problem, ex inte kunnat laga mat pga trasig häll osv.
Till TS - Gällande ljudnivå så kan du alltid sätta dämpmatta under vilket jag gjort, det tar bort ev vibrationer. Det går att ljudisolera bakom också vilket jag provade och det gav bra effekt. Dock blev utrymmet bakom lite för litet enligt vad de rekommenderar och jag noterade via mätningar att temperaturen var högre. Låg på 30-32 grader bakom kyl och som kallast 25. Tog bort dämpningen och nu går temperaturen upp till 27-28 som Max och ner till 23 som kallast. Inbillar mig att ventilationen är viktigast och att dessa lägre grader bakom bidrar till att de minskar total drifttid.
Ljud från fläktarna (om du har sånna i ditt skåp) går inte att få bort. De hörs på framsidan genom luckorna.
Jag önskar att jag hade sett detta inlägg tidigare.haggle skrev:
Jag visste inte att man inte ska köpa vitvaror från Ikea. Kyl och frys i tidigare lägenheten var Ikea tyckte inte dom störde alls.
Nu köpte jag tinad också och håller med, den är verklighen inte några 35 dB!!@
Förra var 36 dB ( ej Ikea), och var enormt mycket tystare!!
Jag visste inte att man inte ska köpa vitvaror från Ikea. Kyl och frys i tidigare lägenheten var Ikea tyckte inte dom störde alls.