43 881 läst · 64 svar
44k läst
64 svar
IFÖ spira rimfree är den bra?
Det skickas inte med. Om du har 110mm plaströr så måste du ha en stos/muff på röret, funkar inte med en lös tätmuff då! Har du gjutjärn får du köra med muffCabaooman skrev:
Det börjar närma sig köp nu, kan man skruva väck röret från väggen och byta ut det mot en ny toalettslang och kulventil?
Förstår inte riktigt hur väggfästena fungerar
Förstår inte riktigt hur väggfästena fungerar
Ja röret går att skruva bort från väggen.
Kan sitta en sådan här i väggen,
http://m.se.newfadavalve.com/lead-free-brass-fittings/drop-ear-bronze-elbow-90-c-x-npt.html
sedan en (sexkants)nippel,
https://www.boatlab.se/guidi-sexkantnippel-brons-2-1-2-a26mm-h65mm-1st
Eller eventuellt,
https://www.dahl.se/store/dahl/vvs-...46/nippel-r-206--utvändig-gänga-vvs-185877-46
Kan sitta en sådan här i väggen,
http://m.se.newfadavalve.com/lead-free-brass-fittings/drop-ear-bronze-elbow-90-c-x-npt.html
sedan en (sexkants)nippel,
https://www.boatlab.se/guidi-sexkantnippel-brons-2-1-2-a26mm-h65mm-1st
Eller eventuellt,
https://www.dahl.se/store/dahl/vvs-...46/nippel-r-206--utvändig-gänga-vvs-185877-46
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 918 inlägg
Känns något smidigare med den stålomspunna slangen..
Om röret är så pass mjukt och långt att man kan böja lite för att få den på plats så låter ju det smidigast.
Den vita slangen heter ”toaslang” så den borde vara anpassad för jobbet tänker jag. Den stålomspunnena slangen är väl en vanlig duschslang? Har haft ett antal sådana där innerslangen har spruckit av tryck eller ålder så de litar jag inte på. I och med att vägg och toastol är vita borde den vita försvinna lite med.
Det är ingen risk att det sitter en klämringskoppling i väggen?
Den vita slangen heter ”toaslang” så den borde vara anpassad för jobbet tänker jag. Den stålomspunnena slangen är väl en vanlig duschslang? Har haft ett antal sådana där innerslangen har spruckit av tryck eller ålder så de litar jag inte på. I och med att vägg och toastol är vita borde den vita försvinna lite med.
Det är ingen risk att det sitter en klämringskoppling i väggen?
Den där stålomspunna slangen är något helt annat än en duschslang.
En duschslang är mjuk & böjlig, den böjer man ”hur som helst” flera ggr/vecka.
En stålomspunnen anslutningsslang är ganska styv.
Ingen kan säga säkert att det inte är någon klämringskoppling.
Eftersom fastigheten är från senast -70 så tippar jag på det jag skrev igår, vinkelkopplingen är nog hårdlödd till ett kopparrör.
En duschslang är mjuk & böjlig, den böjer man ”hur som helst” flera ggr/vecka.
En stålomspunnen anslutningsslang är ganska styv.
Ingen kan säga säkert att det inte är någon klämringskoppling.
Eftersom fastigheten är från senast -70 så tippar jag på det jag skrev igår, vinkelkopplingen är nog hårdlödd till ett kopparrör.
Är väl sCabaooman skrev:Dags att köpa två nya muggar. IFÖ har alltid känts som en personlig favorit. Såg att de börjat sälja ”rimfree-a” stolar nu som löser en av de svårstädade utrymmena. Är det bra kan jag tänka mig att det sätter den nya standarden för toastolar i landet.
Har inte lyckats hittat några recensioner eller åsikter om tekniken än. Är det för nytt/en fluga/dåligt i praktiken? Någon som hunnit testa och kan dela några åsikter?
HejCabaooman skrev:Dags att köpa två nya muggar. IFÖ har alltid känts som en personlig favorit. Såg att de börjat sälja ”rimfree-a” stolar nu som löser en av de svårstädade utrymmena. Är det bra kan jag tänka mig att det sätter den nya standarden för toastolar i landet.
Har inte lyckats hittat några recensioner eller åsikter om tekniken än. Är det för nytt/en fluga/dåligt i praktiken? Någon som hunnit testa och kan dela några åsikter?
Är väl sent i ert fall men oavsett kan det ju vara kul o veta om ni är nöjd med toan om ni köpte den?
Jag köpte en mot bättre vetande när jag renoverade mitt badrum. Valde ifö för att det har lokal anknytning och utan spolkant för att det verkar vara det nya även om jag tyckte det verkar vara en lösning på ett problem som inte finns. Jag är inte nöjd. Det skvätter en aning (varierande mängd) ut på golvet när man spolar och tror även det är nere från vattenytan så i praktiken kan man få ut avföring på golvet. Andra problemet är att om en man/pojk sitter ner och kissar så måste man hålla ner snorren extra mycket för träffar strålen porslinet vinkelrätt så skvätter det upp under sitsen medans det i en vanlig toa hamnar under spolkanten. Har gjort mindre försök att häva köpet på webutiken men de säger det är normalt och man ska stänga locket. Tycker egentligen det ligger på ifö men har ej tagit det till dom ännu.
Mitt råd om man köper toa är att köpa en konventionell och ställa på spolningen lite. Tror de utan kant kommer utgå när fler får upp ögonen för dessa bristerna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 918 inlägg
Vem spolar en öppen toa? Det är ju klar ofräscht och sprider stanken oerhört. Jag har inga bekymmer alls med min
Precis, stäng locket när du spolar så eliminerar du ett av problemen.
Att det skvätter lite mer på undersida ring kan jag hålla med om, märker en skillnad på våran spira rimfree kontra 6260 på den andra toan. Men det är ändå inget jag stör mig på. Skvätt på golvet av att sitta och pissa har jag i ärlighetens namn aldrig varit med om
Att det skvätter lite mer på undersida ring kan jag hålla med om, märker en skillnad på våran spira rimfree kontra 6260 på den andra toan. Men det är ändå inget jag stör mig på. Skvätt på golvet av att sitta och pissa har jag i ärlighetens namn aldrig varit med om
Är nöjd med våran rimfria ifö än så länge.
Har väl märkt av någon droppe på golvet när kidsen inte stängt lock och spolat, men det är inte så att vi stör oss på det.
Ang sittpinken så har jag inte skvätt ner mig själv än. Men vem vet, när det är dags för the switch så kanske det blir ett problem
Har väl märkt av någon droppe på golvet när kidsen inte stängt lock och spolat, men det är inte så att vi stör oss på det.
Ang sittpinken så har jag inte skvätt ner mig själv än. Men vem vet, när det är dags för the switch så kanske det blir ett problem
Jo om man bajsar och har diarré kanske men annars kan det ju vara bra o se att det är rent efter spolning. Eller ska man öppna och inspektera igen efter. Jag köpte dessutom med softclose så får aktivt trycka igen locket då ;-)J Jarlsgård skrev:Precis, stäng locket när du spolar så eliminerar du ett av problemen.