Ska installera en minishunt i pannrummet (rummet vägg i vägg har fått golvvärme). Har lite svårt att se var alla rör går. Men kan man göra det enkelt för sig och säga att efter cirkulationspumpen är det tillopp och innan är retur?
Borde ju vara tryck efter pumpen och undertryck innan pumpen?
Eller är det dumt att koppla på sig bara ett par decimeter från cirkulationspumpen?
Borde ju vara tryck efter pumpen och undertryck innan pumpen?
Eller är det dumt att koppla på sig bara ett par decimeter från cirkulationspumpen?
Ska göra det. Här är en enkel principskiss där det röda var min tanke. Anledningen att jag tänkte den placeringen är att det redan finns en pluggad anslutning mellan pump och panna. Dessutom tänkte jag att eftersom det är golvvärme jag ska koppla in är det kanske vettigt att ta det svalare vattnet innan pannan.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 17 936 inlägg
Det normala vore väl att ansluta minishunten till det som heter ut i huset och returen från minishunten ansluten där den sitter. Minishuntens jobb är ju att blanda lagom mycket varmvatten från pannan med returen från golvvärmen
Nu blir det något mish mash aldrig varmare än vad som kommer tillbaka från huset. Har man högtemperaturberäknade radiatorer och bra fart på cirkulationen så kanske det fungerar då det är golvvärme.
Protte
Nu blir det något mish mash aldrig varmare än vad som kommer tillbaka från huset. Har man högtemperaturberäknade radiatorer och bra fart på cirkulationen så kanske det fungerar då det är golvvärme.
Protte
Det där blir lite knasigt. Flytta tilloppsanslutningen till efter elpannan. Förutsätter att du har ett tvårörs-system i huset.X xl15 skrev:Ska göra det. Här är en enkel principskiss där det röda var min tanke. Anledningen att jag tänkte den placeringen är att det redan finns en pluggad anslutning mellan pump och panna. Dessutom tänkte jag att eftersom det är golvvärme jag ska koppla in är det kanske vettigt att ta det svalare vattnet innan pannan.
[bild]