De stora skillnaderna med fiber mot alternativa anslutningsformer är dels de obegränsade datavolymerna, dels de oerhört små latenserna och jitter dvs att man får en mycket bra stabilitet om man tex ägnar mycket tid åt videokonferenser och annat tidskritiskt typ gaming.

För skojs skull så tog jag en titt på routerns trafikmonitorering idag för att se vad det drar när vi bara är två i hushållet som under senaste månaden och mest hållit på med jobbrelaterade grejer, litet videostreamtjänster på kvällarna men inga stora saker.

Då har vi ca 6 GB ner och 3 GB upp per dag. Oftast har vi dubbla videokonferenser igång, dessa drar uppåt 200 KB/s ner och lika mycket upp per ström, dvs i runda slängar 2 Mbit/s per konferens. Detta är ”ingenting” och skulle inte vara några som helst problem även för halvkassa 4G-uppkopplingar hastighetsmässigt. Kruxet är latenser och jitter som kan leda till att det hakar upp sig även om det bara är en enda videokonferens (vet av erfarenhet att detta sker). Med fiber: absolut oavbrutna förbindelser, detta även när vi kört fem parallella konferenser ibland.

När vi är fler i hushållet så är det dubblerade datavolymer (minst), betydligt fler samtidiga dataströmmar varav en del gaming. Fortfarande inga som helst problem för någon användare och då har jag inte ens aktiverat några QoS-funktioner för att prioritera klienter eller applikationer. Skulle det vara fråga om att någon klient eller applikation används för stora tunga nerladdningar så kan det givetvis vara aktuellt att sätta prioriteter men normalt onödigt att fundera på.

Så för vår del så är det främst kvaliteten i uppkopplingen som gör fiber oumbärligt.
 
Jonas Persson
H Harald Blåtumme skrev:
De stora skillnaderna med fiber mot alternativa anslutningsformer är dels de obegränsade datavolymerna, dels de oerhört små latenserna och jitter dvs att man får en mycket bra stabilitet...
Lägger till åskskyddet, fiber är helt okänslig för allt utom mekanisk åverkan. Även avstånd är betydelselöst så till vida att avståndet inte har någon betydelse för tjänsten internet till hushåll. Jag har 10 km till min operatörs switch som finns i en annan kommun.
 
Jonas Persson
H Harald Blåtumme skrev:
De stora skillnaderna med fiber mot alternativa anslutningsformer är dels de obegränsade datavolymerna, dels de oerhört små latenserna och jitter dvs att man får en mycket bra stabilitet...
Angående det du skiver om jitter, så här ser det alltid ut när jag kör speedtest.net. Notera att kurvan går nästan spikrakt upp till maxhastigheten och är sedan helt platt. Under testen rör sig bara decimalerna.

Tycker det är ganska bra med tanke på att jag betalar för 250/100 Mbps.

Speedtest-resultat som visar låg ping och stabila bandbreddsvärden för nedladdning och uppladdning.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tycker det är ganska bra med tanke på att jag betalar för 250/100 Mbps.
[bild]
Ja det är kul när man får mer än man betalt för så att säga :)

Jag ser inte jitter redovisat på din skärmbild, så här ser det ut på min iPad när jag kör Speedtest. I detta fall litet högre latens men beror främst på avståndet från Växjö till mätservern i Malmö, inget att hänga upp sig på.

Detta på en 250/250 fiberanslutning via en wifi-router på våningen ovanför (blir nästan samma även om jag går ner i källaren för övrigt, routern på övervåning dvs genom två bjälklag och div väggar - fullt blås via 5 GHz-bandet och 11.ac).
Skärmbild från Speedtest med resultatet 254 Mbps nedladdning, 343 Mbps uppladdning, ping 7 ms och jitter 0,32 ms.
 
Det jag skrev om vad videokonferenser ”typiskt drar”, tror det är litet underdrivet om man ska generalisera.

Vi använder bla Zoom och jag vet att de dragit ner på standardkvaliteten i videoöverföringen, normalt körs inte HD idag för att hålla nere bandbredden och minska belastningen på servrarna. Man införde den begränsningen i våras-sommaren eftersom servrarna klappade ihop av alla som jobbade hemma, man köpte in mer serverkapacitet osv men fortfarande är det litet begränsat som jag förstår det.
 
C
H Harald Blåtumme skrev:
Så för vår del så är det främst kvaliteten i uppkopplingen som gör fiber oumbärligt.
Instämmer, men kan förvisso kontra med att fiber ofta har brister i tillgängligheten som gör att en mobil uppkoppling också är oumbärlig som reserv när man är beroende av sin internetuppkoppling för t.ex. jobb. Nu är det ju inte ett problem i praktiken eftersom nästan alla kan surfa genom sin mobil, men det är lite trist att många fibernät inte är så robusta som de kanske borde vara. Vi har t.ex. både drabbats av avgrävning i stamnätet, återkommande strömavbrott som drabbat aktiv utrustning ute i nätet och nedstängning för planerat underhållsarbete.
 
