Nu när du har utrustning för att mäta så kan du ju test mäta mot mer maskiner som har Db nivå angivet. Ex diskmaskin mm. Då ser du ju om det är som flera skrivit ovan, att det bara gäller i dämpad testmiljö.

Min uppfattning kring mätstandarden för fasta hushållsvaror, ex kyl o diskmaskin, är att den primärt är en jämförande standard än ett exakt mätvärde du får hemma i ditt egna kök. Sen är märkningen lite vag, huruvida den avser ett medelvärde över en ”cykel” eller ex 90-percentilen.

Mao, hade du köpt en ”40dB”-kyl är det inte omöjligt att du mätt än högre värden.

• Gilla
PeeWee och 1 till
  • Laddar…
För att bli lite mer on topic: Ljud är väldigt subjektivt och det beror väldigt mycket på hur det står
Inte ens premiummodeller brukar vara helt tysta. Och du har köpt på IKEA....

Har du hört uttrycker "you get what you pay for"?
IKEA har extremt frikostiga returvillkor. Hade det här varit viktigt för dig kunde du tagit hem den. Testat. Och sen lämnat tillbaka den.

Edit: tänkte skriva om attityder och vita kränkta män. Men det blev kontraproduktivt så tog bort det

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
IKEA är ett av de bolag som tar mest ansvar för reklamationer.

• Gilla
Tamazin och 9 till
  • Laddar…
Om man mäter ljudnivån så måste man göra det i en miljö som inte kan påverkas av yttre faktorer. Så med tanke på ditt inlägg så byggde du alltså ett rum där du minimerade färgning eller resonansförstärkande egenskaper i rummets akustik. För att senare utföra en korrekt mätning av kylskåpets decibelvärde. All annan mätning är direkt felaktig för att man alltid får med felkällor i en icke korrekt miljö. Om det är bullernivå man är ute efter så gäller helt andra förutsättningar eller parametrar.

R
Appendix Appendix skrev:
IKEA har extremt frikostiga returvillkor. Hade det här varit viktigt för dig kunde du tagit hem den. Testat. Och sen lämnat tillbaka den.
Vet inte varför jag gav mig in i en diskussion kring dB-mätning. Det hade ju räckt med dessa tre meningar :)

• Gilla
0veritas0 och 7 till
  • Laddar…
Det här är väl som bilindustrins bränslefurbrukarmätningar... ingen som kommer i närheten av deras siffror i verkligheten....

• Gilla
nordstrommm och 5 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
För att bli lite mer on topic: Ljud är väldigt subjektivt och det beror väldigt mycket på hur det står
Inte ens premiummodeller brukar vara helt tysta. Och du har köpt på IKEA....

Har du hört uttrycker "you get what you pay for"?

Edit: tänkte skriva om attityder och vita kränkta män. Men det blev kontraproduktivt så tog bort det

Jag kan bara konstatera att du inte har koll på IKEAs returvillkor. IKEA har INTE frikostiga villkor gällande vitvaror. Jag hade naturligtvis i första hand tänkt returnera det, men IKEA tar inte emot returer för vitvaror som är "använda". Och i detta sammanhang menar IKEA att det räcker med att du satt i sladden för att kylskåpet ska vara använt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vet inte varför jag gav mig in i en diskussion kring dB-mätning. Det hade ju räckt med dessa tre meningar :)
IKEA har INTE frikostiga villkor gällande vitvaror. Jag hade naturligtvis i första hand tänkt returnera det, men IKEA tar inte emot returer för vitvaror som är "använda". Och i detta sammanhang menar IKEA att det räcker med att du satt i sladden för att kylskåpet ska vara använt. Så var det med den saken.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kan man överhuvudtaget lita på tillverkarnas uppgifter? Finns det något som hindrar dom från att bara hitta på lite siffror? Typ någon tredjepart?

För övrigt köpte jag den tystaste Bosch diskmaskin jag kunde hitta och dess över tre timmars brummande hörs tydligt över stereon ett rum bort. Irriterande.

