60 737 läst · 585 svar
61k läst
585 svar
Idé att dra in fiber?
Fasiken, bommade 16 bitars.....C cpalm skrev:Den versionen av Apollos navigationssystem som användes vid den första månlandningen hade ett programminne på 36k x 16 bitar, så redan där har du program > 64kB.
Arbetsminnet var på 2k x 16 bitar, så 4 kB. Men den datorn var så klart optimerad för utrymme, vikt och en specifik uppgift och är knappast representativ för hur stor en dator kunde byggas på 60-talet. På marken använde NASA 5 st IBM System/360 som kunde förses med upp till 1 MB minne redan då.
Målet var snarare att visa vad man kan åstadkomma med optimerad kod
Det man får skilja på här är ju telenätet och kopparkabeln. Jag jobbade på en av sveriges största internetoperatörer vid tiden när man började titta på snabbare lösningar än uppringda modemförbindelser, och det var nog ingen som jobbade med detta som någonsin trott att maxhastighet på kopparkabeln var 56Kbit/s. Det såldes trots allt redan rena dataförbindelser över kopparnätet långt innan adsl erbjöds till privatkunder.J JohanLun skrev:Många hävdade ju en gräns för vad telenätet och kopparkabeln klarade av, men det lyckades man ju pressa rejält med ADSL - dock med stora modifikationer. Annars var ju utvecklingen enorm, från 300/75 till otroliga 14.4 och sen tillsist nådde 56k med sitt US robotics-modem så trodde man nog att telenätet var maxat. Så nog kommer man nog hitta vägar att kräma ut mer data ur både mobilt och fiber. Men tekniskt bör det vara enormt mycket lättare via fiber.
Begränsningen låg förstås i att datat måste överföras som ljud i ett väldigt begränsat frekvensomfång, och inte i kopparkabeln i sig. Med 56kbit/s så nådde man faktiskt gränsen och högre kom man aldrig över telefonnätet.
xDSL är ju en helt annan historia eftersom man använder kopparkabeln "rå" utan att blanda in annan utrustning på vägen. Och jag håller nog inte med om att det krävdes stora modifikationer. Det satt helt enkelt ett filter i varje ände som filtrerade datatrafiken och den analoga telefonsignalen så de inte störde varandra. En väldigt enkel lösning. Dock krävdes det ju att det satt utrustning i närheten av alla slutkunder så investeringen kan jag hålla med om blev stor jämfört med modempoolerna.
Även med xDSL nådde man till slut vägs ände (till er som verkar tro att om man bara vill så går det). I slutet kunde man få upp till 60Mbit/s med VDSL, men avståndet var då så kort att man oftast såg stationen man var ansluten till från fönstret om man tittade ut. Jag vill minnas att max kabellängd var 3-400 meter.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Cpalm svarar på frågan i inlägg 315. Det jag ville få sagt är att de teknikerna har nått sitt maximum.J JohanLun skrev:Det var inte ett argument för att inte dra in fiber utan mera hur svårt det är att resonera om framtiden.
Men att lösa sista biten på något sätt som inte är fiber tror jag kommer vara nödvändigt för ett antal hushåll som helt enkelt bor för avigt till. Vissa har ju inte fått el än... Det är helt enkelt för dyrt. Det kommer alltid finnas vedeldande tomtar utan vatten, el och fast anslutning. Dock kan även vedeldaren titta på Netflix i mobilen.
Redigerat:
Jag vet inte om det var din mening att dra alla fasta förbindelser över en kam eller inte men det lät som det.Marojo skrev:
Du kan inte bunta ihop ADSL med fiber. ADSL är en efterkonstruktion/nödlösning på en befintlig, och ibland uråldrig, infrastruktur som aldrig var tänkt för att överföra digital data i hög hastighet. På vägen mellan dig och stationen kan det finnas ett flertal skarvar som under åren blivit dåliga. Ditt kopparpar ligger ihop med flera andra kopparpar vilket kan leda till överhörning mellan dem. Kablarna kan plocka upp andra störningar på vägen från exempelvis elutrustning. Med mera med mera...
