Det enda vi vet är att de aldrig kommer bli billigare, bara handla.

• Gilla
Veronica. och 6 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Precis. Nu har vi inflation och brist på allt. Så ser du något du behöver, köp direkt!
Det är dagspriser nu på mycket varor, inte bara räkor. Är inte ironisk utan kan ge ett exempel: Var på IKEA i förra veckan för att kika på ett litet sidobord som kostade 1495 kr enligt deras hemsida. När vi gick till lagerhyllan stod det 1995 kr på etiketten där. Kollade igen i mobilen. Jo, 1495 skulle det kosta. Letade upp en uniformerad person och frågade. Hon kollade lite i terminalen, och kom till slutsatsen att de redan skyltat upp morgondagens prisökningar. Detta var ändå 3 timmar före stängningsdags. En prisökning med 33 % är inte lite det. Kollade på hemsidan nästa dag och ungefär samtidigt som varuhusen öppnade uppdaterades det till det nya 33 % högre priset också på hemsidan. Lite trist för de som handlade nästa dag och hade planerat att de hade råd med varorna när de åkte hemifrån, för att finna att priset gått upp så mycket till att de kom fram till varuhuset. Observera, detta var inga prishöjningar som IKEA aviserat eller informerat om i förväg. De bara skedde!
Antar att virke från Ryzzland och produktion i IKEAs fabriker i Vitryzzland funkar lite svajigt nu.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
S
Var ju något drev mot Ikea runt årsskiftet om att dom skövlar urskog i Ukraina för virke till sina möbler. Så de är kanske mer exponerade än någon annan leverantör och kanske delvis behöver börja handla upp nya leverantörer. Dessa snabba höjningar som Ikea håller på med låter lite väl extrema och kanske är bevis på att de ev har större problem med leveranser/material/leverantörer o dyl än andra leverantörer. Känns inte som att andra agerar på detta sätt. Men det är bara en känsla…

• Haha
Veronica.
  • Laddar…
S SnickSnackA skrev:
Någon som vet om priset nyligen höjts på deras kök?

Har läst att dom gjorde en höjning på i snitt 9% i januari, men inget finns att hitta nu. Är det en ”smyghöjning”?

Har ritat ett kök som jag är på väg att beställa, men plötsligt ändrades priset uppåt med ca 10.000-12.000kr, vet inte exakt belopp då det var inget jag memorerade men det gick över 100.000kr strecket som var ngt jag vet jag låg under.
Hej, köpte ett kök i dec, har alla priser på skåp o lådor, vad vill du veta priset på?
/M

S SnickSnackA skrev:
Var ju något drev mot Ikea runt årsskiftet om att dom skövlar urskog i Ukraina för virke till sina möbler. Så de är kanske mer exponerade än någon annan leverantör och kanske delvis behöver börja handla upp nya leverantörer. Dessa snabba höjningar som Ikea håller på med låter lite väl extrema och kanske är bevis på att de ev har större problem med leveranser/material/leverantörer o dyl än andra leverantörer. Känns inte som att andra agerar på detta sätt. Men det är bara en känsla…
ikea äger egen skog i ryssland

• Gilla
1
  • Laddar…
S SnickSnackA skrev:

Har läst att dom gjorde en höjning på i snitt 9% i januari, men inget finns att hitta nu. Är det en ”smyghöjning”?

Har ritat ett kök som jag är på väg att beställa, men plötsligt ändrades priset uppåt med ca 10.000-12.000kr, vet inte exakt belopp då det var inget jag memorerade men det gick över 100.000kr strecket som var ngt jag vet jag låg under.
Smyghöjning? Hela världen höjer sina priser och det är väl inget man kan kalla för smyghöjning.

• Gilla
  • Älska
Veronica. och 21 till
  • Laddar…
Förstår inte varför det pratas om ”smyghöjning” - det är ju sedvanlig prishöjning!?
Smyghöjning är väl när man försöker lura konsumenterna med alternativa metoder, som genom att exempelvis minska på innehållet men bibehålla priset.
exv ett paket kaffe kostar fortfarande 50spänn men nu är det bara 400g istället för ett halvkilo - eller om IKEA-köket kostar lika men man får betala extra för emballaget, då smyghöjer man priset.
Motsvarande brukar ungarna frågar om jag smygätit glass - nej, jag har ätit glass, smyger gör jag bara om jag smusslar undan pappret och fyller frysen för att ingen ska märka det:)

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Veronica. och 17 till
  • Laddar…
Mats-S
Man får nog vara glad om dom kan leverera varorna oavsett pris ... har väntat på lådor med glasfront till min PAX-garderob i ca ETT ÅR nu ... helt galet sjuuuuuukt :mad::mad::mad:

• Gilla
  • Haha
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Fick offert från marbodal och ballingslöv innan vi beställde vårt Ikea-kök i mars.

Ikea 125’ kr för komplett med vitvaror och bänkskiva
Ballingslöv 305’ exklusive spis (inkl 10% på alla stommar och 20’ i avdrag på vitvaror)
Marbodal 210’ exklusive vitvaror (inkl 15% på alla stommar)

Även om det fanns lite roligare finesser, finare lådsidor, bättre dimension på stommarna och framförallt fler färgval så blev det ändå Ikea. Gick inte motivera 2-3x priset för samma layout på kök.

Vi slängde just ut ett 21 år gammalt IKEA-kök.

I de andra lägenheterna har vi HTH 29 år, HTH 22 år, Marbodal 21 år, Marbodal 29 år och Ballingslöv +30.
Alla de köken i väldigt ok skick. IKEA var färdigt för sortergården.

Aldrig mer IKEA.

• Gilla
  • Haha
Veronica. och 5 till
  • Laddar…
Witch Witch skrev:

I de andra lägenheterna har vi HTH 29 år, HTH 22 år, Marbodal 21 år, Marbodal 29 år och Ballingslöv +30.

Aldrig mer IKEA.
Bodde exakt samma personer i lägenheterna och tog hand om dem exakt likadant?

Annars är väl ungefär 2/3 av livslängden för 1/2 priset en ganska bra affär...

• Gilla
Veronica. och 27 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bodde exakt samma personer i lägenheterna och tog hand om dem exakt likadant?

Annars är väl ungefär 2/3 av livslängden för 1/2 priset en ganska bra affär...

Nu är ju de andra köksinredningar inte aktuella för byte på länge länge än och en köksrenovering är inte gratis ..

• Haha
Veronica.
  • Laddar…
Jag jobbar som möbelsnickare och priserna på allt vårat råmaterial har ökat något fruktansvärt i pris. Plywood har ökat närmare 200% Mdf mellan 100-150% snickerivirke ca 100%. Vi säljer även europapall och innan pandemin så låg inköp på straxt under 100:- ex moms. Senaste beställningen tror jag var 230:- ex moms. Mycket är det dagspris på. Och det är även svårt att få tag i material. Så jag har full förståelse för att även ikea måste höja sina priser.

• Gilla
  • Älska
Veronica. och 14 till
  • Laddar…
S SnickSnackA skrev:

Skog och virke är dyrt i Ryssland nu. Ikea handlar fortfarande med Ryssland.

• Gilla
  • Haha
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Witch Witch skrev:

Aldrig mer IKEA.
Instämmer, Ballingslöv klart bättre (men dyrare), man får vad man betalar för ;-) Det där med att det var "samma" kök på offerten får man nog fundera lite på ...

MEN ... folk byter ju kök ganska ofta numera, och då är nog IKEA bra nog helt klart :)

• Gilla
BlackDragon och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
  • Haha
  • Arg
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.