M MrBoes skrev:
Är nöjd med våran rimfria ifö än så länge.
Har väl märkt av någon droppe på golvet när kidsen inte stängt lock och spolat, men det är inte så att vi stör oss på det.

Ang sittpinken så har jag inte skvätt ner mig själv än. Men vem vet, när det är dags för the switch så kanske det blir ett problem :D

Nej det kommer alltså inte utanför men blir sprayat under sitsen så känns lagom hygieniskt.

J
Pizzaboy Pizzaboy skrev:
Jo om man bajsar och har diarré kanske men annars kan det ju vara bra o se att det är rent efter spolning. Eller ska man öppna och inspektera igen efter. Jag köpte dessutom med softclose så får aktivt trycka igen locket då ;-)
Därför jag inte valde softclose... Att det skvätter ut när man spolar tycker jag det kan göra från vilken stol som helst. Är i alla fall upplärd att alltid stänga locket innan jag spolar just pga det.

Och det där att det för vissa skvätter upp under sittringen är heller inte specifikt för rimfree. Fick städa där ofta på vår gamla cera. Sen om det skvätter mer eller mindre på nån av dom kan jag inte svara på.
Tycker i så fall det är värre på de toastolarna med hårdsits, dvs där det sitter plastkuddar mellan ringen och porslinet, så det blir mellanrum mellan ring och porslin. Precis som att när vissa människor kommer den lilla biten högre upp blir det helt fel.

Så för min del har skillnaden mellan cera och rimfree varit obefintlig när det gäller dessa punkter.

• Gilla
Cabaooman
  • Laddar…
Pizzaboy Pizzaboy skrev:
Jo om man bajsar och har diarré kanske men annars kan det ju vara bra o se att det är rent efter spolning. Eller ska man öppna och inspektera igen efter. Jag köpte dessutom med softclose så får aktivt trycka igen locket då ;-)
Det blir ju en smaksak. Vad är minst jobbigt? Stänga locket och öppna och inspektera efteråt eller ligga och skrubba diarré eller piss från golvet som nu verkar vara problemet för dig? :crysmile: valet för mig är givet. Fäll ner locket! Vet man med sig att man sketet illa så får man ju anstränga sig med att lyfta locket igen (y):D

Cabaooman Cabaooman skrev:
Dags att köpa två nya muggar. IFÖ har alltid känts som en personlig favorit. Såg att de börjat sälja ”rimfree-a” stolar nu som löser en av de svårstädade utrymmena. Är det bra kan jag tänka mig att det sätter den nya standarden för toastolar i landet.

Har inte lyckats hittat några recensioner eller åsikter om tekniken än. Är det för nytt/en fluga/dåligt i praktiken? Någon som hunnit testa och kan dela några åsikter?
VÄGGHÄNGD OCH MONTERAD PÅ GEBERIT DUOFIX MODELL HÖG SPOLAR DEN GARANTERAT ÖVER KANTEN. VÄNTAR NU PÅ SÄLJARENS SVAR HUR DE TÄNKT ÅTGÄRDA DETTA.

Ifö Spira Rimfree - En stor besvikelse!

Utan tvekan snygg design och skulle enligt reklamen vara mycket lätt att hålla ren, avgörande orsaker till att vi köpte den.

Efter att nu har använt den i åtta månader är vi däremot mycket förvånade och besvikna på att den så snabbt lägger på sig en smutsig beläggning i vattenskålen, alltså i botten av stolen. Den ser alltid solkig ut och det är ett ständigt borstande för att den ska se hyfsat fräsch ut.

Vår gamla Gustavsberg som var minst 25 gammal var betydligt fräschare och inte i närheten av att lägga på sig smuts i vattenskålen som Spiran.

Det verkar som att beläggningen som enligt reklamen ska bestå av den rengöringsvänliga glasyren Ifö Clean antingen är en flopp eller så är det något fel på just vår stol.

Enligt reklamen:
"Toalettstolen har den rengöringsvänliga glasyren Ifö Clean som ger en slät yta vilket gör att rengöringen på både utsidan och insidan blir enklare då bakterierna och smutset inte har någonstans att fästa sig."

• Gilla
Hasse1
  • Laddar…
Liten utvärdering efter att ha haft den golvstående stolen i tre månader.

Stänger man inte locket så blir benen blöta (stänger alltid så det är inget problem för mig)

De blåa doftpinnarna luktar i mitt tycke inte jättebra och på tok för mycket, så nu luktar hela övervåningen WC.

Doftpinnar av annat märke från Ullared passade inte i ”hålet” Utan fastnade halvvägs ner.

Doftpinnarna färgar vattnet blått vilket gör att man ser precis hur dåligt den spolar. Locket har massor av skvätt på sig och mycket av det blåa stänker runt lite här o var. När man spolat och öppnar upp för att titta är det blått här o var.

Jag var noga med att köra vattenpass när jag monterade muggen men det verkar inte hjälpa.

Jag håller med om att beläggningen inte är speciellt bra.

Bortsätt från att toan inte spolar bra och blir blå är jag nöjd. Den är lätt att städa, men man får städa ofta.