I ett röstsamtal kan det accepteras lite skrap, knaster, och brum. För det syftet fungerar det i alla fall tillräckligt bra, men för ADSL (även om det är designat för att klara en del problem) så blir det katastrofalt.
En fiber är från början designad för att överföra data och skyddas på det sätt som behövs för att inte störningar eller avbrott ska uppstå. Dessutom är fiber p.g.a. att den överför data med ljus helt okänslig för de flesta störningar som skulle påverka en elektrisk signal som xDSL.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Jag fick ut 17/2 Mbps över två km luftledning. Tycker det är dåligt, speciellt upplänken på 2 Mbps. Det var inte en begränsning i tjänsten, utan max vad som gick att få ut över tvåtråd med mina förhållanden. Flytta en kilometer närmare och hastigheten skulle bli högre, flytta inom 500 m och du skulle nog närma dig den teoretiska gränsen som stod i marknadsföringen.L Lucif3r skrev:Vad menar du med "höga hastigheter"? Jag hade 24/2Mbit ADSL innan fibret, som jag i praktiken fick ut 23/~1.7Mbit ur, och det är många kilometer till stationen...
Speciellt stabilt kan jag dock inte påstå att det var, speciellt inte eftersom man hade luftledningar, så det räkte ju med lite blåst så dog internetet
Hade jag fått mer än 2 Mbps, skulle det ha påverkat nerlänken negativt då den sammanlagda hastigheten begränsas av tvåtråden.
xDSL i alla dess former begränsades helt och hållet av hur bra och lång kabeln var, och har idag efter otaliga uppdateringar nått sitt absoluta maximum som är mer teoretiskt än praktisk tillämpligt.
Jag vill påstå att samma börjar gälla för radio. Precis som för xDSL har man höjt frekvensen för att kunna skicka mer data, men tyvärr innebär det att räckvidden påverkas negativt. Jag vill påstå att 5G har sin framtid i befolkningstäta regioner och platser som stadskärnor och stora arenor där man kan gödsla med antenner för att få små celler och därmed många användare som får en god upplevelse.
5G på landet kommer säkert en dag, men då krävs det riktantenner mot basstationen om det ska fungera över några längre sträckor och innebära några större förbättringar mot 4G.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Går inte trafiken även över ATM lan emulation som också är ett härke sen slutet av förra årtusendet? DET är en häftig efterkonstruktion.R RoAd skrev:
Nu är vi ute på den yttersta gränsen för mitt kunnande inom området xDSL (och minnet sviker mig lite efter så här många år), men var det inte PPP över ATM?Jonas Persson skrev:
Att det är ett härke sedan slutet på förra årtusendet är inte så konstigt. De första ADSL-förbindelserna jag var med om att sätta upp (i testsyfte) var 1995 om inte minnet sviker där också.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Video kommer säkert att få ännu bättre komprimering, men samtidigt ökar kraven så jag tror inte det kommer att minska bandbredden, möjligen sänka ökningstakten. Att komprimera video är också en kompromiss mellan storlek och kvalité, vad kan du ta bort utan att det märks? Idag har algoritmerna svårt för snö eller skrollande texter. Det är även svårt om du vill göra det i realtid (videokonferens eller livesändningar som är lite enklare) utan att du får fördröjningar jämfört med att strömma ett lagrat material (Film) som går att komprimera mycket bättre.
Nerladdning av data typ programvaror mm tror jag inte går att förbättra då vi talar om förlustfri komprimering och där har det inte hänt mycket på många år.
Pratar vi spel så kommer Google Stadia och Microsoft xCloud att förändra marknaden om de slår igenom fullt ut, men de kräver en perfekt uppkoppling för att fungera bra. Om dagens spelare gnäller på höga pingtider, så är det än viktigare med en stabil uppkoppling när du strömmar spel.
Nerladdning av data typ programvaror mm tror jag inte går att förbättra då vi talar om förlustfri komprimering och där har det inte hänt mycket på många år.
Pratar vi spel så kommer Google Stadia och Microsoft xCloud att förändra marknaden om de slår igenom fullt ut, men de kräver en perfekt uppkoppling för att fungera bra. Om dagens spelare gnäller på höga pingtider, så är det än viktigare med en stabil uppkoppling när du strömmar spel.