C
kashieda kashieda skrev:
Njae, det är ju 36 kB, men 72 k oktetter ;):thinking:
Byte = oktett = 8 bitar
 
500/500Mbit fiber abonemang. Observera att min uppkoppling redan är "stressad" vid det här tillfället(TV osv är igång)

Internet hastighetstest visar 525.06 Mbps nerladdning och 546.06 Mbps uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lucif3r skrev:
500/500Mbit fiber abonemang. Observera att min uppkoppling redan är "stressad" vid det här tillfället(TV osv är igång)
Ja visst är det trevligt med litet pulver i uppkopplingen. Körde du via wifi här eller trådat mot routern?
 
Trådat till routern. :)
 
Jonas Persson
H Harald Blåtumme skrev:
Ja det är kul när man får mer än man betalt för så att säga :)

Jag ser inte jitter redovisat på din skärmbild, så här ser det ut på min iPad när jag kör Speedtest. I detta fall litet högre latens men beror främst på avståndet från Växjö till mätservern i Malmö, inget att hänga upp sig på.
Min test är från W10, hittar ingen latens där, inte heller på appen.

Testade istället med Android appen i mobilen, S10+ 2 m från en av mina Ubiquity AP på 5GHz (2,4 GHz gav bara 25 Mbps)

Skärmdump av hastighetstest, visar 417 Mbps nedladdning, 107 Mbps uppladdning, 5ms ping och 0% förlust.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Telefonen igen, men nu med ethernetkabel :geek:
Skärmdump av internethastighetstest med 472 Mbps nedladdning, 107 Mbps uppladdning, 3 ms ping.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Btw, denna metod imponerar när man ringer supporten, "- jag har felet på W10 och Android med kabel, ingen WiFi..." Håller mot alla deras motargument :crysmile:
 
T
R RoAd skrev:
Om jag ska ta dig på allvar får du komma med bättre argument än att fiber är "stenålder" och att "trådlöst kommer att möta alla våra behov". Det finns ju ingen substans alls i det.

Vi kan börja med att du svarar på detta:

Vilken trådlös teknik kommer att ge oss hastigheter på gigabit/s och uppåt de närmsta åren? Fiber är redan där som färdig produkt till slutkund. Ja det finns t.o.m. operatörer som erbjuder 10Gbit/s till privatpersoner. Nej, 5G på några meters avstånd räknas så klart inte, det måste ju nå ut i hushållen om det ska ersätta stenåldersfibern.
svaret är enkelt det finns inte. Och det behövs inte till ett hushåll.

Vi har idag 5st samtidiga videostreams samt musik via 2st Sonos på samtidigt över 4G i sommarstugan. Det förutsätter såklart bra mottagning på 4G men det är billigare och bättre att bygga än kabel i marken till varje hushåll. Och den kapaciteten räcker för hushåll.
 
Jonas Persson
T thadanne skrev:
...4G men det är billigare och bättre att bygga än kabel i marken till varje hushåll. Och den kapaciteten räcker för hushåll.
Men det är just det radio inte klarar av om du inte sätter basstationerna mycket tätt och då blir det dyrt.
 
T thadanne skrev:
...det är billigare och bättre att bygga än kabel i marken till varje hushåll. Och den kapaciteten räcker för hushåll.
...och du har givetvis fel.
 
Exakt så. Väldigt många har inspel i den här debatten som bygger på att 4G-anslutningar kan vara alldeles utmärkta.

Och ja, så kan det vara om man har tur och får bra uppkoppling mot en mast som helst har relativt få uppkopplade användare.

Problemet är att extremt många i vårt avlånga land inte har dessa förhållanden. Tex vid vår stuga i stora skogen. ”4G” via vanliga mobilnäten ger oss ca 2 Mbps och en grav latens, nästan oanvändbart. Detta utomhus, inomhus betydligt värre.

Via Net1 och 450 MHz-bandet med riktantenn mot en mast en mil bort blir det någorlunda, ca 10-20 Mbps och latens 25-50 ms. Detta med absolut senaste MIMO-teknologi, LTE etc. Ja, det kan duga för mycket typ köra litet Netflix och sådant, videokonferens hyfsat ok.

Så ser verkligheten ut för många i landet och då räknar vi ändå oss till de mer lyckligt lottade av alla de som inte har fått några som helst erbjudanden om vettiga fiberanslutningar osv, Vår granne där ute har oturen att inte ha en motsvarande uppkoppling mot samma mast pga topologiska bekymmer, sitter bokstavligen i radioskugga i en svacka i terrängen. Vad har dom för alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.