• Gilla
haggle
  • Laddar…
A
För att inte tala om dagens maskiners ständiga PIPANDE! vem har hittat på det,och var bor han? :mad:

• Gilla
  • Haha
Okarlsson och 23 till
  • Laddar…
R
haggle haggle skrev:
IKEA har INTE frikostiga villkor gällande vitvaror. Jag hade naturligtvis i första hand tänkt returnera det, men IKEA tar inte emot returer för vitvaror som är "använda". Och i detta sammanhang menar IKEA att det räcker med att du satt i sladden för att kylskåpet ska vara använt. Så var det med den saken.
Ok, jag har ingen egen erfarenhet av att köpa eller returnera vitvaror på Ikea så jag kan inte argumentera mot. Deras villkor säger bara att de inte tar tillbaka "installerade" vitvaror. De brukar vara väldigt generösa med returer så det låter ju lite märkligt att man inte ens får sätta i sladden utan att förverka öppet köp. Jag är faktiskt lite förvånad.

Att de inte tar tillbaka använda vitvaror förstår jag däremot.

Då blir det nog svårt för dig om de inte tar det som goodwill. De mätningar du gjort bevisar som sagt inte en felaktig produkt.

Staffans2000
haggle haggle skrev:
"IKEA tar inte emot"!
Det kan vara en sanning med modifikation. DVS. Det kan vara en högst personlig tolkning av reglerna av en av de anställda. Själv har jag märkt att det är stor skillnad folk och folk. Jag hade förköpt mig på Biltemas hyllkonsoller, men glömde bort dom. När jag ett halvår senare ville lämna tillbaka dom, nekade den unga damen min önskan med motiveringen att returtiden på en vecka kraftigt överskridits. Några månader senare försökte jag igen. Denna gång stod det en äldre man bakom disken. Han tittade på kvittot och sade -javisst! Så generellt väljer jag om möjligt äldre män framför unga damer (när jag gör "affärer":D), för det var varken den första eller sista gången ett tydligt "nej" blev till ett "ja".
Så. Vill du absolut inte ha kylen, kör den till IKEA på chans och välj den returkö där det står en karl bakom disken. Går det, så går det.

Och återigen TS. Gör som jag. Visa alltid stor ödmjukhet i detta forum!

Staffan

• Gilla
  • Haha
B-ola och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Appendix Appendix skrev:
Hur menar du ? Jag är uppriktigt nyfiken och vill inte verka vara dryg. Har dom vunnit några priser eller är det din egna känsla? Har du själv reklamerat med framgång ?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"IKEA tar inte emot"!
Det kan vara en sanning med modifikation. DVS. Det kan vara en högst personlig tolkning av reglerna av en av de anställda. Själv har jag märkt att det är stor skillnad folk och folk. Jag hade förköpt mig på Biltemas hyllkonsoller, men glömde bort dom. När jag ett halvår senare ville lämna tillbaka dom, nekade den unga damen min önskan med motiveringen att returtiden på en vecka kraftigt överskridits. Några månader senare försökte jag igen. Denna gång stod det en äldre man bakom disken. Han tittade på kvittot och sade -javisst! Så generellt väljer jag om möjligt äldre män framför unga damer (när jag gör "affärer":D), för det var varken den första eller sista gången ett tydligt "nej" blev till ett "ja".
Så. Vill du absolut inte ha kylen, kör den till IKEA på chans och välj den returkö där det står en karl bakom disken. Går det, så går det.

Och återigen TS. Gör som jag. Visa alltid stor ödmjukhet i detta forum!

Staffan
Jag har ringt två gånger och dessutom varit på besök i kundtjänst vid varuhuset en gång och fått samma svar alla tre gånger, så har gett upp sen så de verkar vara ganska samkörda på detta. Men vem vet, kanske finns nån snäll själ som skulle ta emot det om jag försökte igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.