Nästa toastol blir annan modell/märke

• Öppen vit toalettstol med ett blått doftblock i toalettskålen och stänk på locket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta om jag kapar tråden lite, men:
Någon som har erfarenhet av Gustavsberg Hygienic flush? Den har en spolkant som är "öppen".

Jämförelse mellan konventionell toalettkant och Gustavsberg Hygienic Flush med öppen spolkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt sjukt vad det verkar variera.

Ja, beläggningen håller jag med om! Men jag får bara lite stänk längst fram under ringen. Kan utan bekymmer spola utan locket nere :thinking:

Har haft min i 10 mån nu och är överlag nöjd (y) har som tidigare nämnt en sign 6860 också och den får också beläggningar, den har nu 3.5 år på nacken. Mina gamla stolar (gustavsberg/ifö) hade inte samma problem med skit, så frågan är om det är ett nutidssyndrom som med så mycket annat.. Att så mycket handlar om att minimimera utgifterna vilket tyvärr i mångt och mycket går ut över kvalitén :sweat:

Tycker min Spira är bra, men föräldrarnas Gustavsberg från 89 är bäst. Bättre spolning, större och djupare vattenspegel så det blir färre "fartränder" och eftersom skålen är större är det lättare att komma åt med borsten och göra rent.

J
Det där med beläggningar har väl att göra med att emaljeringen inte får innehålla så mycket gifter längre?
En säljare berättade att Ifö hade problem när något visst ämne förbjöds för ~20år sen, men hävdade att dom fått ordning på emaljen nu. Hurvida det var sant eller bara säljknep vet jag inte.

Vi har inte mer beläggningar än vad vi hade på våra gamla ifö cera, och det är inte mycket. Men vi städar kanske oftare?

Har bara ifö så har inget att jämföra med. Att vi valde ifö var för det var den enda som fortfarande tillverkades i sverige. Gustavbergs gjorde i rumänien eller ungern, om jag minns rätt

Cabaooman Cabaooman skrev:
Dags att köpa två nya muggar. IFÖ har alltid känts som en personlig favorit. Såg att de börjat sälja ”rimfree-a” stolar nu som löser en av de svårstädade utrymmena. Är det bra kan jag tänka mig att det sätter den nya standarden för toastolar i landet.

Har inte lyckats hittat några recensioner eller åsikter om tekniken än. Är det för nytt/en fluga/dåligt i praktiken? Någon som hunnit testa och kan dela några åsikter?
Se till att strypa vattenflödet vid montering på hög Geberit duofix! Annars stänker det över kanten vid spolning. Den strypring som medföljer räcker inte. Ifö känner till problemet och står för lösningen.

ALL BERT ALL BERT skrev:
Ifö Spira Rimfree - En stor besvikelse!

Utan tvekan snygg design och skulle enligt reklamen vara mycket lätt att hålla ren, avgörande orsaker till att vi köpte den.

Efter att nu har använt den i åtta månader är vi däremot mycket förvånade och besvikna på att den så snabbt lägger på sig en smutsig beläggning i vattenskålen, alltså i botten av stolen. Den ser alltid solkig ut och det är ett ständigt borstande för att den ska se hyfsat fräsch ut.

Vår gamla Gustavsberg som var minst 25 gammal var betydligt fräschare och inte i närheten av att lägga på sig smuts i vattenskålen som Spiran.

Det verkar som att beläggningen som enligt reklamen ska bestå av den rengöringsvänliga glasyren Ifö Clean antingen är en flopp eller så är det något fel på just vår stol.

Enligt reklamen:
"Toalettstolen har den rengöringsvänliga glasyren Ifö Clean som ger en slät yta vilket gör att rengöringen på både utsidan och insidan blir enklare då bakterierna och smutset inte har någonstans att fästa sig."
Min bygger också upp en bakterie beläggning så vattnet blir grumligt på mindre än ett dygn. Hade också en gammal toa innan som såg för jävlig ut men vattnet höll sig klart i alla fall så var nog i princip bättre i det avståendet.

Ericvongrabow Ericvongrabow skrev:
Se till att strypa vattenflödet vid montering på hög Geberit duofix! Annars stänker det över kanten vid spolning. Den strypring som medföljer räcker inte. Ifö känner till problemet och står för lösningen.
Jag har en golvstående variant, går det att sänka flödet på den också?

Ericvongrabow Ericvongrabow skrev:
VÄGGHÄNGD OCH MONTERAD PÅ GEBERIT DUOFIX MODELL HÖG SPOLAR DEN GARANTERAT ÖVER KANTEN. VÄNTAR NU PÅ SÄLJARENS SVAR HUR DE TÄNKT ÅTGÄRDA DETTA.
Då har dom nog vridit vattenfördelaren fel i skålen, alt glömt den helt, jag har lika grejjer och den spolar INTE över!
Så troligtvis felmonterat, inte fel på produkten

J Jörgen Ö skrev:
Då har dom nog vridit vattenfördelaren fel i skålen, alt glömt den helt, jag har lika grejjer och den spolar INTE över!
Så troligtvis felmonterat, inte fel på produkten
Enligt uppgift från Geberit skall både den vita fördelaren i stolen och den blåa i fixturen monteras för att undvika stänk.
Funkar kanon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.