Nej det var en replik på att någon tidigare i tråden skrev att fast alltid är bättre än mobilt. Orkade dock inte leta upp inlägget för att citera... Jag har ju inte bytt till mobilt än (1mån uppsägning) men jag är hyfsat säker på att det kommer vara stabilare än ADSL, men kanske något långsammare.R RoAd skrev:Jag vet inte om det var din mening att dra alla fasta förbindelser över en kam eller inte men det lät som det.
Du kan inte bunta ihop ADSL med fiber. ADSL är en efterkonstruktion/nödlösning på en befintlig, och ibland uråldrig, infrastruktur som aldrig var tänkt för att överföra digital data i hög hastighet. På vägen mellan dig och stationen kan det finnas ett flertal skarvar som under åren blivit dåliga. Ditt kopparpar ligger ihop med flera andra kopparpar vilket kan leda till överhörning mellan dem. Kablarna kan plocka upp andra störningar på vägen från exempelvis elutrustning. Med mera med mera...
I ett röstsamtal kan det accepteras lite skrap, knaster, och brum. För det syftet fungerar det i alla fall tillräckligt bra, men för ADSL (även om det är designat för att klara en del problem) så blir det katastrofalt.
En fiber är från början designad för att överföra data och skyddas på det sätt som behövs för att inte störningar eller avbrott ska uppstå. Dessutom är fiber p.g.a. att den överför data med ljus helt okänslig för de flesta störningar som skulle påverka en elektrisk signal som xDSL.
Nu är vi mycket OT men det var mycket tidig test, där också den berömda Ollboxen skapades. Man körde även fiber med hubbade LAN på några studentboenden och sedan test med fiber samt swtichar på Bofills båge vid Medborgarplatsen.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Stämmer, det var PPP.R RoAd skrev:
Oavsett så inser man hur knöligt det blir när TCP/IP paket som är 1500 bytes ska transporteras över ATM-celler som innehåller 48 bytes med data... ATM var byggt för tal av teleindustrin där pakettapp inte behövde återsändas (inte lönt att omsända tal då det skulle upplevas som fördröjning och tal inte kräver en förlustfri överföring).
Skälet till att ATM användes som bärare trots sin olämpliga design var vad jag kan förstå att man kunde skicka data med 155 Mbps med relativt billig hårdvara och ethernet kunde bara hantera 100 Mbps. Detta var i slutet av 1990-talet.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
När jag flyttade ut i skogen 2011 och lämnade mitt Bahnhof 100/100 till förmån för 17/2 så var det rejält rackligt i början. Insåg att det var beroende av blåsten. En skarv på lyftledningen vår dålig. Därefter var det mycket stabilare med någon omstart i månaden.Marojo skrev:
Så då har jag beställt fiber även till fritidshuset. Vi kollade upp efteranslutningsmöjligheterna innan vi bjöd på stugan och hade inte alls varit intresserade om det inte hade gått att efteransluta. Vi har haft fiber i huset i 6 år och frun var motsträvig till en början men nu älskar hon möjligheterna vi har. Hon och jag kan titta på högupplöst strömmad film, ena sonen kolla på en annan film med någon kompis samtidigt som andra sonen spelar med kompisar. De har ibland spelträffar där de samlas hos oss en 7-8 kompisar som alla spelar mot servrar ute på nätet samtidigt som vi båda kan jobba, lyssna på strömmad musik eller kolla på film. Det räcker till allt och då har vi ändå bara 250/100 Mbit. Driftsäkerheten är otrolig. Jag trodde ett tag att det inte funkade riktigt som det skulle men ett par dagars analyser med pingplotter indikerade ett fel på en av mina switchar istället. Fiberanslutningen har fungerat felfritt i över 6 år.
När vi nu köpte fritidshus och fick tillträde så var det hon som var den som pushade för att skaffa fiber så fort det bara går.
När vi nu köpte fritidshus och fick tillträde så var det hon som var den som pushade för att skaffa fiber så fort det bara går.